عراقچی گفت: نیرو‌های نظامی و امنیتی و نیر‌وهای مسلح از نزدیک تحرکات نظامی صهیونیست‌ها و آمریکا در منطقه را رصد می‌کنند.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی تلویزیونی در ارتباط با تعدی رژیم صهیونیستی به کشورمان اظهار کرد: به هر حال نیرو‌های نظامی و امنیتی و نیر‌وهای مسلح از نزدیک تحرکات نظامی صهیونیست‌ها و آمریکا در منطقه را رصد می‌کنند و از طریق جابه‌جایی‌هایی که صورت می‌گیرد می‌توانند پیش‌بینی‌های بیشتری از عملیاتی که در پیش است داشته باشند. نیرو‌های مسلح ما ارزیابی خوبی داشتند و به موقع توانستند پیش‌بینی کنند. در روابط سیاسی ما نیز نشانه‌هایی از این حمله وجود داشت و نیرو‌های مسلح ما با آمادگی کامل با این تهاجم مقابله کردند.

عراقچی در ارتباط با سفرهایش به کشور‌های منطقه گفت‌: در کنار آمادگی‌های نظامی و رزمی که لازم است و نقش تعیین کنندگی هم دارد، فعالیت‌های سیاسی و دیپلماسی ما هم می‌تواند بازدارندگی سیاسی ایجاد کند. این کاری است که در مدت گذشته با سفر به کشور‌های منطقه و توجیه دوستان خودمان و آشنا کردن آنها با واقعیت این درگیری و اتفاقات که ممکن است در پیش باشد انجام دادیم.

وی ادامه داد:  همینطور با باز کردن راه‌های دیپلماتیک برای رایزنی نیز استفاده کرده و کمک کردیم که از منطقه و فراتر از منطقه صدای واحدی  علیه جنگ و افزایش تنش و درگیری به گوش برسد. به نوعی بازدارندگی سیاسی ایجاد کردیم که در کنار بازدارندگی نظامی ما توانست نهایتا دامنه این تنش را محدود کندو به حداقل برساند و این همان بحث میدان و دیپلماسی است که در این قضایای اخیر هم خود را نشان داد.

وزیر امور خارجه درباره واکنش کشور‌های مختلف به این حمله شکست خورده گفت: پیام‌های محکومیتی که از سوی کشور‌های منطقه صورت گرفت قابل توجه است. از ژاپن و مالزی و اندونزی و سایر کشور‌ها پیام‌هایی داشتیم و کشور‌های منطقه نیز این حمله را محکوم کردند. واقعا میزان محکومیت جهانی این عملیات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها قابل توجه است.

وی در ارتباط با واکنش رسمی دیپلماتیک کشورمان به این جنایات افزود: به دبیرکل سازمان ملل نامه‌ای نوشتیم و این تجاوز را ثبت کردیم و درخواست جلسه شورای امنیت سازمان ملل را مطرح کردیم که امیدی با وجود آمریکا به این شورای امنیت نیست که کاری برای کاهش تنش انجام دهد. اما ما اقدام خود را انجام دادیم و این جلسه فرصت خوبی است که کشور‌های منطقه نگرانی‌های خود را از جنایات صهیونیست‌ها اظهار کنند.  

وی در انتها گفت: بدون آمریکا اسرائیل هیچ توانایی ندارد و همه جنایاتی که در غزه و لبنان انجام داده‌اند آمریکایی‌ها شریک هستند. چرا که همه سلاح‌های آنها را آمریکایی‌ها تامین می‌کنند و آن‌ها تمام قد پشت سر صهیونیست‌ها قرار دارند و در جنایات‌شان شریک هستند.

عراقچی درباره مشارکت آمریکا در حمله به ایران گفت: در این عملیات هم مشارکت آمریکایی‌ها کامل مشخص است و تجهیزات دفاعی که برای آن‌ها مشخص کردند معلوم است و مشارکت آمریکا در جنایت صهیونیست‌ها و تنش آفرینی آنها مشخص بوده و آمریکا باید شراکت خود را در این جنایت قبول کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۶
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۳
چرا برای پاسخ به این حمله، چیزی نگفته اید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۳
درود بر جهادگران
آخرین اخبار