خانه تاریخی آزموده اردلان سنندج با مشارکت بخش خصوصی به هتل بوتیک تبدیل شد.

خانه آزموده اردلان از جمله بنا‌های تاریخی سنندج است که از طریق ماده ۲۷ به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد و به‌عنوان یک محل اقامتی و هتل بوتیک بازسازی شده است.

معاون میر اث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در بازدیدی که از خانه تاریخی آزموده اردلان داشت گفت: ما در استانی زندگی می‌کنیم که بنا‌های تاریخی فراوانی دارد، بنا‌هایی با معماری‌هایی درخشان که یادگار فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم‌اند.

گولان فرزامی افزود: سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان در سال‌های اخیر، برای مرمت بنا‌های تاریخی، بخشی از آنها را طی شرایطی خاص برای کاربری‌های مناسب در اختیار بخش خصوصی قرار داده است و این مسئله علاوه بر حفظ ارزش‌های تاریخی و فرهنگی، با توسعه گردشگری و رونق اقتصادی نیز همراه است.

وی با بیان اینکه در این میان خانه تاریخی آزموده اردلان در محله قدیمی قطارچیان سنندج یکی از بنا‌های تاریخی این شهر است گفت: با همت سرمایه‌گذار بخش خصوصی توانسته است با تغییر کاربری به هتل بوتیک، ضمن احیا و بازسازی آن در جذب گردشگر اهمیت بسیاری داشته باشد و همچنین بازسازی و مرمت این خانه تاریخی حدود سه سال به طول انجامیده است.

سرمایه‌گذار و مدیر هتل بوتیک دیاکو نیز در این بازدید گفت: سه سال پیش ابتدا برای بازسازی این مکان یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هزینه برآورد شده بود که با توجه به مشکلات اقتصادی و تورم، تاکنون حدود ۹ میلیارد تومان هزینه دربرداشته است.

 دیاکو رضایی با بیان اینکه مساحت عرصه این بنا حدود ۵۳۰ مترمربع و زیربنای آن ۷۰۰ مترمربع است افزود: اکنون این مکان ۳۰ تخت و شش سوئیت اقامتی فعال دارد و برای ۱۰ نفر نیز اشتغال ایجاد شده است.

وی گفت: بازسازی این بنا با توجه معماری قدیمی شهر سنندج صورت گرفته است که شامل بخش‌های مختلف از جمله اقامتی، صنایع دستی، آتلیه عکاسی، کافه، پارکینگ اختصاصی و دفتر خدمات مسافرتی است. 

طراح معماری این خانه تاریخی نیز توضیحاتی را در خصوص نحوه بازسازی این مکان ارائه داد و گفت:در عین حال که این بنا به‌روز شده است.، سعی کرده ایم اصالت ساختمان را حفظ کنیم.

دنا عطری افزود: حفظ اصالت براساس استاندار‌های جهانی و همچنین مقاوم‌سازی در حد بالا دو اولویت مهم کاری در اجرای این پروژه بوده است و اکنون در هر دو بعد از نتیجه کار هم خود ما و هم کارشناسان رضایت دارند.

خانه تاریخی آزموده اردلان یکی از بنا‌های تاریخی شهر سنندج و مربوط به دوره قاجار است که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ به شماره ۵۰۸۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار