شرکت‌های هواپیمایی اروپایی به دلیل بسته شدن حریم هوایی روسیه و تحریم‌های غرب با پرواز‌های طولانی‌تر و پرهزینه‌تری به آسیا مواجه شده‌اند.

 نشریه پولیتیکو اروپا در گزارشی اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی اروپایی به دلیل بسته شدن حریم هوایی روسیه و تحریم‌های غرب علیه این کشور با پرواز‌های طولانی‌تر و پرهزینه‌تری به آسیا مواجه شده‌اند.

به نقل از راشاتودی، کشور‌های غربی در پی تشدید جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، حریم هوایی خود را به روی خطوط هوایی روسیه بستند.

در واکنش به این اقدام، مسکو نیز پرواز هواپیما‌های متعلق به کشور‌های «غیردوست» را ممنوع کرد و باعث شد تا هواپیما‌های اتحادیه اروپا مسیر‌های دیگری را انتخاب کنند که مصرف سوخت و هزینه‌های این هواپیما‌ها را افزایش داده است.

ویلی والش، مدیرکل انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA)، طی اظهاراتی گفت بسته شدن حریم هوایی روسیه «هیچ ارتباطی با ایمنی یا امنیت ندارد» و خطوط هوایی اروپایی را «قربانی سیاست‌ورزی» کرده است.

این تحریم‌های متقابل باعث شده چندین شرکت هواپیمایی اروپایی، از جمله لوفت‌هانزا، بریتیش ایرویز و لوت لهستان، پرواز‌ها در برخی مسیر‌های بین اروپا و آسیا را متوقف کنند.

در همین حال، شرکت‌های هواپیمایی چینی و دیگر کشور‌های غیراروپایی، به دلیل عدم شمول در این تحریم‌ها، تعداد پرواز‌های مستقیم میان دو قاره را افزایش داده‌اند.

آلتا فون ماسن‌باخ، مدیرعامل فرودگاه برلین، در گفت‌و‌گو با این نشریه گفت: این قطعاً یک نقطه ضعف رقابتی برای خطوط هوایی اروپایی است.

وی اشاره کرد که یک شرکت هواپیمایی آلمانی مجبور است برای پرواز‌های بین برلین و پکن از مسیر دیگری استفاده کند، در حالی که خطوط چینی چنین محدودیتی ندارند.

پولیتیکو با استناد به تحقیقات اخیر مرکز فضایی آلمان گزارش داد که این تحریم‌ها زمان سفر و هزینه‌های عملیاتی خطوط هوایی اروپایی را افزایش داده و در نهایت منجر به افزایش قیمت بلیت‌ها شده است. به‌عنوان مثال، در پرواز هلسینکی به پکن توسط شرکت فن‌ایر، مسیر طولانی‌تر باعث شده زمان سفر نزدیک به چهار ساعت افزایش یابد.

منبع: تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار