نتایج مطالعات نشان داده اند که لیشمانیوز پوستی طی سالهای اخیر در استان گلستان روند رو به رشدی داشته است .

 

دکتر میترا شربت خوری عضو مرکز تحقیقات علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت : لیشمانیوز پوستی عفونت ناشی از تک یاخته درون سلولی لیشمانیوز است که در این عرصه ایران یکی از مناطق اندمیک لیشمانیوز پوستی در سطح جهان می باشد.

وی تصریح کرد: مراقبت و بررسی دقیق اپیدمیولوژیک بیماری برای پیشگیری و کنترل در هر منطقه قابل اهمیت و ضروری به نظر می رسد .

دکتر شربت خوری اظهار کرد : با توجه به افزایش موارد لیشمانیوز پوستی در استان گلستان در سالهای اخیر مطالعات بسیاری در مورد این بیماری صورت گرفته است .

وی یادآور شد : با توجه به یافته های مطالعات موجود در این عرصه مشخص شد که لیشمانیوز در استان گلستان طی سالهای اخیر روند رو به افزایشی به ویژه در مناطق روستایی داشته و نیز مرطوب بودن بیشتر ضایعات نشان می دهد که جوندگان به عنوان مخزن بیماری انسانس عمل می کنند .

این عضو مرکز تحقیقات علوم آزمایشی ادامه داد : جهت کنترل بیماری در استان ، شناسایی جوندگان مخزن بیماری و کنترل جمعیت آنها ضروری به نظر می رسد لذا لازم است پس از یک بررسی اپیدمیولوژیک وسیع ، برنامه ریزی و اقدامات اساسی جهت پیشگیری و کنترل بیماری صورت پذیرد./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار