باشگاه خبرنگاران جوان؛ جواد فراهانی - روانشناسان فاش کردهاند که اپلیکیشنهای محبوب عمداً برای جذب انگشتان ما طراحی شدهاند. بهعنوان مثال، واتساپ، اینستاگرام و مسنجر بهگونهای طراحی شدهاند که شبیه دکمهها هستند.
دکتر آناستازیا دیدوکینا، کارشناس سلامت دیجیتال و مدیر مؤسسه دیجیتالی هوشیار، گفت:« نمادهای جذاب باعث میشوند که به احتمال زیاد روی برنامه کلیک و از آن استفاده کنیم.»
او افزود: «به طور کلی، اشکالی مانند دایره، لبههای گرد یا سایهزنی، نمادهای برنامهها را شبیه به دکمهها میکند که باعث میشود افراد بخواهند آنها را فشار دهند.»
در حالی که پیکان خندان آمازون دوستانه به نظر میرسد و مانند دستهای روی بسته به نظر میرسد، مطابق با موضوع تحویل آنها در اینستاگرام، نماد دوربین افراد را به یاد دوربینهای قدیمی میاندازد که حس نوستالژیک دارد و رنگهای روشن آن را سرگرم کننده و هیجان انگیز میکند.
بسیاری از نمادهای برنامه دارای دایرههایی مانند مسنجر، واتس اپ و اسپاتیفای هستند که به میل ذاتی دوران کودکی برای لمس دکمهها کمک میکند؛ اما برخی دیگر نیز سبکهای غیر دایرهای دارند.
پس از این که ایلان ماسک توییتر را خرید، نام آن را تغییر داد و لوگوی برنامه را از پرنده به X تغییر داد، که ممکن است بخشی از یک استراتژی داخلی برای کشیدن انگشتان ما باشد.
وی افزود:« اپلیکیشنهای گوشیهای هوشمند به گونهای طراحی شدهاند که توجه را به خود جلب میکنند و متمایز میشوند تا اطمینان حاصل شود که کاربران با آن ها تعامل دارند.»
دکتر جی اولسون، محقق فوق دکتری در دپارتمان روانشناسی دانشگاه مک گیل در کانادا، گفت: «تغییر نمادهای برنامه مطمئناً میتواند بر رفتار تأثیر بگذارد.»
وی افزود: «برخی شرکتها در حال انجام آزمایش A/B از نمادهای برنامههای مختلف هستند.»
او توضیح داد:« به عنوان مثال، آن ها ممکن است ۲ طرح آیکون مختلف را در اپ استور آزمایش کنند و سپس هر کدام را که منجر به بیشترین دانلود میشود، نگه دارند.»
منبع: دیلی میل