مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: برای کاهش آسیب‌ اجتماعی، برنامه ملی مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان تدوین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه - سمیه‌سادات ابراهیمی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، برنامه ملی نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان را تدوین کرده است؛ گفت: این برنامه در همه مدارس کشور و به طور ویژه در مناطق پرخطر برای دانش‌آموزان اجرا می‌شود.

وی با بیان این که آسیب‌های اجتماعی متاثر از عوامل گوناگونی هستند؛ افزود: اصطلاحا چندین عامل زمینه‌ساز آسیب‌ها می‌شوند و بنا به موقعیت و بوم هر نقطه از کشور نوع و شدت و دلایل آسیب‌ها متفاوت هستند؛ به همین دلیل نمی‌توان یک آسیب را به عنوان مهمترین آسیب عنوان کرد.

او با اشاره به حوادث اخیر که در مدارس اتفاق افتاده‌اند (مسمومیت دانش آموزان و ...) ادامه داد: معلمان و مدیران برای مدیریت، کنترل و کاهش آسیب‌ها آموزش‌های مختلفی دیده‌اند و کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای به‌روزرسانی اطلاعات برنامه‌ریزی شده‌اند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت در خصوص کاهش سن سیگارکشیدن دانش‌آموزان، ابراهیمی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اقدامات وزارت آموش و پرورش در این زمینه اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش اقداماتی نظیر آموزش مهارت خود مراقبتی به دانش آموزان پایه ششم و هشتم، اجرای برنامه یاریگران زندگی برای تمام دوره‌های تحصیلی، اجرای برنامه‌های ترویجی با ستاد مبارزه با مواد مخدر از جمله هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس ، برگزاری هر ساله جشنواره نوجوان سالم با رویکرد پیشگیری از اعتیاد و رفتار‌های پر خطر و ترویج زندگی سالم را انجام داده‌ است.

پیش از این تجلی‌نیا، مدیرکل سابق امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره دسته‌بندی آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: دسته‌بندی مختلفی از آسیب‌های اجتماعی وجود دارند. یک درصد از آسیب‌های اجتماعی رفتار‌های پرخطرند (مانند اختلال سوء مصرف مواد، آسیب به خود، خشونت و فرار از منزل یا مدرسه) که ویژگی این رفتار‌ها مسری بودن آن‌ها است؛ یعنی از دانش‌آموزی به دانش‌آموز دیگر سرایت می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار