فوق تخصص جراحی قلب باز دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۵۰ عمل پیشرفته کم تهاجم قلبی از ابتدای امسال تا کنون در اتاق عمل قلب باز بیمارستان امام رضا(ع) مشهد انجام شده است.

دکتر امید جاودانفر گفت: عمل‌های پیشرفته کم تهاجم قلبی شامل عمل‌های دریچه‌ای قلب و تومورهای قلب و بعضی بیماری‌های مادرزادی و همچنین عروق قلب است که این نوع عمل‌ها از سال ۱۴۰۳ تنها در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد آغاز شده است و به وسیله گروه متخصصان جراحی قلب انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از زمان آغاز عمل‌های پیشرفته کم تهاجم قلبی تاکنون در مجموع ۳۰ عمل بر روی زنان و ۲۰ عمل بر روی مردان انجام شده است که تمامی این بیماران ساکن مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند.

عضو هیات علمی گروه جراحی قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عمل‌های پیشرفته کم تهاجمی قلب انجام شده در این بازه زمانی شامل تعویض یا ترمیم دریچه میترال قلب، آئورت، تریکوسپید، عمل جراحی بنتال تومورهای قلبی و همچنین بای پس عروق کرونر بوده که این عمل ها با موفقیت ۱۰۰ درصدی بر روی بیماران انجام شده است و علاوه بر این در این بازه زمانی بیش از ١۰ مورد تومور قلبی درمان شد است.

جاودانفر افزود: در دنیای پزشکی، تحولات روز افزون و روش‌های نوین جراحی قلب و رفتن به سمت روش‌های کم‌تهاجمی‌تر، نویدبخش دوران جدیدی در درمان بیماری‌های قلبی و تأثیر مثبت آن‌ها بر کیفیت زندگی بیماران است.

وی با بیان این که روش‌های کم تهاجمی در دنیا در حال فراگیر شدن است، در خصوص مزایای این روش‌ها اظهار کرد: عمل‌های جراحی قلب باز که قبلاً به صورت سنتی و با برش‌های بزرگ انجام می‌شد، اکنون با استفاده از روش‌های نوین و با برش های کوچکتر انجام می‌شود. این روش‌ها نه تنها دردهای طولانی‌مدت را کاهش می‌دهد، بلکه عوارض ناشی از عمل را نیز به حداقل می‌رساند و دوران نقاهت بیمار بهتر طی خواهد شد و از نظر زیبایی هم به مراتب بهتر از باز شدن کامل قفسه سینه است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیمارستان امام رضا(ع) نیز در راستای این تحولات، اتاق عمل خود را برای انجام عمل‌های قلبی پیشرفته مجهز کرده و اکنون همه عمل‌های داخل ساختمانی قلب به روش‌های کم تهاجمی در این بیمارستان در حال انجام است.

جاودانفر افزود: با ورود روش‌های کم‌تهاجمی به این مرکز درمانی، بیماران قلبی تجربه‌ای نوین و امیدبخش را در درمان خود تجربه می‌کنند چرا که این تکنیک‌های پیشرفته نه تنها درد و عوارض را کاهش می‌دهند بلکه آینده‌ای روشن‌تر برای زندگی روزمره آن‌ها رقم می‌زند.

وی با اشاره به انجام عمل‌های موفقیت آمیز جراحی دریچه‌ای، از جمله دریچه آئورت، میترال، تریکاسپید و پولمونر به روش کم‌تهاجمی در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد اضافه کرد: نخستین عمل پیچیده بنتال به صورت مینیمال در این مرکز با موفقیت انجام شد و بیمار با حال عمومی بسیار خوب به خانه بازگشت. این روش به ویژه در مورد نقص‌های مادرزادی که نیاز به درمان دقیق و مؤثری دارند، بسیار کارآمد است.

او افزود: امید است با گسترش این روش‌ها در کشور، در آینده نزدیک بتوانیم با استفاده از تکنیک‌های جدیدتر، مانند جراحی ویدیویی (توراکوسکوپی)، این خدمات را به بیماران بیشتری ارائه دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.