پرونده‌ای درباره بازتاب شهادت یحیی سنوار در جهان و دستاورد‌های این شهادت را از نظر می گذرانید.

قهرمان بزرگ و اسطوره شگفتِ ملت فلسطین و مغز متفکر طوفان‌الاقصی، یحیی ابراهیم حسن السنوار پس از عمری مبارزات بی‌نظیر و خستگی‌ناپذیر ضدصهیونیستی در نبردی افسانه‌ای با اشغالگران اسرائیلی به شهادت رسید؛ آن هم شهادتی حماسی و ما فوق تصور و حیرت‌انگیز. یحیی سنوار در زمان شهادت، بزرگ‌ترین و معروف‌ترین و سرشناس‌ترین رهبر مقاومت فلسطین بود.

آن‌طور که دشمن صهیونیستی گفته و تصاویر نشان می‌دهند، ماجرای شهادت یحیی سنوار این‌گونه بوده است: مجاهد قهرمان فلسطینی در ساختمانی نیمه ویران در رفح در جنوب نوار غزه حضور داشت. سربازان دشمن که قبلاً همراهانش از جمله محمود حمدان فرمانده گردان تل‌السلطان در رفح را شهید کرده بودند، محاصره‌اش کردند ولی قهرمان تا آخرین نفس جنگید.

 نیرو‌های تیپ ویژه از وی ترسیدند و با تانک به سمت او شلیک کردند. زانوی چپش کاملاً خرد شد، ساعد دست راست هم شکست، انگشت سبابه دست چپ هم قطع شد؛ اما وی تسلیم نشد. فرمانده نیرو‌های ویژه تلاش کرد با نیروهایش از پله‌ها بالا رفته و بر قهرمانِ زخمی و بی‌رمق دست یابد؛ اما وی با نارنجک نیرو‌های دشمن را عقب راند. شکستگی استخوان‌ها و خون‌ریزی، رمق از قهرمان ربوده بود. کوادکوپتری وارد ساختمان شد، اما وی در اوج تنهایی و جراحت و با درد شدید، چوبی پرتاب کرد و کوادکوپتر را فراری داد. تک‌تیرانداز دشمن به پیشانی‌اش شلیک کرد و زخمی‌تر شد. در نهایت مجدداً ‌تانک دشمن گلوله دیگری شلیک کرد و طبقه دوم آوار شد و مجاهد قهرمان در حالت نشسته به شهادت رسید. نیرو‌های ویژه، یک یا چند روز بعد بالا رفتند و قهرمانی را دیدند که در کنار سلاح و کتاب دعایش به شهادت رسیده است.

مجاهد قهرمان با چفیه صورتش را پوشانده بود و یک مسلسل کهنه و معیوب داشت که ناگزیر با چسب برق قطعات آن را به هم چسبانده بود. زخم دستش را نیز با وسایل ساده و بندکفش بسته بود. این قهرمان اسطوره‌ای، در چنین شرایطی با آن امکانات، تا آخرین قطره خون جنگید و پیکرش نه روی زمین که روی مبل در زیر آوار افتاده بود. 

 وسایل بسیار سادۀ به جا مانده از شهید سنوار شامل یک برگه ادعیه همراه با تصویر مسجدلاقصی و قدس، یک کتابچه دعا با تصویر کعبه روی جلد آن، تسبیح، ساعت، چراغ قوه، دستمال کاغذی و ناخن‌گیر، مکمل تصویر شهادتش زیبا و اسطوره‌ای‌اش بود.

شهید یحیی سنوار به معنای واقعی کلمه تا آخرین گلوله، تا آخرین قطره خون و تا آخرین نفس و به تنهائی در راه آزادی قدس جنگید و مستقیم به دست غاصب‌ترین و تروریست‌ترین و جنایت‌کارترین خونخواران تاریخ و عالم یعنی صهیونیست‌ها به شهادت رسید و نام و یادش بر جبین محور مقاومت با قلم خونین نقش بست و برای همیشه ماندگار گردید.

رهبر معظم و معزز انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با عظیم‌ترین و کم‌نظیرترین تعابیر و توصیفات و تفاسیر از عظمت شخصیت و عملکرد و مبارزات شهید یحیی سنوار یاد کردند و بر لایق و شایسته بودنش برای شهادت و بر ادامه راه مقاومت بعد از شهادتش و همچنین بر زنده بودن و زنده ماندنِ حماس تأکیدی اساسی و محکم نمودند.

متن کامل پیام رهبر معظم محور مقاومت امام خامنه‌ای به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
ملّتهای مسلمان! جوانان غیور منطقه!
مجاهد قهرمان، فرمانده یحیی السّنوار، به یاران شهیدش پیوست.
او چهرۀ درخشان مقاومت و مجاهدت بود؛ با عزم پولادین در برابر دشمن ظالم و متجاوز ایستاد؛ با تدبیر و شجاعت به او سیلی زد؛ ضربۀ جبران‌ناپذیر هفتم اکتبر را در تاریخ این منطقه به یادگار گذاشت و آنگاه با عزّت و سربلندی به معراج شهیدان پرواز کرد..

کسی، چون او که عمری را به مبارزه با دشمن غاصب و ظالم گذرانده است، سرانجامی جز شهادت شایستۀ او نیست. فقدان او برای جبهۀ مقاومت البته دردناک است، ولی این جبهه با شهادت برجستگانی، چون 

شیخ احمد یاسین، فتحی شقاقی، رنتیسی و اسماعیل هنیه از پیشروی باز نماند و با شهادت سنوار هم کمترین توقفی نخواهد داشت؛ باذن الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند. ما، چون همیشه در کنار مجاهدان و مبارزان بااخلاص خواهیم ماند؛ بتوفیق من الله و عونه.

اینجانب شهادت برادرمان یحیی السّنوار را به خاندانش، به همرزمانش و به همۀ دلبستگان جهاد فی‌سبیل‌الله تبریک و فقدانش را تسلیت می‌گویم.
والسّلام علی عباد الله الصّالحین
سید علی خامنه‌ای
۱۴۰۳/۷/۲۸

در پدیده‌ای کم‌نظیر، جهان و جهانیان پس از شهادت یحیی سنوار متفق‌القول از عظمت شخصیت و شهادت و مبارزاتش گفتند و به ویژه بیشترین تعاریف و تمجید‌ها و ابراز شگفتی‌ها از بابت نحوه شهادت حماسی و قهرمانانه و اسطوره‌ای‌اش ثبت گردید و دوست و دشمن فضای حقیقی و مجازی و رسانه‌ای را لبریز از ابراز اقتدار و حماسه‌سرایی از این مجاهد قهرمان و تصریح بر قهرمان بودن و اسطوره بودنش کردند و اقیانوس بیکرانی از اظهارنظر‌های متعدد از مردم سرتاسر جهان در این زمینه منتشر گردید و نام و یاد شهید سنوار بر پهنه گیتی طنین‌انداز گردید. اعتقاد به ادامه راه و زنده بودنِ شهید سنوار و متحدتر شدن و منسجم‌تر شدن مقاومت فلسطین در اثر شهادت سنواز نیز مورد تأکید دوست و دشمن بوده و در اظهارنظر‌های جهانیان موج می‌زد. گزیده بسیار خلاصه و کوتاهی از بازتاب جهانی و انعکاس بین‌المللیِ شهادت یحیی سنوار را نقل می‌کنیم.

قهرمان مقاومت و معمار طوفان‌الاقصی
در پیام خانواده رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی به مناسبت شهادت یحیی سنوار آمده است:
«عروج پرشکوه، قهرمانانه و حماسی یحیی سنوار بار دیگر قاب تاریخی غلبه نور بر تاریکی را در مقابل چشم جهانیان به تصویر کشید.
او مؤمنانه زیست و قهرمانانه در خط مقدم معرکه نبرد با کفر، پلیدی و سیاهی صهیونیزم جنایتکار، جانش را برای آرمانش تقدیم کرد.
شهادت این مجاهد بزرگ، الهام‌بخش تربیت و رشد نسلی قدرتمند و مبارز در جهان اسلام است که قهرمان آنها یحیی سنوار خواهد بود.»

در پیام خانواده شهید حاج قاسم سلیمانی تأکید شده است:
«شهید سلیمانی مجاهدان را کسانی می‌دانست که اگر کوه‌ها متزلزل شوند، آنها پایدار می‌مانند؛ سرهای‌شان را به خدا عاریت داده‌اند و پاهای‌شان مانند میخ در زمین استوار است؛ صحنه‌های وحشت‌خیز را نادیده گرفته و می‌دانند پیروزی، وعدۀ خداوند است و شهید سنوار مصداق اتّم این توصیف بود.»
در پیام سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح شده است:

«نام شهید یحیی سنوار از امروز در جوار نام‌های بلندآوازه مبارزان فلسطینی مانند احمد یاسین و اسماعیل هنیه که در راه آزادی قدس شریف به شهادت رسیده‌اند، می‌درخشد و آتش خشم مقاومت ضدصهیونیستی را شعله‌ورتر می‌سازد و به فضل الهی در آینده نه چندان دور غاصبان سرزمین مقدس را به خاکستر تبدیل خواهد کرد.»

در پیام سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) ذکر شده است:
«او با درایت و اندیشه راهبردی و درک عمیق از نیّات و نقاط قوت و ضعف دشمن صهیونی، سازمان رزم جنبش حماس را کارآمد کرد و با طرح‌ریزی عملیات تاریخی و بی‌نظیر طوفان‌الاقصی، تراز مبارزه با رژیم صهیونی را ارتقا داد و هیمنه این رژیم منحوس را دچار شکست جبران‌ناپذیر کرد.»

پخشی از پیام سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین چنین است:

«شهادت سنوار به عنوان یک نقطه عطف و نماد جدید از مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی شناخته شد. شهید سنوار نه تنها در فلسطین بلکه در سطح جهانی به عنوان نماد شرافت انسانی شناخته می‌شود.»

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در پیامش خاطرنشان کرده است:

«در سرنوشت‌سازترین هنگامه نبرد با رژیم اشغالگر صهیونیستی در طول تاریخ ۷۷ ساله اشغال سرزمین فلسطین و تنها پس از ۷۷ روز از ترور شهیداسماعیل هنیه رئیس فقید دفتر سیاسی حماس، مقاومت اسلامی فلسطین راهبر و فرمانده دلیر دیگری را در مسیر آزادسازی قدس شریف تقدیم کرد؛ شهید «یحیی ابراهیم حسن السّنوار». فرمانده‌ای که آوازه‌اش با عملیات طوفان الاقصی جهانی شد و توانست معادلات قدرت در اراضی اشغالی و اتاق فکر آمریکایی- صهیونیستی را به چالش بکشد.

ابوابراهیم به جمع شهدای مقاومت و نبرد تحریرالقدس پیوست و با عزالدین قسام، شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز الرنتیسی، فتحی شقاقی، اسماعیل هنیه و سیدالشهدای مقاومت سید حسن نصرالله هم‌داستان شد تا در اوج مظلومیت فریاد بزند: مقاومت زنده است و زنده خواهد ماند. همان‌گونه که با شهادت فرماندهان و رهبران پیشین، مقاومت نه فقط زنده مانده، بلکه تنومندتر و بارورتر شد و امروز همه جهان فریادِ آرمان فلسطین را، نه فقط از خان‌یونس، رفح، نبطیه و ضاحیه بیروت، بلکه از حنجره دانشجویان و استادانِ دانشگاه‌های آمریکا و اروپا می‌شنوند.»

علیرضا تقوی‌نیا کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است: 
«نحوه به شهادت رسیدن سنوار همراه با اسلحه، نارنجک و لباس رزم، از او یک قهرمان و الگو می‌سازد که گرایش نسل فعلی و آینده فلسطین را به مقاومت مسلحانه تا پای جان، به شدت افزایش خواهد داد. شهادت سنوار بی‌شک نه تنها مقاومت در غزه را تضعیف نخواهد کرد، بلکه انگیزه بیشتری به مدافعان خواهد داد، زیرا می‌بینند که تفاوتی میان آنها و فرمانده‌شان وجود نداشته و فرمانده نیز در میدان برای دفاع از وطن و هویت فلسطین به شهادت رسیده است.»

مجتبی امانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان و جانباز توطئه انفجار پیجر‌ها توسط اسرائیل، نوشت:
«یحیی سنوار در آخرین لحظات پیام روشنی برای همه پویندگان راه مقاومت به یادگار گذاشت که در هر زمان و هر مکان و تا آخرین قطره خون و با هر وسیله ممکن باید با رژیم غاصب و اشغالگر قدس جنگید. این روش بشارت‌دهنده پیروزی‌های بزرگ برای  جبهه مقاومت خواهد بود.»

