رئیس پلیس فتای استان همدان گفت: هشت باند کلاهبرداری اینترنتی در نیمه نخست امسال متلاشی و ۱۶ مجرم اینترنتی دستگیر و به مقام قضایی معرفی شدند.

سرهنگ محمد باقر زارعی گفت: هشت باند کلاهبرداری اینترنتی در نیمه نخست امسال متلاشی و ۱۶ مجرم اینترنتی دستگیر و به مقام قضایی معرفی شدند.

او گفت: فضای مجازی ابزاری بوده که به سبب از بین رفتن فاصله‌ها و مکان، برخی کاربران زمان زیادی را در این فضا سپری می‌کنند و برخی افراد عامدانه یا غیر عمد بدون منبع موثق و داشتن سند و مدرک یک سری اخبار و مطالب را در این فضا بدون در نظر گرفتن عواقب آن منتشر و اقدام به شایعه پراکنی می‌کنند.

رئیس پلیس فتای استان همدان گفت: این اخبار و شایعات ممکن است جو روانی جامعه را تحریک کرده و احساسات افراد را برانگیزد و بر این اساس بدون ذکر منبع و سند و مدرک نباید مطالبی را بیان کرد، برابر با قانون انتشار هر نوع شایعه در فضای مجازی جرم است و با متخلفان آن برخورد می‌کنیم.

زارعی با اشاره به اینکه افراد متخلف در این زمینه چندین هدف را دنبال می‌کنند گفت: برخی به دنبال سرگرمی، جذب دنبال کننده و افزایش مخاطب هستند، برخی به دنبال اهداف اقتصادی هستند بدین صورت که کالایی را احتکار کرده‌اند و می‌خواهند آن کالا را با قیمتی بالا در جامعه به فروش برسانند.

او گفت: برخی نیز به دنبال ایجاد نارضایتی و تخریب چهره افراد سرشناس هستند و در این زمینه گاهی افرادی بدون اطلاع از این مطالب استفاده کرده و به عنوان سرباز جریان معاند این راه را در پیش گرفته اند.

رئیس پلیس فتای استان همدان با اشاره به راهکار‌های این مسئله گفت: اولین راهکار ما افزایش سواد رسانه‌ای به مخاطبان است، سواد رسانه‌ای به ما می‌گوید برای آگاهی از اخبار موثق باید به کجا مراجعه کنیم و چقدر زمان بگذاریم و توانایی تجزیه و تحلیل این مطالب را داشته باشیم.

زارعی گفت: باید منبع خبر مورد بررسی قرار گیرد، ضمن اینکه شخصی که خبر را بیان می‌کند را نیز باید بشناسیم که این فرد چقدر مورد اطمینان و موثق است.

او گفت: در پلیس فتا این آمادگی را داریم تا صفحات افراد متخلف را مسدود کنیم، برخی کاربران فضای مجازی به اشتباه تصور می‌کنند که در این فضا می‌توانند با شماره ناشناس و یا اکانت‌های جعلی به تخلفات خود ادامه دهند در صورتی که با پلیس با ابزار‌هایی که دارد افراد را شناسایی می‌کند.
 
رئیس پلیس فتای استان همدان گفت: از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ فوریت‌های سایبری پلیس فتا به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به همشهریان عزیز هستیم و درصورتی ‏که کاربران با موارد ‏مجرمانه یا مشکوک مواجهه شدند می‌توانند از طریق سایت پلیس فتا به ‏آدرس ‏ www.fata.gov.ir بخش فوریت‌های سایبری مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار