پاسخ روابط عمومی صداوسیما به حواشی نظرسنجی «کیمیا»

روابط عمومی رسانه ملی به مطلب منتشر شده در شماره 4690 روزنامه جوان با عنوان «كیمیا انقلاب را ضعیف به تصویر كشید» پاسخ داد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در پاسخ به مطلب «كیمیا انقلاب را ضعیف به تصویر كشید» كه در تاریخ 9/9/94 در شماره 4690روزنامه جوان به چاپ رسیده است، روابط عمومی رسانه ملی ضروری می‌داند كه توضیحاتی را برای تنویر افكار خوانندگان آن روزنامه ارائه كند.
 
1- مطلب مذكور كه به استناد نظرسنجی شورای نظارت بر صدا و سیما به رشته تحریر درآمده است، حكایت از آن دارد كه مردم از سریال مذكور كه با هدف بازنمایی عوامل شكل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران تهیه شده است، رضایت ندارند و 8 درصد از شركت‌كنندگان در نظرسنجی، عملكرد این سریال را خوب عنوان كرده‌اند.
 
به اختصار باید یادآور شد كه اولاً نتایج نظرسنجی‌های اینترنتی نمی‌توانند به جامعه تعمیم داده شوند، به گونه‌ای كه عنوان شود «مردم چندان رضایت ندارند».
 
ثانیاً؛ در نظرسنجی‌های اینترنتی بعضاً رأی‌دهی چندباره كاربران وجود دارد، كه این امر می تواند ارزش علمی صحت نتایج آن را كاهش دهد.
 
ثالثاً؛ در نظرسنجی‌ الكترونیكی كه توسط سایت‌ها انجام می‌شود، نمی‌توان جامعه آماری و حجم نمونه را انتخاب كرد، چرا كه انتخاب جامعه پاسخگو بر عهده پژوهشگر نیست، بلكه پاسخگو است كه ما را انتخاب می‌كند. ازسویی تعداد پاسخگویان به نظر سنجی یك سایت تا حدود زیادی به تعداد مراجعه كنندگان به سایت ارتباط دارد. بنابراین نباید آن را به گونه‌ای بیان كرد كه نشانگر نظر مردم جامعه باشد، به دیگر معنی به لحاظ علمی نمی‌توان نتایج نظرسنجی‌های اینترنتی كه نه جامعه مورد بررسی آن مشخص شده و نه حجم نمونه‌ای بر آن ذكر شده است را مبنای موفقیت یا عدم موفقیت مثلاً یك سریال در موضوعی كه به آن پرداخته است، دانست.
 
2- مقایسه این سریال با سریال سال‌های دور از خانه كه به اوشین شهرت یافت قیاس مع‌الفارغ است، چرا كه مقایسه اوشین در زمانی كه دو شبكه تلویزیونی بیشتر وجود نداشت و حجم مجموعه‌های نمایشی بسیار كم بود؛ با كیمیا كه در یك رقابت نفس‌گیر تلویزیونی و ماهواره‌ای به روی آنتن رفته، هیچ مبنای منطقی ندارد، ضمن آنكه با مقایسه سریال سال‌های دور از خانه به عنوان یك تجربه ژاپنی، نمی‌توان به این نتیجه رسید كه سریال كیمیا به عنوان یك تجربه ایرانی در همراه ساختن بیننده در روایت تاریخی ضعیف بوده است چراكه در سریال كیمیا به بطن مردم مراجعه شده و از آن زاویه، حوادث دوران انقلاب اسلامی به تصویر كشیده شده است.
 
واقعیت این است كه سریال كیمیا اولین تجربه ساخت سریال‌های بلند و 100 قسمتی در صدا و سیما است و برای تكرار این تجربه سترگ و همراه ساختن مخاطب با آن نیازمند همراهی بیشتر اهالی رسانه و فرهنگ است، هرچند برآیند كلی این مجموعه تاكنون طبق نظرسنجی مركز تحقیقات سازمان صدا وسیما رضایت بخش بوده و مخاطبان زیادی را درگیر داستان خود كرده است كه این موضوع امید به تولید مجموعه‌های بلند را در آینده افزایش می‌دهد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
سلام ندیده بودیم مدیر مدرسه تو مدرسه محیط اموزشی با روسری باشه.ههه
آخرین اخبار