رئیس جمهور مصر می‌گوید آتش‌بس غزه می‌تواند ابتدا به صورت موقت و دو روزه برقرار شود و بعدا مذاکرات برای دستیابی به آتش بس دائمی برگزار شود.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر که در کنار «عبدالمجید تبون» همتای الجزایری خود در یک نشست مطبوعاتی در قاهره ظاهر شد، اعلام کرد پیشنهاد آتش‌بس دو روزه در غزه را داده است تا اسرا مبادله شوند.

به گزارش الجزیره، او گفت که پس از این آتش‌بس موقت، مذاکرات باید ظرف ۱۰ روز و با هدف دستیابی به یک آتش‌بس دائمی از سر گرفته شود. 

اظهارات وی در حالی بیان شد که هیئت‌های صهیونیست و مصری  برای از سرگیری مذاکرات آتش بس در قطر در حال دیدار هستند. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه می‌گوید که «دیوید بارنیا» رئیس موساد و «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا امروز (یکشنبه) در دوحه با نخست وزیر قطر دیدار خواهند کرد. 

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که میانجی‌ها مشغول بررسی گزینه‌های جدید هستند و احتمالا مذاکرات به زودی از سر گرفته می‌شود. او پس از گفتگو با «شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی» نخست وزیر قطر گفت: «ما در مورد گزینه‌هایی برای استفاده از این فرصت و گام‌های بعدی برای پیشبرد روند مذاکرات صحبت کردیم». 

شایان ذکر است که دور قبلی مذاکرات آتش بس با میانجیگری مصر و قطر شکست خورد و تشدید حملات رژیم اسرائیل علیه غزه و لبنان مانع ادامه گفتگو‌ها شد. در همین حال، «اسامه حمدان» از مقامات ارشد حماس به شبکه تلویزیونی المیادین گفت که تغییری در موضع این گروه ایجاد نشده و «اسرای صهیونیست تنها با توقف تجاوز و عقب‌نشینی کامل باز خواهند گشت».

مترجم: زهرا نجفی

برچسب ها: آتش بس ، جنگ غزه ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار