باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - یکی از مهم ترین مشکلات و مسائل در حوزه حمل ونقل به ویژه حمل ونقل هوایی کمبود ناوگان و فرسوده بودن آن است که در همین زمینه بسیاری از شرکت های هواپیمایی سعی کرده اند در راستای افزایش تعداد ظرفیت ناوگان هوایی کشور با استفاده از توان و دانش داخلی خود اقدام به نوسازی تعداد ناوگان کرده و همین امر باعث شده که تعداد صندلی های مسافری در پروازهای داخلی و خارجی رشد چشم گیری پیدا کند.
با توجه به نزدیک شدن روزهای پیک سفر و همچنین افزایش تعداد سفرها برخی از شرکت های هواپیمایی اقدام به تهیه ناوگان هوایی بوئینگ به صورت اجاره ای کرده اند.
طبق آمارهای اعلام شده در راستای تقویت ناوگان هوایی و افزایش ظرفیت پروازی، یک فروند هواپیمای بوئینگ B737-300 با شماره ثبت EP-DOA را به ناوگان خود افزود. این هواپیمای اجارهای با ظرفیت ۱۳۹ صندلی، آماده ارائه خدمات در مسیرهای داخلی و بینالمللی شده است.ورود این هواپیمای جدید منجر به افزایش ظرفیت روزانه ناوگان به میزان ۸۳۴ صندلی شده است. این اقدام گامی مؤثر در جهت گسترش شبکه پروازی و بهبود خدماترسانی به مسافران بهشمار میرود.
طبق اعلام شرکت هواپیمایی ، این هواپیما پس از حدود یکسال پس از ورود به کشور با طی مراحل دقیق چکهای فنی و بازرسیهای تخصصی توسط تیم مهندسی و تعمیرات هواپیمایی کاسپین و با رعایت استانداردهای ایمنی و فنی بینالمللی، آماده خدمترسانی به مسافران شده است. گفتنی است این هواپیما امروز با انجام موفقیت آمیز تست فلایت، به زودی در مسیرهای مختلف داخلی و خارجی، جابهجایی مسافران را برعهده خواهد داشت.
گفننی است پیش از این سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، از ورود تجهیزات و ناوگان هوایی کشور در آینده نزدیک از طریق تامین مالی شرکت های هواپیمایی خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این طرح سود واقعی از فروش بلیت هواپیما به جیب شرکت های هواپیمایی می رود و دست دلالان و سوداگران این کوتاه می شود.
وی با اشاره به اینکه همزمان با آزادسازی قیمتها، شرکتهای هواپیمایی نیز به طور قطع تلاش خواهند کرد تا تعداد ناوگان خود را افزایش دهند، گفت: در حال حاضر ۱۱۳ فروند هواپیمای یا به دلیل مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش زمین گیر هستند و برای اینکه وارد چرخه عملیاتی شوند ۵۰۰ میلیون دلار نیاز ارزی دارند.
سامانی با بیان اینکه نیاز ارزی شرکتهای هواپیمایی در سال حدود یک میلیارد لار است که تنها بخشی از آنها از طریق مرکز مبادله ارز تامین می شود اما هزینه سایر بخش ها آزاد خریداری می شود.
سامانی اضافه کرد: در سالهای اخیر به دلیل اعمال نرخهای دستوری شاهد شکلگیری بازار سیاه بودیم، به طوریکه یک عده دلال و واسطه وارد این بازار شده بودند و نرخهایی که عرضه میشد نیز مورد تایید شرکتهای هواپیمایی نبود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه به طور قطع در آینده نزدیک میزان عرضه صندلی به بخش هوایی کشور افزایش خواهد یافت، گفت:تجربه سال ۹۴ و آزادسازی قیمتها نشان داد با افزایش عرضه و کاهش قیمتها مواجه شدیم و حتی میتوان امیدوار بود شرکتها با درآمدهای کسب شده بتوانند هواپیماهای زمین گیر خود را سر خط آورده و امکان گذاشتن پروازهای بیشتر را خواهند داشت.