مدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی -هنری بسیج با اشاره به برگزاری جشنواره سرود فجر بسیج گفت: مباحث تربیتی، تقویت وحدت، انسجام و گفتمان ملی در این جشنواره مورد توجه است.

نشست خبری دومین دوره جشنواره ملی سرود فجر بسیج روز دوشنبه-هفتم آبان ماه- با حضور عمار عطاپور دبیر جشنواره، مدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج کشور و امید مهرنیا دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی سرود فجر بسیج و سلمان نصیری عضو شورای سیاست‌گذاری این رویداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج برگزار شد.

عطاپور در این نشست با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهدای بسیج اظهارداشت: نخستین دوره این جشنواره تیرماه سال ۱۴۰۱ با پیام رهبر معظم انقلاب آغاز شد. فراخوان دومین دوره جشنواره سرود بسیج بهمن ماه سال گذشته منتشر شد.

وی گفت: براساس فراخوان تا اردیبهشت ماه امسال، حدود ۳ هزار و ۲۴۷ اثر به دبیرخانه ارسال شد. مرحله بازبینی استانی آثار انجام شد و مرحله بازبینی کشوری و اختتامیه این رویداد ۱۵ تا ۱۷ آبان ماه در مجتمع فرهنگی الزهرا در کنار مجموعه سعدآباد برگزار خواهد شد. همچنین همزمان این مجموعه فرهنگی افتتاح می‌شود.

عطاپور بیان کرد: مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج در بخش‌های مختلف از جمله سرود، نماهنگ و موسیقی، هنر‌های تجسمی، پویانمایی، فیلم و مستند ماموریت‌های خود را پیگیری می‌کند. سرود یکی از اولویت‌های مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج است که سرود‌های ارغوان، ایران من و سلام به آینده از جمله این آثار است.

دبیر جشنواره سرود فجر بسیج با اشاره به برگزاری این جشنواره اظهارداشت: مباحث تربیتی برای ما مهم است و با این وجه سرود را دنبال می‌کنیم. مباحث تربیتی و بحث‌های شور جمعی، تقویت وحدت، انسجام و گفتمان ملی به خصوص در نسل نوجوان و جوان مورد توجه است.

عطاپور درباره تعدد جشنواره‌ها در حوزه سرود و موازی کاری جشنواره سرود فجر بسیج با این جشنواره‌ها گفت: بسیج بزرگترین شبکه در کل کشور است و در ۵۰ هزار محله کشور حضور دارد. از این لحاظ لازم بود براساس این ظرفیت، نوا‌های انقلابی و مذهبی را که حاکی از تعهد و دغدغه هنرمندان است، سازمان بدهیم. همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند سرود در کشور به درستی فراگیر نشده است. به همین دلیل سازمان بسیج این جشنواره را برگزار کرد که با سایر جشنواره‌های سرود که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سایر نهاد‌ها برگزار می‌شوند، متفاوت هستند.

وی همچنین درباره تفاوت دوره دوم سرود فجر بسیج با دوره گذشته بیان کرد: در دوره دوم از تعدد بخش‌ها جلوگیری شده و تنها دو بخش ملی و محلی داریم که ۳۵ گروه به مرحله نهایی و کشوری راه یافتند که از این تعداد، ۲۱ گروه پسران و ۱۴ تا دختران هستند. همچنین ۱۶ گروه پسر ملی، ۱۱ گروه دختر ملی، سه گروه دختر محلی و پنج گروه پسر محلی در مرحله نهایی با یکدیگر رقابت می‌کنند. امسال با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی، یک جایزه ویژه با موضوع غزه در نظر گرفته شده است. همچنین امسال جوایزی به شاعران، آهنگسازان، مربیان و تکخوانان برگزیده اهدا خواهد شد.

نصیری عضو شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره سرود فجر بسیج نیز در این نشست اظهارداشت: مرسوم است که جشنواره‌ها وقتی برگزار می‌شوند، با خود شور و هیجان می‌آورند و گروه‌های مردمی تولیداتی را رقم می‌زنند، اما زمانی که به اختتامیه نزدیک می‌شویم، همه می‌دانند بعد از اعلام برگزیدگان و اهدای جوایز این مسیر ادامه نخواهد داشت. در این جشنواره تلاش کرده‌ایم از ظرفیت بزرگ بسیج حتی در شهرستان‌های دور افتاده بهره‌مند شویم و به بهتر دیده شدن تولیدات و آثار جشنواره‌ها کمک کنیم و ضمن حمایت، این مجموعه‌های مردمی را به فضای کسب و کار نزدیک کنیم.

وی گفت: ما برای معرفی تولیدات گروه‌ها و اتصال آنها به پلتفرم‌های ملی و بین‌المللی برنامه داریم. سعی می‌کنیم بعد از جشنواره برگزیدگان رها نشوند و جشنواره نقطه آغاز این فعالیت‌های مردمی باشد. اگر این امر به یک عزم ملی تبدیل شود و برنامه‌ها به انجام برسند، بنا داریم که گروه‌های مردمی و ظرفیت‌های جدید را شناسایی کنیم و آنها که شناخته شده نیستند، اما کار ارزشمندی ارایه می‌کنند، به جامعه حرفه‌ای معرفی کنیم که این‌گونه مثلا بتوانند دریافت پروژه و کسب درآمد داشته باشند.

جوایز جشنواره

امید مهرنیا نیز درباره جوایز جشنواره سرود فجر بسیج گفت: در دو بخش ملی و محلی سه گروه دختران و پسران برگزیده می‌شوند و یک گروه در بخش جایزه غزه برگزیده خواهد شد که گروه اول در بخش ملی ۷۰ میلیون تومان، گروه دوم ۵۰ میلیون تومان و گروه سوم ۳۰ میلیون تومان علاوه بر تندیس و لوح جشنواره دریافت می‌کند. همچنین به گروه محلی اول ۵۰ میلیون تومان، گروه دوم ۳۰ میلیون تومان و گروه سوم ۲۰ میلیون تومان اهدا می‌شود.

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی سرود فجر بسیج افزود: در بخش جایزه ویژه غزه نیز به گروه برگزیده ۱۵ میلیون تومان اهدا می‌شود. همچنین در بخش شعر به نفر اول ۱۰ میلیون تومان، به نفر دوم ۸ میلیون تومان و نفر سوم ۶ میلیون تومان اهدا می‌شود، بخش آهنگسازی به نفر اول ۱۵ میلیون تومان، به نفر دوم ۱۲ میلیون تومان و نفر سوم ۱۰ میلیون تومان اهدا خواهد شد و در بخش مربی، نفر اول ۱۰، به نفر دوم ۸ و نفر سوم ۶ میلیون تومان دریافت می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار