رضا اکبری معاون وزیر راه و شهرسازی و سرپرست سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور در ۱۶مین نمایشگاه قیر، آسفالت و صنایع وابسته با تاکید بر اینکه احکام مناسبی در برنامه هفتم برای تخصیص بودجه به نگهداری راه ها اختصاص یافته است گفت: تلاش می کنیم تا فاصله واقعی بین منابع تخصیصی و نیاز جاده ها به منابع را با تدوین آیین نامه هایی که در دست تدوین داریم بهبود دهیم.
وی با بیان اینکه برای بهبود کیفیت آسفالت جاده ها تمامی راه ها در حوزه تئوری را گذرانده ایم گفت: در حال حاضر با مشکل کمبود منابع در این بخش روبرو هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر با کمک نیروهای سازمان راهداری محاسبات استهلاک کامیون های باری بر روی جاده ها انجام شده است گفت: برای حمل بار و بارنامه از جاده و همچنین روسازی استاندارد برای نگهداری جاده ها محاسبات لازم انجام شده است.
اکبری با بیان اینکه براساس محاسبات انجام شده در سال ۱۴۰۲ ،۸۷ درصد تردد جاده ای با سو اری ، ۵درصد با کامیونت، ۴۷ درصد کامیون دو محور، ۲۳ درصد کامیون ۳ محور و ۲۴ درصد با کامیون های چهار محور انجام شده است گفت: ۱۶ونیم میلیارد کیلومتر بار در کشور حمل شده و برهمین اساس جمع استهلاک جاده های کشور ۴۰ همت ثبت شد در حالی که مبلغ تخصیص یافته به نگهداری جاده ها ۱۵ همت بوده است.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ این شرایط ادامه داشته و ما شاهد رشد به لحاظ حمل بار بوده ایم که جمع استهلاک به ۵۳ همت رسیده اما تاکنون منابع تخصیص یافته به ۱۵ همت نرسیده است.
سرپرست سازمان راهداری کسری تخصیص منابع نگهداری از راه ها طی سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را معادل ۶۳ همت عنوان کرد.
اکبری اقدامات آزمایشگاه فنی خاک برای استاندارد سازی جاده ها را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با هوش مصنوعی به اعداد و ارقام مناسبی رسیده ایم اما با توجه به آنکه وضعیت منابع تخصیص یافته به بخش نگهداری راه های کشور مناسب نبوده است در تلاش هستیم تا احکام مناسبی در برنامه هفتم به ابن بخش اختصاص دهیم و بتوانیم جهش دوبرابری را در روکش آسفالت جاده ها محقق کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: درب های سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به روی محققان، دانشگاهیان و صاحب نظران این عرصه باز است.