الهام آزاد دبیر هیئترئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سهشنبه ۲۹ آبان) با حضور در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما درباره محرومیتزدایی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور گفت: ما دو فقر درآمدی و یک فقر امکانات داریم؛ در جایی که فقر درآمدی داریم هدفمندی یارانهها به آن کمک میکند، اما وقتی از فقر امکانات صحبت میکنیم حرف از محرومیت از امکاناتی است که در برخی از مناطق کشور وجود دارد و این یعنی محرومیت به معنای نبود امکانات است.
وی ادامه داد: وقتی امکانات در مناطق کشور وجود نداشته باشد مسلما برروی درآمد افراد هم تاثیر میگذارد.
نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس اظهار کرد: با توجه به تغییراتی که در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ داریم جداول و پیوستها در مرحله دوم به مجلس ارائه میشود. در مرحله اول احکام بودجه و منابع عمومی دولت را بررسی میکنیم که بعد از بررسی به دولت تقدیم میشود و دولت ۱۰ روز فرصت دارد جداول و پیوستها را درخصوص منابع محرومیتزدایی سال ۱۴۰۴ به مجلس ارائه کند، اما هنوز رقم آن مشخص نیست.
بودجه محرومیتزدایی کافی نیست
آزاد بیان کرد: بودجه، رقم مالی یک سال کشور است، اما درخصوص منابع سال ۱۴۰۴ باید بگویم که حدودا ۱۰۸ همت به بودجه محرومیتزدایی اختصاص داده شده بود که کافی نبود، چون خارج از بودجه دولتی که در لایحه بودجه پیشبینی و مصوب میشود یکسری نهادهای انقلابی داریم که در بحث محرومیتزدایی و ایجاد زیرساختها فعالیت دارند.
دبیر هیئترئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در بودجه سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ در تبصره ۱۷ دولت و وزارت رفاه را مکلف کردیم که پیشبینی سامانه بهرهمندی ایرانیان را داشته باشد که این سامانه مثل سامانه رفاه ایرانیان در بحث هدفمندی یارانهها است و دهکها مشخص میشود تا توزیع عادلانه صورت گیرد و یارانه به افرادی تعلق میگیرد که مستحق هستند نه آنهایی که درآمد بالا دارند.
وی افزود: ما تلاش کردیم در لایحه بودجه سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پایگاههای دادههای آماری داشته باشیم تا توزیع عادلانه بودجهها را در بحث محرومیتزدایی داشته باشیم که تمامی اینها براساس ماده ۳۲ احکام دولت است تا بودجههای محرومیتزدایی را تعیین کند.
نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس اظهار کرد: توزیع بودجهای که برای محرومیتزدایی اختصاص پیدا میکند براساس اطلاعات و دادههای آماری از سال ۸۸ تا الان است که قطعا بودجه حیف و میل می شود و نمیتواند به آن مناطقی که باید تعلق بگیرد اختصاص یابد.
وی گفت: براساس دادههای آماری که از سال ۸۸ تا الان بوده توزیع منابع محرومیتزدایی را انجام میدهیم که این اطلاعات بهروز نشده است.
آزاد افزود: بحث محرومیتزدایی در چند حوزه آموزش، بهداشت، جادهای، آبرسانی، انرژی و ... است که وقتی این دادههای آماری را داریم ممکن است در این سالها در یک منطقه آبرسانی و مدرسهسازی شده باشد یا در بحث بهداشت و درمان پیشرفت کرده باشند، اما وقتی دادههای آماری را نداریم مدام بودجهها را به آنها اختصاص میدهیم، اما اگر بر پایگاه بهرهمندی ایرانیان تمرکز شود قطعا میتوانیم توزیع عادلانه بودجه را داشته باشیم.
کاهش میزان محرومیت در کشور به ۳ درصد
دبیر هیئترئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: الان نهادهای انقلابی مثل بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و خیرین اتفاقات خوبی در زیرساختها رقم زدهاند مثلا شهرستان خور و بیابانک جزو ۳۱ شهرستان محروم کشور است، اما برخی مناطق محروم ممکن است از محرومیت خارج شده باشند و همچنان به آنها بودجه تعلق گیرد، اما در خور و بیابانک که ۴۴۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد آب و گاز پایدار نداریم و در بهداشت و درمان تا چند سال پیش از پزشک متخصص محروم بودیم و فقط پزشک عمومی داشتیم. حق حیات مهمترین حق هر فردی است، اما این امکانات نبود لذا اگر دادههای آماری ما به صورت منسجم باشد قطعا اتفاقات بهتری رقم میزند.
وی تاکید کرد: سعی میکنیم در بودجه ۱۴۰۴ دولت را به این امر مکلف کنیم و نظارتها باید تقویت شوند تا توزیع عادلانه بودجه صورت گیرد.
نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس تصریح کرد: طبق آماری که از سال ۸۵ تا ۱۴۰۰ وجود دارد حدود ۱۸ درصد از مناطق کشور محروم بودند که با بودجههای تخصیص یافته، نرخ جمعیتی مناطق محروم به ۳ درصد رسیده است یعنی در شهرها از ۱۰ درصد به دو درصد رسیده و از محرومیت خارج شدند و در روستاها هم از ۳۳ درصد به ۷ درصد رسیده که یعنی بالغ بر ۹ میلیون جمعیت از محرومیت خارج شدند. اگر بر پایگاه بهرهمندی ایرانیان متمرکز شویم قطعا توزیع عادلانه صورت میگیرد و این سه درصد هم از مناطق محروم خارج خواهند شد.
خبرنگار: محمد امیرحسینی