باشگاه خبرنگاران جوان؛ عاطفه گنجعلی - سالهاست که قاچاق بی رویه سوخت در استان سیستان و بلوچستان مشکلات فراوانی را برای مردم بومی به وجود آورده است، افزایش حوادث جاده ایی منجر به فوت از جمله این مشکلات می باشد.
خودروهای سواری موسوم به شوتی، که حامل بار قاچاق هستند، عمدتا شبانه و بلافاصله پس از بارگیری، به سمت مقاصد خود، بدون استراحت کافی و با سرعت بالا حرکت می کنند.جاده ها پر شده از این خودروهای شوتی که مثل برق و باد از کنار دیگر خودروها، می گذرند بدون ترس از ایجاد حادثه ای برای مردم و خودروهای در حال تردد در خیابان و جاده ها.
آنها نه از پیچ و خم جاده هراسی دارند و نه از جریمه شدن توسط پلیس. این خودروها حتی از شلیک گلوله هم هراس ندارند. راننده های این خودروها، به معنای واقعی، جان بر کف هستند.
آسکانی از شهروندان منطقه مرزی سراوان گفت: روی آوردن اکثریت جوانان مناطق مرز نشین یا نزدیک به مرز به قاچاق سوخت باعث بوجود آمدن شغلهای کاذب پرسود و خطرناک شده است که اگر بخواهیم صادقانه نظر بدهیم در بلند مدت می تواند عقب ماندگی های مالی را جبران کند.
او اضافه کرد: سوختبران و فعالان بازار سیاه سوخت با هجوم به جایگاه های عرضه سوخت در شهرها و سوختگیری در گالن ها، باعث بوجود آمدن صفهای طولانی در جایگاه ها و افزایش قیمت سوخت در بازار آزاد می شوند.
جدگال از چابهار میگوید: نبود زیرساختهای جادهایی مناسب در استان سیستان و بلوچستان بویژه در جنوب استان و تردد خودروهای سوخت بر بدون در نظر گرفتن قوانین راهنمایی و رانندگی خانواده های زیادی را داغدار کرده است.
مردم قربانیان خودروهای شوتی
سرهنگ رحیمی معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در این رابطه گفت: یکی از نتایج بحران اقتصادی،کالای قاچاق است. به این دلیل که هیچ فرد هوشیاری، با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، جان خود را در معرض خطر نمی گذارد، مگر اینکه مجبور به این کار شده باشد. شاید نتوان صددرصد شوتیها را در این دسته قرار داد، اما هیچ انسان عاقلی با سرعت مهیج و خطر کردن در جاده ها حاضر نیست جان خود را در معرض خطر بگذارد. قربانی تصادف این خودروها عابران پیاده، سرنشینان خودروهای شوتی و همچنین سرنشینان خودروهای دیگر است.
او گفت: این معضلات چند پیامد دارد؛ ابتدا اینکه هر روز به تعداد شوتیها افزوده می شود و اکنون به یک شغل تبدیل شده است. دوم اینکه برخی از شوتیها جوانانی هستند که از سر ناچاری و بیکاری به این شغل پرخطر و خلاف قانون رو می آورند. سوم اینکه برای پلیس هم به یک مسئله تبدیل شده است و افزایش این پدیده در جاده ها، پلیس را با یک مشکل جدید مواجه کرده است. چهارم اینکه این پدیده به تولید ملی صدمه وارد کرده و بازار دلالی و قاچاق را گرم می کند. مرگ شوتی سواران نیز از دیگر پیامدهای این پدیده اجتماعی است.
به گفته رحیمی پدیده شوتی کالای قاچاق اکنون بیش از ۱۵ سال است در ایران و استان سیستان و بلوچستان رواج یافته است. در ابتدا این موضوع خیلی جدی نبود، اما به دلیل سود زیاد و دستمزدهای بالا روز به روز بر تعداد شوتی ها افزوده شد.
خودروهای شوتی عامل ۱۱ درصد متوفیان تصادفات سیستان و بلوچستان
سرهنگ مصطفی کول زاده رئیس پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون در ۱۲ فقره تصادف منجر به فوت در جنوب سیستان و بلوچستان ۲۸ نفر از هموطنان در تصادفات خودروهای شوتی و سوخت بر، جان خود را از دست دادهاند تصریح کرد: از این تعداد ۱۲ نفر در آتش سوختهاند که این مقدار نسبت به کل آمار متوفیان تصادفات پلیس راه جنوب استان ۱۱ درصد است.
محکومیت بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی قاچاقچیان سوخت
انصاری مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: در شش ماهه اول امسال ، قاچاقچیان سوخت در استان سیستان و بلوچستان به بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شدند که تعداد هزار و ۴۳۰ پرونده مختومه و احکام آنها صادر شده و رسیدگی به پرونده های قاچاقچیان سوخت در سطح استان با اولویت و با جرائم نقدی بازدارنده در حال پیگیری و انجام است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: ارزش محکومیت پرونده های قاچاق سوخت شش ماهه اول سال در استان سیستان و بلوچستان، هزار و ۷۸۷ میلیارد و ۲۵۵ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۹۰۴ ریال می باشد.
جنوب استان کرمان نیز همین وضعیت را دارد ۰ این منطقه در تمام ساعات شبانهروز در جادههای اصلی شاهد عبور کاروانهای نیسان قاچاق سوخت هستیم .البته اینجا این موضوع قابل حل است اما اراده ای برای برخورد وجود ندارد . سوال این است چه کسی پشت این جریان قرار دارد ؟