معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: اکنون ۸۴ کارگاه مرمتی، حفاظتی و احیای آثار و ابنیه‌های تاریخی در استان فعال هستند.

نواداد با بیان اینکه آذربایجان شرقی در حوزه مرمت آثار و اماکن تاریخی یکی از استان‌های پیشرو در کشور به شمار می‌رود گفت: در همین رابطه استان در خصوص جذب اعتبارات ملی در سال گذشته جزو دستگاه‌های اجرایی برتر استانی انتخاب شده است که نشان دهنده رونق و پیگیری طرح‌های مرمتی است.

وی اظهار کرد: با توجه به فصل کاری محدود در جغرافیای آذربایجان شرقی و سردسیر بودن منطقه تعدادی از کارگاه‌های مرمتی در فصول مختلف راکد مانده و پس از سپری شدن فصل سرما دوباره کارگاه‌ها فعال می‌شوند.

نواداد تعداد کارگاه‌های فعال کنونی میراث فرهنگی در حوزه مرمتی را اکنون ۱۸ مورد اعلام کرد که در نقاط مختلف آذربایجان شرقی پراکنده است.

وی مرمت، بازسازی و اجرای طرح‌های حفاظتی در مجموعه ربع رشیدی، ارک علیشاه، موزه قاجار، مسجد کبود، موزه آذربایجان، موزه عصر آهن، خانه ذکایی و مجموعه حیدر تکیه سی به همراه چندین طرح بزرگ و کوچک را از جمله مهمترین طرح‌های مرمتی، حفاظتی و احیایی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برشمرد که تمام کارگاه‌های آنها فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

نواداد توجه به احیای گورستان‌های تاریخی و قدیمی را از جمله رویکرد‌های مهم حوزه مرمتی و احیای آثار تمدنی در آذربایجان شرقی بیان و اظهار کرد: بر این اساس طی امسال ساماندهی، مرمت و بهسازی گورستان‌های تاریخی موجومبار و ترپ در دستور کار قرار گرفت.

وی گورستان موجومبار در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر را یکی از آثار و محوطه‌های تاریخی مهم آذربایجان شرقی دانست که در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال تبریز واقع شده است و استراحتگاه تابستانی ارمنیان تبریز در زمان‌های دور به شمار می‌رفت.

نواداد تلاش برای اتمام طرح‌های مرمتی تعداد پنج محوطه تاریخی آذربایجان شرقی از اهداف تعریف شده بیان کرد که گورستان موجومبار، محوطه تاریخی آغجه دره، ربع رشیدی تبریز و محوطه تاریخی تپه یالدور مرند در این دسته بندی قرار گرفته است.

وی توجه به تداوم احیای مجموعه بسیار عظیم و مهم حسن پادشاه تبریز را از جمله مهمترین طرح‌های مرمتی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی بیان و اضافه کرد: اکنون مرمت و بازسازی مدرسه این مجموعه مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و کارگاه‌های مرمت آن به پایان رسیده است.

نواداد اعتبارات هزینه شده برای احیای مجموعه حسن پادشاه تبریز را در یکسال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد که با توجه به حجم عملیات رقم چندان بالایی به شمار نمی‌رود.

وی شناسایی، نگهداری و انجام تحقیق و پژوهش‌های مختلف پیرامون آثار و ابنیه‌های باستانی را از جمله رسالت‌ها و ماموریت‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان و اظهار کرد: بر همین اساس می‌توان با عمل به این سه رسالت مهم نسبت به حفظ و احیای آثاری هویتی کشور و استان همت گمارد.

نواداد با تاکید بر اینکه باید هویت ملی مردم ایران زمین در قالب میراث فرهنگی بر پایه ایرانی اسلامی به آنها ارائه شود نقش نهاد‌های فرهنگی، اجتماعی و خدماتی در این زمینه را بسیار مهم خواند و با بیان اینکه هویت بخشی به جامعه تنها از طریق میراث فرهنگی ممکن نیست خواستار همکاری و مساعدت سایر دستگاه‌های اجرایی و خدماتی و نیز رسانه‌های گروهی شد.

وی یکی از چالش‌های مهم حوزه میراث فرهنگی را ضعف در اطلاع رسانی و معرفی آثار و ابنیه‌های تاریخی دانست و ادامه داد: همکاری‌های تنگاتنگ و نزدیک بین میراث فرهنگی و رسانه‌های گروهی می‌تواند در توسعه فرهنگی کشور و نیز هویت بخشی به جامعه تاثیرگذار باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.