سخنگوی شهرداری تهران گفت: محموله‌های جدید در حوزه حمل و نقل عمومی از اتوبوس‌ها تا تاکسی‌های برقی و واگن‌های قطار در راه پایتخت است.

عبدالمطهر محمدخانی روز چهارشنبه شانزدهم آبان‌ماه درباره زمان‌بندی ورورد تاکسی‌های برقی به کشور اظهار کرد: از محموله خودرو تاکسی برقی تاکنون ۱۵۰ دستگاه تاکسی به کشور وارد شده است.

به گفته وی، خودرو‌های تاکسی برقی باقی‌مانده در حال بارگیری بوده و بزودی وارد کشور خواهند شد و این تاکسی‌ها پس از پلاک‌گذاری و انجام کار‌های اداری به خدمت‌رسانی مشغول می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه اتوبوس‌های برقی در راه ایران است تاکید کرد: حدود ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز براساس قرارداد با طرف چینی باید وارد کشور می‌شد که از این تعداد ۱۰ دستگاه اتوبوس وارد کشور شده است. این اتوبوس‌ها بزودی در خطوط مختلف فعال خواهند شد و بقیه اتوبوس‌ها نیز طبق قرار به زودی بارگیری و وارد کشور می‌شوند.

تحویل تاکسی‌های برقی به رانندگان چگونه است؟

محمدخانی با بیان اینکه فرآیند خاصی برای تحویل تاکسی‌های برقی به رانندگان در نظر گرفته شده است، افزود: خودرو‌های برقی به صورت شخصی به رانندگان واگذار نخواهند شد بلکه در سیستمی نظام‌مند و یکپارچه که در دست طراحی است در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در طراحی این سیستم از روش‌های نوین بهره گرفته می‌شود تا جایی که قابلیت رصد، رهگیری و زمان‌بندی برای خودرو‌ها وجود خواهد داشت، البته جزئیات این طرح پس از تصویب ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تعویض تاکسی‌های فرسوده با خودرو‌های برقی نیازمند همکاری شهرداری و رانندگان با یکدیگر است، گفت: اقدام به موقع رانندگان تاکسی برای تعویض خودرو‌های فرسوده در کنار تسهیل‌گری سازمان تاکسیرانی روند تعویض تاکسی‌های قدیمی با خودرو‌های برقی را سرعت می‌بخشد.

شهرداری خودرو وارد نمی‌کند

محمدخانی در پاسخ به این سوال که چرا گمرک شهید رجایی به تازگی اطلاعیه‌ای مبنی بر اینکه هیچ محموله‌ای از خودرو برقی در این بندر وجود ندارد را صادر کرده است، توضیح داد و گفت: شهرداری تهران متولی واردات خودرو به کشور نیست، اما با ابزار و امکاناتی که دارد می‌تواند این روند را تسهیل کند.

وی ادامه داد: واردات خودرو نیز توسط شهرداری صورت نگرفته و شرکتی از زیرمجموعه‌های بانک شهر عهده‌دار این مسئولیت شده است.

محموله ۷۹۱ واگن در راه پایتخت است

سخنگوی شهرداری تهران یادآور شد: محموله ۷۹۱ واگن طبق توافقی که با طرف چینی صورت گرفته است در مدت سه سال وارد ایران خواهد شد که سری اول این محموله زمستان سال جاری وارد کشور می‌شود.

وی اضاف کرد: با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی که در راستای ورود این محموله‌های حوزه حمل و نقل به تهران انجام شده، قرار است به تدریج با ورود خودرو‌های برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران علاوه بر تحول سیستم حمل و نقلی پایتخت، شاهد سهولت در تردد و کاهش آلودگی هوا باشیم.

وی درباره خودرو‌های برقی و تاثیر زیست محیطی آنها بر آلودگی هوای تهران گفت: مساله آلودگی هوا در کلانشهر‌ها از دیرباز وجود داشته و تهران هم از این موضوع مستثنی نیست، اما با بررسی راهکار‌های مهار چالش آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ دنیا متوجه می‌شویم که برقی‌سازی ناوگان خودرویی یکی از راهکار‌های موثر در مهار این چالش است.

محمدخانی با اشاره به نتایج گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی منتشر کرده است، افزود: طبق نتایج گزارش یاد شده آمار خودرو‌های برقی و جایگاه شارژ آنها در سراسر دنیا رو به افزایش است؛ با وجود اینکه برقی‌سازی از روش‌های نوین مبارزه با آلودگی هوا است، اما باید به صورت فراگیر و اصولی اجرایی شود که این امر نیازمند صرف دقت و زمان است.

برقی‌سازی برنامه‌ای برای آینده شهر است

محمدخانی با بیان اینکه برنامه‌ریزی شهرداری برای برقی‌سازی ناوگان عمومی بلندمدت است، اظهار کرد: تعویض ناوگان فرسوده حمل و نقل فعلی با خودرو‌های برقی یک شبه امکان‌پذیر نیست.

به گفته وی، طبق بررسی‌های صورت گرفته اتوبوس‌های تهران بیش از ۵.۷ درصد از ذرات معلق آلاینده و نیم درصد از آلاینده‌های گازی را تولید می‌کنند؛ همچنین موتورسیکلت‌های فعال در شهر ۱۰.۱ درصد ذرات معلق آلاینده و تاکسی‌ها نیز ۹.۱ درصد ذرات معلق آلاینده در هوای پایتخت را پدید می‌آورند.

رئیس مرکز ارتباطات و اموربین‌الملل شهرداری تهران ضمن اشاره به اینکه خودرو‌های برقی آلایندگی صفر دارند و از این منظر نسبت به نوسازی ناوگان عمومی اولویت دارد، تاکید کرد: یکی از عوامل مهم آلودگی هوای تهران وجود گاز‌های گلخانه‌ای است که عامل تولید آن خودرو‌های مصرف‌کننده سوخت فسیلی هستند.

محمدخانی یادآور شد: انرژی مورد نیاز خودرو‌های برقی از طریق برق و باطری تامین می‌شود در نتیجه می‌توان گفت که خودرو‌های برقی قادرند آلودگی هوا را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۵۲ ۱۹ آبان ۱۴۰۳
ما راننده های تاکسی به چند دلیل تاکسی برقی نمیخریم
1 گران بودن قیمت خودرو و اقساط 20 میلیونی
2 عدم وجود زیرساخت شآرژ، تعمیر
3 مدت زمان زیاد برای شارژ باطری و طی مسافت نه چندان جذاب با یکبار شارژ کامل
آخرین اخبار