امیر شیخ جبلی کارگردان نمایش «شازده کوچولو» گفت: در تولید یک اثر باکیفیت تئاتری در حوزه کودک با چالش تامین هزینه نمایش همراه هستیم.

نمایش «شازده کوچولو» به کارگردانی امیر شیخ جبلی در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-همدان حضور داشت که در بخش‌های مختلف از جمله طراحی نور، بازیگری نوجوان و بخش کارگردانی برگزیده شد. از این رو به گفت‌وگو با امیر شیخ جبلی پرداختیم.
 
امیر شیخ جبلی از یست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-همدان بیان کرد: ما از روز سوم با جشنواره همراه شدیم و برنامه ریزی از سوی دبیرخانه و هماهنگی های پیش و زمان حضور بسیار با کیفیت تر از قبل بود. از آنجا که پیش از این گروه ما سه دوره دیگر توفیق حضور در جشنواره را داشتیم مقایسه این دوره با سه دوره ی قبلی نشان از تلاش برای برگزاری هرچه با شکوه تر این دوره داد. دبیرخانه جشنواره از زمان اعلام آثار منتخب پیگیر مسائل و برطرف نمودن دغدغه گروه‌های شرکت کننده بودند و از این بابت از کلیه اعضای محترم دبیرخانه سپاسگزارم، اما به هر حال برگزاری چنین رویدادی چالش های خود را در اجرا با خود به همراه دارد. در مجموع باید به کلیه عوامل و دست اندرکاران جشنواره دستمریزاد گفت.
 
وی از آثار جشنواره گفت: قاعدتا با تیم تخصصی جشنواره، مرحله  بازبینی و انتخاب هوشمندانه و نگاه ژرف آن‌ها در انتخاب آثار قابل قبول در جدول جشنواره از افراد کارآمد مشاهده کردیم که این امر نشان از برگزاری هدفمند و حضور آثار با کیفیت در این دوره است. ما روز سوم به جشنواره پیوستیم و قاعدتا به خاطر تلاش برای آماده سازی و هماهنگی گروه جهت اجرا را داشتیم این فرصت تماشای آثار دیگر گروه‌های شرکت کننده را برای ما محدود کرد که امیدوار هستیم مانند برخی دوره ها دبیرخانه ترتیبی اتخاذ کند که گروه ها بتوانند فیلم آثار شرکت کننده را در اختیار داشته باشند تا بتوانند در فرصت مناسب آثار را تماشا کنند،ريال چرا که قاعدتا در وهله اول برایمان  اجرای با کیفیت گروه‌ها که بتواند رضایت حداکثری را ایجاد کند در الویت است و از همین رو از سه روز حضور در جشنواره دو روز آن درگیر پیش اجرا و اجرا شدیم.
 
وی ادامه داد: جشنواره در این دوره نسبت به دوره قبل بسیار کارآمدتر و تخصصی تر برگزار شد و جای نقدی باقی نمی‌گذارد.  شور و ذوق استقبال تماشاگران از آثار جشنواره گاهی چالش هایی را کرد که بایستی با ایجاد زیر ساخت های بهتر از این ظرفیت و شوق و ذوق مخاطب بهره بهتری برد.
 
این کارگردان از نمایش « شازده کوچولو» گفت:  این نمایش براساس داستان شازده کوچولو اثر انتوان دو سنت اگزوپری است که با حمایت حوزه هنری کودک و‌نوجوان راهی جشنواره بیست و نهم تئاتر شد. در این نمایش اقتباسی تلاش کردم ضمن وفاداری به اصل داستان، نمایش منطبق با شرایط زبانی، فرهنگی و جامعه‌ مخاطبین، همچنین مناسب و متناسب  با قاب و زبان صحنه باشد.
 
وی افزود: با وجود جنبه‌های عمیق انسانی و زیبایی و جذابیت ‌و قابلیت هایی که داستان شازده کوچولو در ذات خود دارد و همچنین دارا بودن مضمونی عمیقاً انسانی باید با حساسیت لازم برگردان مناسبی متناسب با فرهنگ و شرایط زیستی مخاطب ما ایجاد میشد. از این رو ظرافت‌های درونی و نمادین شخصیت‌های این اثر  قابلیت این را دارد که بر روی رشد سنی و فکری مخاطب بر تفکر و رفتار او تأثیرگذار باشد که از نکات مهم و تاثیر گذار این اثر نمایشی است.
 
