سردار سید ابوالفضل موسوی پور امروز در یک نشست خبری که در پلیس راهور تهران بزرگ برگزار شد؛ ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه، گفت: در سالهای اخیر برخوردهای گوناگونی با رفتارهای پرخطر موتورسیکلت سواران انجام شده از توقیف با کفی گرفته تا تشدید مجازات توقیفی به ۶ ماه و آموزش.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح موتوریار و طرح ۱۰ با رویکرد آموزشی و توقیف ساعتی و مجازاتهای جایگزین، افزود: در توقیف و انتقال موتورسیکلت به پارکینگ ها، چون هزینهها زیاد بود، باعث شد ۶۸ هزار موتورسیکلت رسوبی داشته باشیم که در یک ماه اخیر توانستیم با همکاری قوه قضاییه برخی از اینها را ترخیص یا به ستاد اجرایی فرمان امام واگذار کنیم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به شمارهگذاری ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت در تهران، ادامه داد: از دی ماه سال گذشته تاکنون طرح ۱۰ در حال اجراست. قصد داریم استفاده از کلاه ایمنی را مثل کمربند ایمنی به یک فرهنگ و اصل تبدیل کنیم و در این چند ماهه استفاده از کلاه از ۲۰ درصد به ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است و امیدواریم حداقل به ۹۰ درصد استفاده از کلاه ایمنی برسیم.
موسویپور با بیان اینکه ۱۶ درصد از میزان تصادفات کاهش یافته است، گفت: ۸۰ درصد فوتیان تصادفات موتورسیکلت سواران هستند و اگر از کلاه استفاده شود قطعا میزان تلفات کاهش پیدا میکند.
وی افزود: در هفت ماهه امسال ۷۰ هزار توقیف ساعتی داشته ایم. ۱۳ هزار موتورسیکلت به پارکینگ منتقل شده است و ۱۱۵ هزار موتورسیکلت در محل رفع اثر پوشش پلاک شده اند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: امسال یک میلیون و ۳۵۰ هزار اعمال قانون برای موتورسیکلتها انجام شده است. همچنین ۲۷ محل توقفگاه موتور ایجاد شده است. علاوه بر این ۸۸ پیاده رو با نصب میله U شکل از تردد موتورسیکلتها جلوگیری کردیم.
موسوی پور گفت: از مهرماه تاکنون ۶۰۰۰ کلاه ایمنی بین موتورسیکلت سواران به صورت رایگان توزیع کردیم. همچنین تراکتهای آموزشی نیز توزیع شد. با همراهی شهرداری تهران، در نظر داریم روز ۲۲ بهمن در ۲۲ نقطه و در هر نقطه هزار کلاه ایمنی به صورت رایگان توزیع کنیم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: از روز شنبه ۲۶ آبان ماه، با توجه به اینکه مطالبه مردم از پلیس درباره پوشش پلاک زیاد بود، برخورد ما نیز تشدید شده است. پلاک هویت وسایل نقلیه است و نباید مخفی باشد. همچنین در ۵۰ نقطه کفی مستقر کردیم که به جای توقیف ساعتی، ۷۰۰ هزار تومان جریمه شده، رفع اثر در محل انجام میشود و با کفی به پارکینگ منتقل میشوند. همچنین اگر مخدوشی پلاک شناسایی شود، فرد مجرم به مراجع قضایی معرفی میشوند.
وی افزود: در طرح جدید پلیس راهور، موتورسیکلتهایی که تخلفاتی مانند مخدوشی یا پوشش پلاک، عبور از خط ویژه و حرکت خلاف جهت داشته باشند؛ حتما به پارکینگ منتقل میشوند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره استفاده از هوش مصنوعی ادامه داد: یکی از دلایل عمده ترافیک استفاده از خودرو تک سرنشین، تصادفات و خرابی هاست. اگر ما بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که در رسیدگی به این موضوعات کمک کنیم، ترافیک کمتر میشود که هوش مصنوعی اینکار را انجام می دهد. در حال حاضر ما ۱۷۰۰ دوربینهای نظارتی داریم که هوشمند نیستند و افسر باید تک تک آنها را چک کند.
وی افزود: ما ۴۵ هزار سامانه دوربین نظارتی و پلاک خوان برای کنترل بهتر معابر نیاز داریم. در حال حاضر حدود ۳ هزار دوربین داریم و قرار است دو ساله به این عدد برسیم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در سطح معابر تهران حتی در معابر فرعی و واحدهای صنفی، تعداد دوربینهای شهر زیاد است. با تلاشهای ما تاکنون دوربینهای ۹ مرکز به ما متصل شده اند و متاسفانه چون سیستمها یکسان نیست و با هم هماهنگنمی شوند، اتصال این سیستمها امکانپذیر نیست.
موسوی پور گفت: امیدواریم تمام دوربینهایی که در معابر عمومی قرار گرفته به مرکز کنترل ترافیک متصل شوند تا ساماندهی ترافیک بهتر و بیشتر شود و این مسئله نیازمند همکاری واحدهای صنفی مختلف است.