ملتی که فرماندهانش شهید می‌شوند هرگز شکست نخواهد خورد
جنبش مقاومت فلسطین حماس روز جمعه ۲۷ مهر با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأیید خبر شهادت یحیی سنوار تأکید کرد: عزت و کرامت و افتخار شهادت مجاهد و رهبر بزرگ شهید یحیی سنوار ابوابراهیم، رئیس دفتر سیاسی حماس و فرمانده نبرد طوفان‌الاقصی را به ملت فلسطین، امت اسلامی و عربی و همه آزادگان جهان تبریک و تسلیت می‌گوید. حماس بیان کرد که شهید سنوار زندگی خود را وقف فلسطین کرد و در نهایت جان خود را هم در راه خدا و آزادسازی فلسطین فدا کرد. این جنبش تأکید کرد که شهید یحیی سنوار در میدان نبرد و سلاح به دست با نیرو‌های اشغالگر رو در رو شد و در خط مقدم جنگ بود و از سرزمین و مقدسات خود دفاع کرد و سربلندانه به شهادت رسید.

ابوعبیده سخنگوی گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس اعلام کرد: به سران رژیم اشغالگر می‌گوییم که تا آخرین لحظه بر پای آرمان‌هایمان هستیم. دشمن اگر تصور می‌کند که با ترور رهبران مقاومت، شعله مقاومت خاموش می‌شود یا عقب‌نشینی می‌کند، دچار توهم است.

محمد اسماعیل درویش رئیس شورای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تأکید کرد که کشتار رهبران و فرماندهان مقاومت اگرچه ضایعه بزرگی برای ملت فلسطین و جریان مقاومت است، اما بدون تردید شهادت این مجاهدان هیچ خللی در مسیر جهاد و مبارزه تا رسیدن به پیروزی نهائی ایجاد نمی‌کند، بلکه انگیزه مردم فلسطین برای مقاومت را مضاعف می‌نماید.

خالد مشعل رئیس حماس در خارج از فلسطین در مراسم ترحیم یحیی سنوار در استانبول گفت: دشمن می‌خواست سنوار پایان بدی داشته باشد، اما خداوند برای او پایان بزرگی را انتخاب کرد؛ او در مقامی والا زندگی کرد و در مقامی بزرگ از دنیا رفت. سنوار طوفانی را به روی رژیم صهیونیستی گشود و زلزله‌ای را علیه رژیم صهیونیستی به پا کرد که آن را نابود خواهد کرد.

 خلیل الحیه نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس خاطرنشان کرد: سنوار ادامه کاروان شهدای بزرگوار در رکاب بنیان‌گذار شیخ احمد یاسین بود؛ خون شهدا همچنان راهگشا و انگیزه پایداری و استقامت ما خواهد بود. حماس تا تشکیل کشور فلسطین در کل سرزمین فلسطین به پایتختی قدس شریف به راه خود ادامه می‌دهد و شهادت فرمانده سنوار و رهبران پیش از او تنها بر قدرت و استحکام حرکت ما خواهد افزود.

خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه خبر گفت: در فرهنگ ما شهادت به معنای آغازی دوباره است. بعد از شهادت هنیه و سنوار تا آزادی فلسطین تلاش می‌کنیم. پس از شهادت احمد یاسین بعد از ۲۱ روز شهید شد. دشمن ما چه بایدن و سایرین بدانند راه ما جهش گرفته است. الآن خبر تازه آمده که مجاهدین حزب‌الله خانه نتانیاهو را هدف قرار داده‌اند. مقاومت فعالیت‌های مردمی در خیابان‌های آمریکا و اروپا علیه دولت‌های آنها دارد. شهادت در فرهنگ اسلامی به معنای زندگی جدید است. مقاومت به‌دلیل ایمان توانسته به پیروزی زیادی در مقابل رژیم صهیونیستی برسد. راه ما تا آزادی فلسطین و نابودی غده سرطانی فلسطین ادامه دارد.

زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در پیامی تأکید کرد: 
«شهادت او نقطه عطفی در تاریخ مبارزات فلسطین بود. او فرماندۀ بزرگ، یحیی سنوار است که نامش با بزرگ‌ترین نبردی که برای مردم فلسطین انجام داد، یعنی طوفان‌الاقصی گره خورده است. ما در راه خود به‌سوی بیت‌المقدس زنده هستیم و پرچم‌های ما بلند است و سر به زیر نمی‌کشد. جهاد و مقاومت روح او را به‌دوش می‌کشند و به او می‌بالند و تا پیروزی به مبارزه ادامه می‌دهند.»

ماهر الطاهر مسئول روابط بین‌المللی جبهه خلق برای آزادی فلسطین گفت: سنوار شرافتمدانه جنگید و شرافتمندانه و در حالی که سلاح به دست داشت، شهید شد. ملتی که فرماندهانش شهید می‌شوند، هرگز شکست نخواهد خورد. همه رهبران فلسطینی در مسیر شهادت هستند و ما به مبارزه مقاومت ادامه خواهیم داد. تصویر سنوار که او را در حال جنگ و سلاح به دست نشان می‌دهد، بر عظمت ملت فلسطین دلالت دارد و اینکه شکست‌ناپذیر است.