شیخ جبلی در پاسخ به این سوال که در نمایش چه تعداد کاراکتر دارید؟ گفت:  همه شخصیت های موجود در داستان این اثر در نمایش با رعایت همه ویژگی های بارز و نمادینی که در داستان دارند به طور کامل و نمایشی باز آفرینی شدند. مهم‌ترین پیام محتوایی نمایش حول ویژگی های نمادین کاراکترهای آن می‌چرخد و قهرمان داستان شازده کوچولو در سفر قهرمانی خود با این کاراکترها در سیارک های مختلف آشنا می‍شوند و ماحصل این ملاقات و گفتگوها پیام و بار معنایی را شکل می‌دهد.
 
حفظ و مراقبت از دوستان واقعی در نمایش «شازده کوچولو»
 
وی در پاسخ به این سوال که هدفتان از اجرا بردن این نمایش چه بود؟ بیان کرد: در جامعه امروزی چالش های موجود در ایجاد روابط انسانی بهتر و متقابل بین افراد خصوصا در کودکان و نوجوان امروزی بسیار مهم و‌ با اهمیت است و باید به آن بیشتر پرداخته شود‌. از این رو دغدغه یافتن و جستجوی دوستی که دارای همه صفات عالی باشد و همچنین آموختن چگونگی حفظ و مراقبت از دوستان واقعی نیز برای نسل امروزی آموزه و پیام مهمی است که در این داستان وجود دارد و باید با حساسیت بتوان در مدیوم صحنه و قالب نمایشی در فرم، شکل و محتوا مورد توجه قرار گیرد و به آن پرداخته شود.
 
شیخ جبلی در پاسخ به این سوال که اخیرا دو کار روی صحنه اجرا باشد براتون سخت نبود؟ چطور این دو کار را پیش بردید؟ گفت: بهتره عنوان‌ کنم درگیر سه اثر نمایشی بودم و هستم، دو اثر در اصفهان تا شب پیش از حضور در جشنواره روی صحنه داشتم و مهرماه هم در تهران اجرای عمومی هیوا که تولیدحوزه هنری کودک و نوجوان بود را داشتیم. از اوایل آبان ماه در اصفهان اجرای عمومی هیوا در کنار اثر دیگری از گروه به نام حسن کچل ادامه دادیم ، پس از بازگشت از جشنواره نیز به اجراهای عمومی خود ادامه خواهیم داد. از این رو باید عنوان‌کنم‌که اولین بار نیست که با این چالش مواجه هستم، بیش از دو دهه گذشته است که همیشه در طول هر سال اجراهای عمومی آثارم در چند مقطع و هر بار در دو سانس با دو اثر متفاوت بوده است. اما باید اعتراف کنم که این بار در کنار چالش اجرای عمومی دو اثر هیوا و حسن کچل، دغدغه حضور در جشنواره را نیز با اثر شازده کوچولو داشتم و همین مسئله کار را بیش از پیش برایم سخت کرد، چرا که چالش های بزرگی پیش رویم قرار داشت و باید از دبیرخانه جشنواره مخصوصا از آقای آقایی تشکر ویژه داشته باشم که شرایط حضور ما در جدول را به گونه ای برنامه ریزی کرد تا اجراهای عموم دیگر آثار گروه ما در اصفهان با چالش جدی مواجه نشود.
 
این کارگردان از سختی‌ها و شیرینی‌های کار کودک گفت: اولین و مهم‌ترین مسئله، چالش تامین هزینه های تولید یک اثر با کیفیت برای کودک است، چرا که ایجاد جذابیت های لازم و رنگ و لعاب خاص برای صحنه  یک نمایش کودک و نوجوان که بتواند گیرایی و فضای لازم را در قاب صحنه داشته باشد نیازمند سرمایه گذاری های تخصصی است.
 
نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه کودک هستیم
 
وی تاکید کرد:  موضوع مهم بعدی سرپرستی تخصصی و راهبری گروه نمایش است خصوصا زمانی که در یک‌تولید کودکان ‌‌نوجوانان نیز به عنوان اعضای گروه همراهی داشته باشند. کار با کودک یا برای کودک است که سرپرست و کارگردان با ایجاد زمینه پرورشی لازم در طول مسیر پروژه، توانایی آن را بیایند که در کنار بازیگران حرفه ای گروه سطحی مناسب به لحاظ کیفی ایجاد گنند.
 
خبرنگار: زهرا بالاور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار