در پی بارش سنگین برف و کمبود گاز در استان مازندران، مدارس این منطقه مانند سایر استان‌ها تعطیل شده و دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل به بستر آموزشی شاد روی آورده‌اند. با این حال، مشکلات فنی و کندی این بستر موجب سردرگمی دانش آموزان و نارضایتی بسیاری از خانواده‌ها شده است.

مریم محمدی، مادر دو دانش‌آموز ساروی، از تجربیات خود در همراهی فرزندانش در آموزش غیر حضوری از طریق شبکه شاد می‌گوید.

محمدی با بیان اینکه اتصال به بستر شاد بسیار دشوار است و اغلب اوقات امکان دسترسی به کلاس‌ها وجود ندارد یا ارتباط بسیار کند و ناپایدار است، ابراز گلایه‌مندی کرد و اظهار می‌کند: این مشکلات باعث شده تا فرزندان او نتوانند به درستی در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند و از محتوای آموزشی بهره‌مند شوند. او تاکید می‌کند که این وضعیت موجب استرس و اضطراب در فرزندانش شده و آنها را از درس‌ها عقب انداخته است.

در مواجهه با این مشکلات، خانم محمدی به استفاده از اپلیکیشن ایتا روی آورده است. او معتقد است که ایتا پایدارتر و سریع‌تر از شاد عمل می‌کند و تاکنون مشکلات کمتری با آن داشته است. ارتباطات بهتر برقرار می‌شود و فرزندانش می‌توانند بدون مشکل در کلاس‌ها شرکت کنند و تکالیف خود را انجام دهند.

این اولیای دانش آموز، امیدوار است که مسئولان به مشکلات بستر شاد توجه کرده و راه‌حل‌های بهتری برای شرایط بحرانی کنونی پیدا کنند تا همه دانش‌آموزان بتوانند به طور یکسان از فرصت‌های آموزشی برخوردار شوند.

این تجربه نشان می‌دهد که استفاده از اپلیکیشن‌های جایگزین مانند ایتا می‌تواند در شرایط اضطراری، راه حلی موثر برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان باشد.

تدبیر برای رفع مشکلات آموزش مجازی

الهام رضایی، یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان مازندرانی است که فرزندانش در متوسطه اول و مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: مشکلات فنی شاد باعث شده تا فرزندانش نتوانند به درستی در کلاس‌ها شرکت کنند. به گفته او، ارتباطات شاد در بسیاری از مواقع قطع می‌شود و سرعت اینترنت در مناطق روستایی استان به حدی پایین است که عملاً استفاده از این پلتفرم غیرممکن می‌شود.

او می‌افزاید: این مشکلات، علاوه بر ایجاد اختلال در روند تحصیل فرزندانش، به نوعی بی‌خیالی و سبک شمردن تحصیل را برای دانش آموزان ایجاد می‌کند. همین عامل نگرانی خانواده‌ها را دو چندان خواهد کرد.

در پاسخ به این مشکلات، اولیای دانش‌آموزان به استفاده از پیام‌رسان‌های جایگزینی، چون واتساپ روی آورده‌اند. او می‌گوید: ما به دلیل مشکلات فنی شاد، تصمیم گرفته‌ایم از واتساپ برای ارتباط با معلمان و ادامه تحصیل فرزندانمان استفاده کنیم. این پیام‌رسان به دلیل سرعت بیشتر و پایداری بالاتر، گزینه مناسبی برای ما بود. البته هنوز هم مشکلاتی داریم، اما حداقل می‌توانیم به راحتی در کلاس‌ها شرکت و ارتباط مؤثری با معلمان برقرار کنیم.

رضایی می‌گوید: استفاده از پیام‌رسان‌هایی مانند واتساپ و ایتا به عنوان جایگزین برای شاد، به نظر برخی خانواده‌ها راه‌حلی موقت و عملی برای مشکلات موجود است؛ که با استفاده از این اپلیکیشن‌ها، قادر به ارسال و دریافت تکالیف، برگزاری کلاس‌ها و پیگیری دروس فرزندان خود هستند، در حالی که بستر شاد همچنان با مشکلات فنی دست و پنجه نرم می‌کند.

این اولیای دانش آموز مازندرانی می‌افزاید: این تغییرات در روند استفاده از بستر‌های آموزشی نشان‌دهنده نیاز به بهبود زیرساخت‌های فنی و ارتباطی برای تضمین آموزش بدون وقفه برای تمامی دانش‌آموزان است. والدین و معلمان امیدوارند که با توجه به مشکلات موجود، مسئولان آموزشی اقدامات لازم را برای رفع این مسائل انجام دهند.

اظهارات مدیرکل: کندی «شاد» اختلالی در آموزش ایجاد نمی‌کند

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز درباره مشکلات بستر شاد به خبرنگار ایسنا می‌گوید: «بستر شاد از تمام جهات آماده است و هیچ مشکلی از نظر عملکرد این پلتفرم وجود ندارد. شاد به‌طور کامل برای استفاده تمامی دانش‌آموزان و معلمان در سراسر کشور مهیا شده و در بسیاری از مدارس مشکلی برای استفاده از آن وجود ندارد.

حسین کمالی می‌افزاید: در پیام‌رسان شاد کندی وجود دارد، اما به این معنی نیست که معلم نتواند آموزش را در این بستر انجام‌دهد.

او با اشاره به مشکلات برخی مناطق، افزود: مشکلاتی که در حال حاضر گزارش می‌شود عمدتاً به زیرساخت‌های اینترنتی و قطعی برق مربوط می‌شود. در مناطق مختلف مازندران، به‌ویژه در روستاها، متاسفانه شاهد ضعف در اتصال اینترنت هستیم که باعث می‌شود کاربران نتوانند به راحتی به شاد وصل شوند یا کلاس‌ها را به‌طور کامل دنبال کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تأکید می‌کند: باید توجه داشت که بستر شاد از نظر فنی و زیرساختی کاملاً آماده است و مشکلات موجود بیشتر به عوامل خارجی مانند قطع برق و ضعف اینترنت در برخی مناطق برمی‌گردد. ما به‌طور مداوم در حال پیگیری برای بهبود شرایط اینترنتی هستیم و امیدواریم با همکاری اپراتور‌های اینترنتی و مسئولان مربوطه، این مشکلات حل شود.

کمالی گفت: ممکن است برخی خانواده‌ها و دانش‌اموزان به دلیل عدم تسلط نتوانند از شاد استفاده کرده و یا آن را نصب کنند.

وی افزود: کلاس‌های مجازی در پلتفرم شاد، به صورت دوسویه دانش اموز و معلم، طراحی و بارگزاری شده و در سطح گسترده‌ای در حال انجام است.

مدیر کل آموزش پروش مازندران در ادامه اظهار می‌کند: با این حال، در بسیاری از مدارس ما مشکلی وجود ندارد و کلاس‌ها به‌طور معمول برگزار می‌شود. البته ما به‌خوبی از نگرانی‌ها و مشکلات والدین و دانش‌آموزان آگاه هستیم و تلاش می‌کنیم با رفع مشکلات زیرساختی، امکان دسترسی راحت‌تر به آموزش‌های آنلاین را برای همه فراهم کنیم.

با توجه به اینکه سیستم آموزشی کشور در دوران شیوع ویروس کووید ۱۹ تجربه آموزش غیر حضوری دانش آموزان و آموزش عالی را داشته است انتظار می‌رود؛ با پیشرفت علم و توسعه زیر ساخت‌های مخابراتی با بهره‌گیری از فناوری نوین مشکلات این چنینی را رفع کند تا بعد از حدود ۵ سال این مشکلات دوباره گریبانگیر خانواده‌ها نشود. زیرا دانش آموزان سرمایه‌های یک جامعه محسوب می‌شوند و آموزش یکی از ارکان اصلی هر کشوری است باید مورد توجه تصمیم سازان کشور قرار گیرد.

منبع: ایسنا

برچسب ها: شاد ، اموزش مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار