مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس گفت: اجلاسیه نهایی دومین کنگره ملی ۱۵ هزار شهید فارس با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی ۱۰ آبان بعد از نماز مغرب در محل نمایشگاه بین‌المللی شیراز برگزار می‌شود.

سردار ابراهیم بیانی در نشست خبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۱۵ هزار شهید ولایت مدار و گلگون کفن استان گفت: از ابتدای نیمه دوم سال ۱۴۰۱ جلساتی با محوریت نماینده ولی فقیه در استان فارس، مشارکت فعال دکتر ایمانیه استاندار وقت استان، دبیرکلی سپاه فجر استان فارس و همکاری بسیار نزدیک بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و همه ظرفیت‌های برنامه‌های گوناگونی در فعالیت‌های آمادگی استان جهت دومین کنگره ملی شهدای استان فارس برنامه‌ریزی شد.

او با یادآوری اینکه برگزاری اجلاسیه‌ها و کنگره‌های استانی مقرر بود هر ۱۰ سال یک نوبت برگزار شود، افزود: نخستین کنگره سرداران، شهیدان، امیران و ۱۵ هزار شهید استان فارس حدود ده سال گذشته برگزار شده بود و طی دو سال گذشته تاکنون فرصت برای اجرای دومین کنگره محیا شد.

بیانی ادامه داد: اجرای برنامه‌های هنری و رسانه‌ای ماندگار، نگارش کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس موضوعاتی بود که نیاز به زمان مناسبی برای انجام تولیدات فاخر داشتیم بنابراین با تجمیع نظر اعضای شورای سیاست گذاری دومین کنگره ملی شهدای فارس بنا شد در چهارم آبان ماه ۱۴۰۳ همزمان با سالروز حادثه تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) اجرا شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس با بیان اینکه ۲۱ کمیته ذیل دومین کنگره ملی شهدای فارس با مشارکت دستگاه‌های اجرایی و مردم استان تشکیل شد، اظهار کرد: کمیته‌های کنگره بایستی مقدمات برنامه‌ها را تدارک می‌دیدند و در این بین مدیریت سه کمیته «جمع آوری و بروزرسانی آثار شهدا» «یادواره‌ها و امور شهرستان ها» و «تکریم و ایثارگران» به بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس واگذار شد.

بیانی به تشریح چگونگی احصا و نگهداری اسناد شهدا استان پرداخت و خاطرنشان کرد: مستندات ۱۵ هزار شهید استان فارس تا سال ۱۴۰۱ تقریب به ۱۵ هزار برگ سند از شهدای والا مقام شامل دست نوشته ها، خاطرات و وصیت نامه‌ها جمع آوری شده بود که بایستی بروزرسانی اسناد گذشته و تکمیل اسناد شهدای جدید به همین دلیل بروزرسانی و تکمیل در دستورکار بنیاد شهید قرار گرفت.
 
او با بیان اینکه اسناد و اطلاعات شهدای استان در مرکز اسناد بنیاد شهید و امورایثارگران فارس نگهداری می‌شود که دسترسی عموم فراهم نبود، تاکید کرد: ایجاد دسترسی عموم به اسناد شهدای استان در دستورکار بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس قرار گرفت بنابراین با همت همکاران، بارگزاری اسناد در سایت نوید شاهد با بیش از ۵۰۰ هزار سند آغاز شده که این عملیات کماکان ادامه دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: سال گذشته پیش بینی کردیم که ۳ هزار یادواره و پیش اجلاسیه شهدا در راستای دومین کنگره ملی شهدا استان برگزار شود، اما با همت مردم و دستگاه‌های اجرایی استان تاکنون بیش از ۵ هزار پیش اجلاسیه و یادواره شهید صورت محله ای، روستایی، شهری و قشری برگزار شده است و در نهایت آثار و برکات بسیار ارزشمندی در سراسر استان به دنبال داشت که امیدواریم تا پایان به اهداف خود مبنی بر برگزاری ۷ هزار پیش اجلاسیه برسیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس افزود: با برگزاری اجلاسیه نهایی دومین کنگره ملی شهدای فارس در تاریخ ۱۰ آبان ماه تصور نشود که کار تمام شده بلکه کنگره قله‌ای از برنامه‌ها است که سرآغازی بر استمرار فعالیت‌ها خواهد بود.

بیانی در بخش دیگری از سخنان خود تکریم خانواده معظم شهدا و آزادگان و جانبازان استان فارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: ۲۵ هزار دیدار با خانواده محترم شهدا، آزادگان و جانبازان استان فارس شامل ۵ هزار و ۶۷۰ دیدار از والدین شهدا، ۳۳۰ دیدار از همسران شهدا، ۳ هزار دیدار از فرزندان شهدا، ۱۲ هزار و ۲۰۰ دیدار از آزادگان و جانبازان با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج مستضعفین، ارتش و فرماندهی فراجا، ائمه جماعات، ادارات، نمایندگان مجلس و دیگر دستگاه‌های اجرایی انجام شده است.

بنابه گفته این مقام مسئول، ده‌ها عنوان کتاب با همکاری مجموعه کنگره ۱۵ هزار شهید استان و سپاه پاسداران، بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، از شهدا به چاپ رسیده که در این ایام رونمایی می‌شود همچنین ۳۰ سردیس از شهدای ساخص و سرداران استان در سالن امام علی (ع) سپاه فجر استان با حضور خانواده معظم شهدا رونمایی شد که بنا است در مورد بازدید عمومی قرار گیرد. 

او از ساخت سلسله مستند‌های شهدای فارس تحت عنوان «روایت سرو» خبرداد و گفت: این مستند‌ها روایت زندگی ۱۰ شهید شاخص استان را به تصویر می‌کشد و از ۲۹ مهر تا ۳ آبان ماه ۱۴۰۳ اکران شد همچنین اجرای ارکست سمفونیک «والا شهیدان» با هنرنمایی هنرمندان محلی استان از ۷ لغایت ۹ آبان ماه در تالار حافظ به نمایش عمومی گذاشته می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با اشاره به برگزاری سه اجلاسیه ملی طی چند روز آینده در شهر شیراز، گفت: اجلاسیه ملی شهدای ارتش در ۸ آبان، اجلاسیه ملی شهدای زن در ۹ آبان و دومین کنگره ملی شهدای استان فارس در ۱۰ آبان ماه  با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور خانواده معظم شهدا، مسئولان کشوری و لشکری و استانی و عموم مردم در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی شهر شیراز بعد از نماز مغرب و عشا برگزار خواهد شد.

بیانی همچنین با بیان اینکه از هفته گذشته نمایشگاه روایت اقتدار در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی شیراز برپا شده است، گفت: نمایشگاه روایت اقتدار با نمایش آخرین دست آورد‌های نظامی و غرفه‌های فرهنگی مورد ابراز علاقه و افتخار بازدید کنندگان قرار گرفت.

او با تاکید بر اینکه اثر سنجی اقدامات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست اندرکاران دومین کنگره ملی شهدای استان فارس بود، گفت: ترویج و توسعه ایثار و شهادت و حمایت مردم از انقلاب اسلامی یقینا مهم‌تر از موشک و دیگر تجهیزات نظامی است چراکه امام خمینی (ره) فرمود ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد بنابراین باید با اهتمام به منویات رهبر معظم انقلاب نسبت به نشر فرهنگ شهادت بکوشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار