سخنگوی سازمان برنامه و بودجه گفت: برای درآمد نفتی در بودجه ۱۴۰۴ شفاف سازی صورت گرفته و محاسبه حقوق بر مبنای واقعیت انجام شده است.

 امروز میز اقتصاد به بررسی شاخص های لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ با حضور چنارانی عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی ،خانلو سخنگوی سازمان برنامه و بودجه و قوامی نماینده مجلس پرداخت.

در ابتدای این برنامه  چنارانی عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی گفت:  یکی از نکات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۴ آن است که  عمده موارد به صورت شفاف آورده شده و این اعداد واقعی یک رویکرد خوبی به مردم می‌دهد که دولت چه کاری میخواهد انجام دهد.

وی ادامه داد: اکنون بودجه شرکت ها و بودجه جداول شفاف است و این بخش خوب آن است و برای بدهی ها به بانک ها عدد در نظر گرفته شده  و مشخص شده که چه مصارف و مخارجی دولت دارد.

او بیان کرد: این بودجه چون از هدف مندی تامین  و روزانه تعیین می‌شود خیلی امکان انعطاف ندارد و امکان تغییر آن فراهم است .

چنارانی  با بیان اینکه یکی از چالش های اخیر و مستمر هم شفاف نبودن است گفت  منابع کافی باید در لایحه بودجه دیده شود و حقوق بتواند داده شود و اعدادی که ارائه می‌شود مشخص باشد و مهم آن است که خارج از بودجه بار اضافه نشود.

او یادآور شد: این بودجه چند ویژگی خاص دارد و اولین ویژگی آن این است که اولین سال  برنامه هفتم است.

در ادامه این برنامه  خانلو سخنگوی سازمان برنامه و بودجه  گفت:  بحث ما از واقعی بودن اعداد این است که مقادیر درست ثبت شود و فارغ از منابع  باشد.

وی با بیان اینکه بودجه از دو ناحیه دچار کسری میشود گفت: یکی از آنها این است که ارقام واقعی بودجه درج نشود. ما سعی کردیم پیش برآوردی نداشته باشیم و علی رغم اقدام‌ها ما با ظرفیت قانونی پیش بینی ها را انجام دادیم .

وی ادامه داد: طبق اجازه قانونی که‌  گرفته شده مقرر شد ده درصد نقدی اول پرداخت شود و نود درصد سهام بابت مابقی مطالبات پرداخت شود.

او بیان کرد:محاسبه حقوق قانونی هم مطابق با واقعیت است و برای درآمد نفتی شفاف سازی صورت گرفته است و سهم همه دستگاه ها و سهمیه تحویلی آنها پیش بینی شده است و شفاف سازی باعث شد که اجازه از قبل اخذ شد تا از ابتدای سال مدیریت هزینه داشته باشیم. 

در ادامه این برنامه  قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  گفت: ما یک شاخص هایی پیش بینی کردیم و یکی از آنها رشد ۸ درصد است و ما ۵ درصد از پیش بینی برنامه عقب هستیم و آن را باید از بهره وری تامین کنیم.

او بیان کرد :یک نگاه به دهه نود تا کنون نشان میدهد که ما در بهره وری از هیچ کانالی رشد نداشتیم و از لوازم مهم برای این کار این است که قیمت های دستوری برداشته شود و اصلاحاتی در بخش انرژی صورت بگیرد.

وی ادامه داد:منابع بودجه عمومی برای هدف مندی گروگان گرفته می‌شود و این باعث میشود که کسری ها از همین طریق تامین شود و این لطمه وارد می‌کند.

قوامی گفت:نحوه ورود و تامین این کسری ها را که ببینید نقض حکم صورت گرفته و تراز عملیاتی صفر نشده است و از محل درآمد های بودجه تامین نشده است. طرح های عمرانی بر اساس اولویت باید به نتیجه رسانده شوند تا بهره وری درست شود تا منابع درست تامین شود.

برچسب ها: بودجه ، لایحه بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار