باشگاه خبرنگاران جوان؛ پریزاد اقبالی - حسین افشین، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیس جمهور در آیین آغاز تولید انبوه قطار ملی مترو که در شهرستان ری انجام شدِ گفت: «در سال ۸۵ در واگنسازی پلور سبز، انتقال تکنولوژی برای واگنهای جدید مسافربری انجام شده بود و کار ساخت واگن آغاز شد. در سال ۸۷ قطار ساخته شد. کل استانداردهای این واگن توسط دانشگاه علم و صنعت رقم خورده است؛ اما به دلیل این که روند آن درست انجام نشده بود، این پروژه تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ به طول انجامید. چرا یک اتفاق در کشور ما باید ۲۰ سال زمانبر باشد؟»
حسین افشین گفت:« پروژه قطار ملی برای من نوستالژی بوده و خرسندم که این پروژه در حال انجام است. موجب افتخار است که اصالت پروژه قطار ملی با طراحی ایرانی- اسلامی است. افراد وقتی از بیرون به این پروژه نگاه میکنند، باید حس ایرانی بودن را از آن دریافت کنند. این قطار باید دارای صندلی و تهویه هوای مناسب باشد و مردم در آن احساس راحتی کنند. با وجود اینکه منابع مالی پروژه قطار ملی تامین شده است، ۷۰ میلیون دلار از محل فروش نفت و از سوی دولت برای پروژه در نظر گرفته شده که تاکنون ۲۷ میلیون دلار تامین شده است و شهرداری تهران هم باید سهم خود را از این پروژه پرداخت کند.»
معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور حضور بیش از ۲۵ شرکت دانشبنیان در پروژه قطار ملی را مهم دانست و بیان کرد: «امیدواریم و خوشبین هستیم پروژههای بزرگی مانند قطار ملی پرسرعت انجام شوند. ساخت قطار پرسرعت باید در کشور جدی گرفته شود. تکنولوژی قطار پرسرعت به تکنولوژی مترو نزدیک بوده و انتقال این تکنولوژی راحت است. تاکنون ریلهای قطار پرسرعت توسط ذوب آهن اصفهان ساخته شده اند و به محض اجرای یک پروژه از قطار پرسرعت با متخصصین داخلی میتوانیم پروژه را اجرایی کنیم.»
حسین افشین با اشاره به اینکه پروژه ساخت قطار پرسرعت اصفهان- تهران در حال انجام است، اظهار کرد: « ۴۰ درصد از این پروژه تکمیل شده، اما شنیده ها حاکی از آن است که قصد دارند جلوی پروژه را بگیرند و به پروژه قطار برقی تبدیل کنند که به نظرمن این عمل درست نیست و باید پروژه قطار پرسرعت را با قدرت ادامه دهیم.»