«زمانه» هفته پیشرو را با یک موضوع اجتماعی در شب شنبه آغاز کرد. «بازار حجاب یا بیحجابی» عنوان این قسمت از برنامه بود که با حضور حمید رضا امیدی مدیر عامل انجمن فعالان و متخصصین حوزه حجاب و ابوالقاسم شیرازى سخنگوى اتحادیه پوشاک روی آنتن زنده شبکه دو سیما رفت.
شیرازی در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از بازار پوشاک کشور چیست، گفت: بازار پوشاک فعلا حال خوبی ندارد. تولیدکنندگان تولیدات باکیفیتی دارند، اما به علت پایین بودن تقاضا وضعیت خوبی ندارند. اما امیدوارم این صنعت مسیر رو به رشد را طی کند تا به صادرات پوشاک برسیم. به علت مشکلات اقتصادی خانوادهها، تقاضا کمتر شده است. امیدواریم مردم بتوانند بیشتر از کالاهای ایرانی استفاده کنند.
وی افزود: بخشی از ملزومات تولید پوشاک، وارداتی است و باید آن را در بازار آزاد تهیه کرد. مالیات و اجرت کارگران هم از دیگر هزینههای جاری هستند. امیدوارم بتوانیم به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم.
امیدی درخصوص نحوه فعالیت انجمن فعالان و متخصصین حوزه حجاب گفت: این تشکل در وزارت کشور ثبت شده است. درحال حاضر ۴۰۰ عضو داریم. محور فعالیت حمایت از اعضا و اتصال جامعه هدف به تولیدکنندگان خودمان است. با پیگیریهایی که داشتیم توانستیم برخی از این پوشاک را به عنوان کالای فرهنگی ثبت کنیم که باعث معافیت مالیاتی این کالاها میشود.
نیازمند بازار حجاب هستیم
وی افزود: ما نیازمندیم که در شهر تهران یک بازار حجاب داشته باشیم. خیلی پیگیر بودیم که بتوانیم یک بازار متمرکز برای این موضوع داشته باشیم، اما متاسفانه نتیجهای نگرفتیم. الان ما به صورت خودجوش در چند نقطه از تهران فضاهایی اجاره کردیم تا مردم بتوانند به این کالاها دسترسی داشته باشند. برگزاری نمایشگاه قرآن در سال نمیتواند تقاضای مردم برای کالاهای حجاب را تامین کند. ما از سال گذشته نمایشگاه هدی را ایجاد کردیم که با استقبال مردم روبهرو شد.
شیرازی در ادامه به موضوع مد در کشور پرداخت و افزود: مردم ایران ذاتا دارای عفاف و حجاب هستند. آیا مسئله حجاب در کشور محدود به چادر است؟ پوششی که پوشیدگی خانمها را حفظ کند حجاب است. دسترسی به این نمایشگاهها علاوه بر ارائه ملزومات حجاب، بهترین بهانه برای ترویج تولید ایرانی است. باید به صورت مکرر نمایشگاههای تخصصی داشته باشیم. این نمایشگاهها باید به راحتی در دسترس اتحادیهها و انجمنها باشد. تریبونهای فرهنگی و دستگاههای متولی میتوانند در این خصوص ذائقهسازی کنند.
وی در ادامه بیان کرد: چرا تولیدکننده باید مبلغ گزافی برای ارائه کالاهای خود پرداخت کند؟ تولیدکننده باید با میل و رغبت محصولات خود را عرضه کند. ما موفق شدیم که امسال به مدت چهار روز نمایشگاه تخصصی عفاف و حجاب در مصلی تهران داشته باشیم. همه تولیدکنندگان و فروشندگان باید محصولات درخور ایرانی و اسلامی ارائه دهند.
امیدی در ادامه سخنان قبلی خود گفت: خانوادهها برای تهیه یک لباس مناسب و منطبق با عفاف و حجاب اسلامی با محدودیت مواجه هستند. ما اعتقاد داریم که باید یک راسته بازاری برای عرضه لباسهای متناسب با عرف جامعه برپا کنیم. شعارهایی که در حمایت از موضوع حجاب داده میشود در مرحله عمل با محدودیت مواجه است.
وی افزود: شهرداریها میتوانند متولی تبلیغات باشند. نهادهای فرهنگی که بودجههای کلان میگیرند میتوانند ساختمانهای خود را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند. باید به این تولیدکنندگان یارانه بدهیم. متولی این فضا باید ارگانهایی باشند که فضای مناسبی در اختیار تولیدکنندگان ملزومات حجاب قرار دهند. ما این موضوعات را برای نهادها مطرح کردیم و استقبال هم کردند، اما وقتی پای عمل رسید عقب کشیدند.
برخورد با واحدهای صنفی که لباسهای ناهنجار عرضه میکنند
شیرازی در ادامه گفت: ما به کمک اداره اماکن تهران و ناظرین ستاد امر به معروف، فروشندگان لباس را رصد میکنیم. با واحدهای صنفی که لباسهای ناهنجار عرضه میکنند برخورد میشود. اما این فروشگاه فقط یک مدت محدود پلمب میشود، اما دوباره به همان روال خود برمیگردد. اینجا باید تقاضای مردم را مدیریت کنیم. تولیدکنندگان و فروشندگان به دلیل تقاضای ادارات اقدام به عرضه مانتو و شلوار مناسب اداری میکنند.
سخنگوی اتحادیه پوشاک در ادامه بیان کرد: تولیدکنندهای که مانتوی بلند و جلو بسته تولید میکند برای محل عرضه محصولات خود با مشکل مواجه است. وقتی برای اجاره یک مغازه چند صد میلیون دریافت میشود تولیدکننده مجبور است که محصول خود را با قیمت بالایی عرضه کند. باید محلی باشد که این تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را تبلیغ کنند. برای ترویج این موضوع باید تبلیغات و حمایت دولتی صورت بگیرد.