استاندار آذربایجان شرقی بر ضرورت تدوین و تحقق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان تاکید کرد.

 سرمست در جلسه ستاد استانی حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با بیان اینکه بر اساس آمار از اهداف اصلی برنامه دور افتاده ایم و بسیاری از مسائل باعث کاهش جمعیت استان آذربایجان شرقی شده است گفت: باید برنامه‌ای داشته باشیم که هر دستگاه به صورت انتقادی و آسیب شناسی لازم برنامه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را پیگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه آمار در مرحله اول باید قابل اتکا باشد تا در مقابل ارقام منفعل نباشیم افزود: باید برای اقدام و عمل از خروجی این آمار استفاده کنیم و دستگاه‌های مسئول باید اقدامات خود را تبیین کنند همچنین برنامه‌های حمایتی باید در جهت حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به نحو احسن پیگیری شود تا شاهد افزایش جمعیت در استان باشیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی گفت: مقابله با آسیب‌های جدی طلاق و خشونت، قطع ارتباط، بحث‌های اقتصادی و فرهنگی اجتماعی اگر در ریل مناسب حرکت نکند در بحث فرزند آوری و جوانی جمعیت دچار مشکل خواهیم شد.

 کوهی با اشاره به اینکه استان ما جزو پنج استان پیر کشور است و در بحث فرزند آوری وضعیت خوبی نداریم افزود: امروزه با بحران جمعیت مواجهیم و نرخ باروری ۱/۴۳ است که این نرخ پایین در بسیاری از شهرستان‌ها مشهود است.

وی اظهار کرد: دو رویداد جایزه جوانی جمعیت در دو سال گذشته برگزار شد و از دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد که در این زمینه فعال بودند قدردانی شد.

کوهی تصریح کرد: باید مردم با حاکمیت در جهت فرزند آوری و جوانی جمعیت همسو باشند تا بحران‌های پیشرو کاسته شود همچنین شبکه سازی و توانمندسازی این بخش با حضور مسئولان استانی انجام شده است.

ایمانی مدیر کل ثبت احوال استان آذربایجان شرقی گفت: بر اساس آمار وقایع حیاتی شاخص‌های عمومی جمعیتی استان و براساس نتایج سرشماری تا پایان سال ۹۵ رتبه ۶ کشوری داشتیم و در این سال ۶۹ هزار تولد ثبت شده است.

وی با بیان اینکه جمعیت استان در حال حاضر ۴ میلیون ۱۵۰ هزار نفر است افزود: ۷۲ درصد جمعیت استان در مناطق شهری و ۲۸ درصد در روستا‌ها هستند و میانگین سنی حال حاضر ۳۲ سال است.

وی اظهار کرد: در شش ماهه گذشته شیب تولد روند کاهشی داشته است و ۷/۶ درصد کاهش جمعیت نسبت به مدت مشابه سال گذشته اتفاق افتاده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.