معاون میراث فرهنگی البرز با بیان اینکه تاکنون تنها ۱۰ درصد محوطه ازبکی کاوش شده است؛ گفت: به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای نگهداری از بنا‌ها و اشیایی که از زیر خاک بیرون می‌آید؛ فعلاً شرایط کاوش جدید در محوطه ازبکی وجود ندارد.

مهدی ارباب نیا با اشاره به اینکه سال گذشته شاهد فصل هشت کاوش‌های تپه ازبکی بودیم، اظهار کرد: تا کنون تنها ۱۰ درصد از محوطه تپه ازبکی مورد کاوش قرار گرفته و فعلاً برنامه‌ای برای انجام کاوش جدید نداریم.وقتی محوطه‌ای تاریخی کاوش می‌شود؛ بنا‌ها و اشیایی از زیر خاک بیرون می‌آید که حفظ و نگهداری آنها به زیرساخت و امکانات خاصی نیاز دارد.

وی گفت: فعلاً شرایط کاوش جدید در محوطه ازبکی وجود ندارد و تمرکز ما بر حفظ و نگهداشت فضا‌هایی است که قبلاً کاوش شده و از خاک بیرون آمده است.ما به دنبال ایجاد مسیر گردشگری در این محوطه هستیم تا گردشگران بتوانند از مسیری مشخص وارد این مجموعه شده و پس از بازدید خارج شوند.

وی با تاکید بر اینکه محوطه ازبکی وسعت زیادی دارد و ایجاد مسیر مناسب از سرگردانی گردشگران جلوگیری می‌کند، گفت: بنا داریم در مسیر گردشگری تابلو‌های راهنما که اطلاعاتی از فضا‌های کاوش شده در اختیار گردشگران قرار می‌داد، نصب کنیم تا بازدید کنندگان بتوانند اطلاعات جامعی از این محوطه و آنچه که هزاران سال پیش در این فضا در جریان بوده کسب کنند.

معاون میراث فرهنگی البرز افزود: پیگیر خرید انشعاب برق برای این محوطه هستیم و بخشی از اعتبارات آن ابلاغ شده است.با پایان فصل هشتم‌کاوش‌ها، خاک و نخاله‌های اضافی از محوطه جمع آوری شده و با انتخاب پیمانکار مناسب برخی اقدامات از جمله مرمت بخش‌هایی از محوطه در حال انجام است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار