گازرسانی به حدود ۵۰ روستای منطقه محروم و سخت گذر بخش زیلایی در کهگیلویه و بویراحمد یکی از آرزو‌های دیرینه مردم این دیار بود که پس از ۴۰ سال انتظار خطوط اصلی گاز به تمام روستا‌ها رسید.

ساکنان بخش زیلایی در دل یک منطقه سختگذر و کوهستانی سکونت دارند و سالهاست در انتظار طرح گازرسانی زمستان‌های سرد را می‌گذرانند.

روز‌های برفی و زمستان‌های سرد هوای تا ۱۲ درجه سانتیگراد زیرصفر در این منطقه سبب شده تا مردم این دیار برای گرم کردن خانه‌های خود به درختان بلوط بی پناه، پناه ببرند.

سالانه حدود ۱۵ هزار درخت بلوط با تیشه روستانشینان در مناطق دورافتاده کهگیلویه و بویراحمد نابود می‌شود، زیرا که هم سوختی ارزان و هم به آسان‌ترین راه قابل دسترسی هستند، اما گازرسانی به تمامی مناطق استان پایانی بر هیزم به دوشی زنان و قطع درختان خواهد بود.

حدود ۱۰ درصد مردم روستا‌ها و مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد هنوز به منظور تامین سوخت برای گرمایش، پخت وپز و بهداشت از هیزم استفاده می‌کنند.

انباشت خیره کننده هیزم در روستا‌های مختلف کهگیلویه وبویراحمد از جمله دهستان زیلایی بویراحمد همواره دردی بوده است که فراتر از زخم‌های کهنه فقر و محرومیت که مردان و زنان برخی روستا‌های این استان سالهاست تحمل می‌کنند.

فرماندار مارگون در این رابطه گفت: مردم زیلایی آرزوی گازرسانی را داشتند و شاید هیچوقت در تصورشان نمی‌گنجید که روزی گاز به زیلایی برسد.

مختار اندرخور افزود: گازرسانی به زیلایی یک پروژه مهم و حیاتی استان بود، این بخش بیش از ۵۰ روستا دارد، در دولت دوازدهم مطالعات آن انجام گرفت و، چون روستا‌هایی در مسیر زیلایی از نظر اقلیمی جزو استان چهارمحال‌وبختیاری بودند، نشست‌هایی بین استانداران وقت برگزار شد و تصمیم گرفته شد که گاز زیلایی از شهرستان لردگان به زیلایی آورده شود.

وی بیان کرد: برآوردی برای اعتبارات گاز زیلایی انجام گرفت، باتوجه‌به اینکه باید برای ۲۰ روستای لردگان و ۵۰ روستای زیلایی گازرسانی انجام می‌گرفت، اعتبار اولیه ۴۵۰ میلیارد ریال بود، اما به دلیل سختی کار و اعتبار پایین و در نقطه‌ای که باید لوله گاز از زیر رودخانه خرسان رد می‌شد، پیمانکاران تمایلی به شرکت در مناقصه نداشتند.

فرماندار مارگون ابراز کرد: پروژه گازرسانی زیلایی در دولت سیزدهم باز به طور ویژه پیگیری شد اعتبار پروژه از ۴۵۰ میلیارد به ۶۵۰ میلیارد ریال افزایش یافت که باز هم رغبتی برای کار به وجود نیامد. پس از برآوردی که صورت گرفت، ۱۷۴ میلیارد ریال برای این پروژه در نظر گرفته شد و پروژه عملیاتی شد.

اندرخور ابراز کرد: فرجه زمانی سه‌ساله برای گازرسانی به زیلایی گذاشته شد و اکنون خطوط اصلی گاز به تمام روستا‌ها رسیده است.

وی تاکید کرد: آخرین روستای منطقه روستای چاهن است که چند ماه پیش خطوط اصلی کشیده شده است، بحث علمک‌گذاری در حال پیگیری است و توجه ویژه‌ای به اعتبار این پروژه شده است.

فرماندار مارگون عنوان کرد: یکی از آرزو‌های دیرینه مردم زیلایی که ۷۲ شهید تقدیم انقلاب کردند برآورده شد.

اندرخور عنوان کرد: ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در خطوط اصلی و علمک‌گذاری هزینه شده است و علاوه بر گازرسانی زیلایی، گازرسانی به ۱۶ روستای مرکزی شهرستان مارگون از جمله دلی رچ، دلی گردو، جوکار در دولت سیزدهم انجام‌گرفته است.

وی ادامه داد: بیش از سه هزار میلیارد ریال برای بحث گازرسانی شهرستان مارگون هزینه شد، منطقه فاقد گاز از جمله ۳۰ روستای مورزرد زیلایی و ۱۷ روستای سیلاب کلوار داریم که مطالعات و نقشه‌برداری آن انجام شده است.

فرماندار مارگون تاکید کرد: عاملی که روند کار را کند کرده، این است که در این دو منطقه برای گازرسانی به هر خانواری نیاز به یک هزار و ۴۵۰ میلیون ریال اعتبار دارد که سه برابر گازرسانی به مناطق شهری هزینه‌بردار است.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث کندشدن روند کار شده است، اما امیداست که دولت چهاردهم این موضوع را پیش ببرد و مردم این دو منطقه بتوانند از نعمت گاز برخوردار شوند.

طبق آخرین آمار شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد برای گازرسانی به هر خانوار در برخی نقاط دور دست استان ۴۵۰میلیون ریال اعتبار هزینه شده است. میزان دسترسی به گاز در روستا‌های کهگیلویه و بویراحمد به ۹۸ درصد رسیده است.

هزار و ۶۴ روستای و ۲۱ شهر استان از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و شمار مشترکان گاز استان به ۲۲۶ هزار و ۷۰۰ مشترک رسیده است.

طرح گاز رسانی به زیلایی بویراحمد با آن همه شرایط سخت و فاصله فاحش آن با خطوط انتقال و گاز و تحمل رنج‌ها و سختی‌های مردان و زنان این روستا‌ها رویایی بیش نبود.

زیلایی در قلب استانی زرخیز، اما محروم است، منطقه‌ای که کار، زحمت، گرما و سرما و هیزم به دوشی صورت زنان ۳۰ ساله اش را همچون پیرزنان ۶۰ ساله نمایان کرده است. این دهستان پوشیده از جنگل و مرتع بوده و به دلیل محرومیت از نعمت گاز، هیزم بلوط‌های منطقه گرمابخش خانه‌های این مردمان پرتلاش است.

عملیات گازرسانی به مجموعه روستا‌های زیلایی با ۱۶۲ کیلومتر شبکه گذاری فلزی و پلی اتیلن با جمعیتی بالغ بر ۱۷ هزار و ۷۰۰ نفر هم اینک در دست اجراست.

دهستان زیلایی از توابع شهرستان بویراحمد با هشت روستا و جمعیتی افزون بر ۱۴ هزار نفر در ۱۲۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

شعله‌های گرما بخش گاز در این منطقه محروم زیلای پایانی بر قصه زنان و دختران هیزم به دوش در روستا‌های جنگل نشین، صعب العبور و پر پیچ و خم کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.