عباس زکی یکی از اعضای کمیته مرکزی فتح اظهار داشت که شهید یحیی سنوار پایان زندگی خود را به گونه‌ای رقم زد که برای هر فلسطینی نمونه بارز یک قهرمان افتخارآمیز و غرورآفرین است.

خانواده شهید سنوار  همچنان در صحنه مبارزه هستند
محمد سنوار برادر شهید یحیی سنوار، پیشتر فرمانده تیپ خان‌یونس در گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش حماس بود و یکی از مسئولان ربودن گیلعاد شلیت سرباز اسرائیلی بود که منجر به آزادی یحیی سنوار به همراه یک هزار اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل شد. محمد سنوار به عنوان مهندس تونل‌های غزه شناخته می‌شود و اجرای بزرگ‌ترین پروژه را در نوار غزه برای ساخت شبکه تونل‌های زیرزمینی  بر عهده گرفته است. به گفته رسانه‌های عبری محمد سنوار بسیار فعال است و امور میدانی حماس را مدیریت می‌کند. ابراهیم سنوار فرزند شهید یحیی سنوار چنین برای صهیونیست‌ها خط و نشان می‌کشد: نتانیاهوی احمق از ما می‌خواهد در برابر صلح و سازش، اسیران (صهیونیست) را آزاد کنیم. او گمان می‌کند که شهادت پدرم، پایان نبرد است. آمال و آرزوهایت بر باد رفته، پسر یهودی. به خداوند سوگند، آنچه در روز‌های آینده انتظارت را می‌کشد، هزاران بار بدتر از آن چیزی خواهد بود که پدرم یحیی سنوار به تو چشاند.

الهام‌بخش تمام آزادگان جهان در بیانیه حزب‌الله لبنان به مناسبت شهادت یحیی سنوار آمده است: 
«فرمانده شهید یحیی سنوار که امانت رهبری را از فرمانده شهید اسماعیل هنیه به دوش کشید تا راه مقاومت، ایثار و فداکاری را همراه با مجاهدان دلیر و رزمندگان شجاع ادامه دهد، در برابر طرح آمریکایی و اشغالگری صهیونیستی ایستادگی کرد و برای این هدف خون خود را فدا کرد تا به شهادت نائل آمد و به بلندترین درجه کرامت و کمال انسانی دست یابد.»

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انصارالله یمن در واکنش به شهادت یحیی سنوار گفت: ایشان در میدان مبارزه و قهرمانی و شرافت به شهادت رسید.  محمد البخیتی عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن اظهار داشت: یحیی سنوار و مسیر جهادی او الهام‌بخش نه فقط فرزندان فلسطین و کشور‌های عربی بلکه همه فرزندان امت و همه آزادگان جهان خواهد بود. شهید سنوار افتخار یافت که بزرگ‌ترین ضربه دردناک را به رژیم اشغالگر در تاریخش وارد کند. سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق در بیانیه‌ای تأکید کرد: این اقدامات جنایتکارانه رژیم اشغالگر، بسیار سست‌تر از آن است که بتواند همبستگی ملت فلسطین را تضعیف کند یا آنان را از ادامه حق خود در طی کردن مسیر پیروزی برای آرمان عادلانه‌شان باز دارد.

همام حمودی رئیس‌مجلس اعلای عراق در پیامی خاطرنشان کرد: مقاومت، فرهنگ، اندیشه و اعتقادی است که با شهادت یکی از قهرمانانش نمی‌میرد، بلکه خون شهدای آن بر صلابت و استواری مردانش می‌افزاید. رئیس‌مجلس اعلای عراق، سنوار را الگویی شگفت‌انگیز از شجاعت و روحیه مبارزه برابر اشغالگری، بی‌عدالتی و رژیم صهیونیستی دانسته که در مسیر مقاومت برابر دشمن به شهادت رسید.

انتقام اولیۀ خونِ امیر شهدای فلسطین
عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف جهان عرب نوشت: یعنی چه که پهپاد حزب‌الله به اتاق خواب بنیامین نتانیاهو در قیساریا برسد؟ این انتقام اولیه سنوار امیر شهداست یا مقدمه‌ای برای تحولات خطرناک‌تر؟ امیر شهدا از مقر فرماندهی خود در زیرزمین در غزه خارج شد تا با دشمنان بجنگد و اسوه و الگویی در شهادت برای همه نسل‌های آتی باشد، اما برادران و متحدان او در حزب‌الله تصمیم گرفتند که انتقام خون او و همه شهدا را بگیرند و در میان همه مسئولان صهیونیست که با حمایت بی‌شرمانه آمریکا و غرب، مرتکب جنایات نسل‌کشی در غزه و لبنان می‌شوند، رعب و وحشت افکنند.

وی افزود: اینکه پهپادی که رزمندگان حزب‌الله از پایگاه خود در لبنان به پرواز درآوردند، بتواند بیش از هفتاد کیلومتر را طی کند و به هدف خود یعنی منزل نتانیاهو در شهر قیساریا در شمال فلسطین اشغالی برسد و آن را منفجر کند و همه سامانه‌های پدافندی هوائی و زمینی اسرائیلی جدید ساخت آمریکا را  پشت سر بگذارد، دستاورد نظامی و اطلاعاتی بسیار بزرگ و شکست خطرناک و دردناک برای رژیم اشغالگر و همه سرویس‌های امنیتی و پدافند هوائی و زمینی آن است. عطوان بیان کرد: قبلاً هم گفتیم که سرمستی نتانیاهو درباره شهادت سنوار قهرمان زیاد به طول نخواهد انجامید و این هشدار سریع‌تر از انتظار عملی شد، زیرا پهپاد مبارک به اتاق خواب نتانیاهو و همسرش ساره رسید و این بدان مفهوم است که او و دیگر مسئولان صهیونیست باید بقیه عمر خود را در پناهگاه‌هایی در عمق هفتاد متری زیرزمین از ترس و وحشت  بگذرانند.

این تحلیلگر ادامه داد: مقامات اسرائیلی که در وحشت و آشفتگی به سر می‌برند، پس از این رخنه بزرگی که شیربچه‌های شهید حسن نصرالله رقم زدند، حالت فوق‌العاده و آماده‌باش کامل به منظور حمایت از همه مسئولان صهیونیست و همه شخصیت‌های امنیتی و اطلاعاتی اعلام کردند، زیرا تهدید خطرناک و جدی و بی‌سابقه را درک کرده‌اند.

سنوار‌هایی برای ۱۰ نسل آینده خلق شدند
کارشناس الجزیره ابراز داشت: یحیی سنوار آن‌طور که اسرائیل تبلیغ می‌کرد، نه در یک تونل مخفی شده بود و نه از اسرا به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد. او همچون یک اسطوره و درحالی‌که سلاح به دست بود و جلیقه نظامی به تن داشت، به شهادت رسید. کارشناسی دیگر از الجزیره خاطرنشان کرد: می‌گفتند سنوار در تونل‌ها مخفی شده، اما امروز بسیاری فهمیدند این نتانیاهوست که در پناهگاه مخفی شده است.

روزنامه رای‌الیوم لبنان نوشت: 
«شهادت سنوار مانند تابلوی حماس است و به سرعت مایه افتخار و سربلندی شد. به سرعت در شبکه اجتماعی مورد توجه قرار گرفت و محدود به جغرافیایی خاصی نبود. این تصویر حتی از سوی افرادی که به سنوار و مقاومت آن در منطقه شک داشتند، هم مورد توجه قرار گرفت. این تصویر همه آنچه سرویس‌های اطلاعاتی عربی و غربی برای مقصر جلوه دادن مقاومت در زمینه نسل‌کشی صهیونیست‌ها ترویج می‌شد، را نقش بر آب کرد. پس از این صحنه، همگان زبان به تحسین سنوار گشودند و او به عنوان شهید و قهرمان امت اسلامی و نه فقط حماس قلمداد شد.»

روزنامه الدیار لبنان نوشت: «تاریخ شاهد این شهادت‌ها بوده، ولی حماس و حزب‌الله، راه خود را مقاوم‌تر از گذشته ادامه می‌دهند.» ریاست‌الوزرای افغانستان در بیانیه‌ای که به پنج زبان منتشر کرد، ضمن تسلیت شهادت یحیی سنوار توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی گفته است: اسرائیل اشغالگر فراموش نکند که شهادت بزرگان مجاهدین بیشتر از پیش مبارزه جهادی در برابر دشمن را تسریع و چندین برابر تقویت می‌کند. حسام الهمادی روزنامه نگار تونسی نوشت: یحیی السنوار، شهید زنده و مجاهد، نماد فداکاری و مبارزه است.

علم صالح، استاد دانشگاه ملی استرالیا به مجری بی‌بی‌سی گفت: حماس با یحیی سنوار به وجود نیامده که با کشته شدن وی پایان یابد؛ حماس یک رهبری متمرکز ندارد و می‌تواند به راحتی خود را بازیابی کند. این ترور‌ها باعث می‌شود اعضای جدیدی به مقاومت بپیوندند؛ حماس امروز خطرناک‌تر از قبل شده است.

ریما حسن حقوق‌دان فرانسوی- فلسطینی و نماینده پارلمان اروپا از حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر نوشت: آنها (اسرائیلی‌ها) سنوار‌هایی برای ۱۰ نسل آینده خلق کردند.

اعترافات دردناک و مکرر صهیونیست‌ها به اسطوره شدنِ سنوار و ادامه راهش
صهیونیست‌ها به بیان‌های مختلف از اسطوره شدنِ شهید سنوار و ادامه راهش توسط مبارزان فلسطین گفتند.  شبکه صهیونیستی کان تصریح کرد: واضح است که نظامیانی که به جسد سینوار رسیده‌اند، کسانی هستند که عمداً اخبار و عکس‌ها را درز کرده‌اند. آنها ممکن است مجازات شوند، زیرا آنها یک رویداد مخفی و امنیتی را افشا کردند و این کار باعث شد که به روایت پنهان شدن سینوار و همراهانش در تونل‌ها لطمه بزند و او را به جنگجو افسانه‌ای در بین اعراب تبدیل کند.

خبرنگار شبکه عبری کان اسرائیل در برنامه‌ای دیگر گفت: انتشار تصاویر پهپادی از یحیی سنوار منجر به تقویت روحیه دشمنان ما شد؛ این تصاویر نشان می‌دهد 

سنوار با باقی‌مانده توانش ایستاده و حتی تا آخرین 
قطره خونش با دستی قطع شده و چوب‌دستی می‌جنگد؛ این لحظه تبدیل به تصویر پیروزی شد؛ نباید از او تصویری به عنوان مردی جنگجو که تا آخرین قطره خونش جنگید، منتشر می‌شد!

سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل اظهار داشت: صحنه‌هایی که ما می‌بینیم با آن چیزی که حماس یا جهاد اسلامی در فلسطین و حزب‌الله در لبنان می‌بینند، متفاوت است. آنها مردی را دیدند که تا واپسین لحظه و آخرین قطره خون مبارزه کرد حتی هنگامی که زخمی شده بود. السنوار عملاً به یک اسطوره تبدیل شده است، شخصیتی بسیار بزرگ‌تر از خود شخص وی. ترور السنوار این وضعیت را برای نسل‌های آینده تغییر نخواهد داد.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی خاطرنشان می‌کند که السنوار گر چه مسئول ارشد حماس بود، اما سیستم حماس با مرگ وی آسیب ندیده و ساختار حماس در داخل و خارج از غزه باقی است و سیستم مالی آنها نیز با وجود ضربات سختی که خورده، همچنان فعال است. این شبکه صهیونیستی از بین بردن جنبش‌های مقاومت را غیرممکن دانست و تأکید کرد: حتی اگر تمام مدت با آنها بجنگیم، نمی‌توانیم آنها را کاملاً نابود کنیم، چرا که این جنبش‌ها مبتنی بر ایدئولوژی هستند.

قهرمانی که تا آخرین قطره خون مبارزه کرد
الیور لوی تحلیلگر آژانس رسانه‌ای رژیم صهیونیستی تأکید کرد که به اعتقاد مردم فلسطین و حزب‌الله لبنان تصاویر لحظات پایانی عمر السنوار ثابت می‌کند که او یک مبارز بود که تا آخرین نفس و تا آخرین قطره خون خود حتی هنگامی که مجروح بود، مبارزه کرد.

تصاویر منتشر شده السنوار نشان می‌دهد که وی با وجود جراحت‌های زیادی که دارد، با نیرو‌های رژیم صهیونیستی در رفع واقع در جنوب غزه مبارزه می‌کند. این رسانه صهیونیستی با اشاره به اینکه اسرائیل در درک شرایط فکری حماس ناتوان است، اذعان کرد که سنوار به شخصیتی تبدیل شد که بسیار بزرگ‌تر است. گای آویعاد دیگر تحلیلگر و نظریه‌پرداز صهیونیستی می‌نویسد که حماس سازمان خود را با اشخاص ماهر دیگری که کمتر از سنوار نیستند، ساماندهی خواهد کرد. سنوار یک مسئول ارشد حماس بود، اما در عین حال یک سرباز در جنگ طولانی‌مدت بین اسرائیل و فلسطینی‌ها بود، جنگی که از چند دهه پیش تاکنون ادامه دارد.

بن حامیم دیگر تحلیلگر و روزنامه‌نگار صهیونیستی می‌نویسد که سنوار حتی در زمان مرگ خود نیز بر اسرائیل پیروز شد. عامی لوی عضو کنیست رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به شهادت سنوار نوشت: الان در غزه یک و نیم میلیون السنوار وجود دارد.

اعترافات بی‌بی‌سی به تبدیل شدنِ شهید سنوار به قهرمان
خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی در منطقه از مشاهدات میدانی‌شان می‌گویند و اعترافات جالبی می‌کنند. خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در تل‌آویو خاطرنشان کرده است: بسیاری از فلسطینی‌ها که با اون‌ها صحبت کردیم یا در فضای مجازی نگاه می‌کنیم، اونا باور دارن آقای سنوار به عنوان یک رهبر تا آخرین نفس جنگیده و حتی زمانی که اسلحه هم نداشته و گلوله‌اش هم تمام شده، با یک چوب‌دستی و پرت کردن به طرف اون پهپاد در حقیقت به مبارزه ادامه داده. عده دیگری هم گفته بودند که آقای سنوار خودش انتخاب کرده بود که برای آینده فلسطین بجنگه و بمیره، به هر حال در اون راه هم جانش رو داد.

نفیسه کوهنورد خبرنگار معروف بی‌بی‌سی در گزارشی از بیروت گفت: برخلاف اون چه که اسرائیل ادعا می‌کرد، آقای سنوار تا آخرین لحظه هم جنگید. این چیزی هست که من از بقیه مردم همین جا می‌شنوم؛ حتی کسانی که به شدت مخالف آقای سنوار هستند هم به این اشاره کردند که چرا اصلاً اسرائیل این ویدئو رو گذاشت بیرون که نشون بده که آقای سنوار تا اون آخرین لحظه می‌جنگید و اون رو به عنوان یک قهرمان الان داره نشون میده. این حرف‌هایی هست که مخالف‌های حتی آقای سنوار می‌زنن. آقای سنوار در ذهن جوان‌های منطقه و حامیانش به عنوان یک قهرمان می‌مونه و راهش ادامه پیدا خواهد کرد. 

اذعانِ آمریکایی‌ها به عظمت شخصیت سنوار و آثار شهادتش
وال استریت ژورنال رسانه آمریکایی می‌نویسد: یکی از اهداف سنوار از عملیات طوفان‌الاقصی، بخشیدن جان دوباره‌ای به آرمان فلسطین و مبارزه در راه این آرمان بود و جنگ کنونی غزه گویای این است که او چطور این هدف را تحقق بخشید و توانست مبارزه با صهیونیست‌ها را به یکی از محوری‌ترین مسائل روز جهان تبدیل کند. وال استریت ژورنال در خاتمه این مطلب نوشته که سنوار در پیامی به حزب‌الله تصریح داشته است: «ما باید به همان مسیری که شروع کرده‌ایم ادامه دهیم؛ بگذارید کربلای جدیدی رخ دهد.»

مجله سیاسی- اقتصادیِ فارن پالیسی در تحلیلی با اشاره به شهادت یحیی سنوار تأکید کرده است که نبود سنوار بر خلاف تصور صهیونیست‌ها، باعث تضعیف یا شُل شدن حماس نخواهد شد. 

در این گزارش می‌خوانیم: عملکرد گروه‌های ضداسرائیلی در خاورمیانه گواه این است که کشته شدن رهبران جبهه مقاومت، نسلی سخت‌تر و مقاوم‌تر ایجاد می‌کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: اسرائیل نمی‌تواند مشکل خود را با جنبش مقاومت با کشتن رهبران آن حل کند. این ترور‌ها تنها تلاش گروه‌های مقاومت را دو چندان کرده و دردسر‌های جدیدتری برای اسرائیل ایجاد می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: واقعیت این است که اعضای این جنبش در نبود رهبران خود مصمم‌تر از گذشته به مبارزه ادامه خواهند داد و از دشمنان خود انتقام خواهند گرفت.

منبع: روزنامه کیهان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.