افشار در نشست خبری سریال «کیمیا»:

ترجیح دادم به عنوان یک مخاطب «کیمیا» را نگاه کنم

من به چشم یک کارگردان ندیده‌ام و گاهی حتی بر سر میز تدوین هم نرفته‌ام و ترجیح دادم در بسیاری از مواقع مجموعه را به عنوان یک مخاطب از قاب تلویزیون شاهد باشم.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین نشست خبری سریال «کیمیا» امروز مورخ 23 آذرماه در مؤسسه فرهنگی وصف صبا برگزار شد. 

ترجیح دادم به عنوان یک مخاطب «کیمیا» را نگاه کنم

بنابر این گزارش، مسعود بهبهانی‌نیا نویسنده در ابتدای نشست عوامل مجموعه تلویزیونی «کیمیا» با اهالی مطبوعات و خبرگزاری‌ها  مقدمه‌ای از شکل‌گیری این مجموعه بیان کرد: ایده اولیه کار از سال 89 مطرح شد و بعد از جلسات و تغییرات مدیران از سال 90 و در پنجم آذرماه در شهر آبادان کلید خورد و چیزی نزدیک به 600 جلسه کاری در دو سال پیاپی فیلمبرداری صورت گرفت.

وی ادامه داد: تا به امروز حدود 60 قسمت از کار به پخش رسیده است و تنها نگرانی که ما برای داستان بلند و قسمت‌های متعدد داشتیم خوشبختانه در این کار وجود نداشت و سریال «کیمیا» موفق شده تا به امروز دیده شود و مردم آن را دوست داشته باشند.

نویسنده مجموعه تلویزیونی «کیمیا» عنوان کرد: سریال 110 قسمتی «کیمیا» از جمله مجموعه‌هایی است که با گروه حرفه‌ای، قصه‌ای خوب، داستان‌های متعدد و چهره‌های سینما و تلویزیون ساخته شده است. ما باید توجه داشته باشیم که بینندگان ما سواد رسانه‌ایشان بالا رفته و رسانه‌ها و شبکه‌های متعددی را رصد می‌کند. 

*سرمایه امروز جوابگوی گستردگی سریال‌های بلند مدت نیست
همچنین جواد افشار کارگردان مجموعه تلویزیونی «کیمیا» عنوان کرد: به هر حال این کار از تجربیات جدید رسانه است هم برای ما کارگردان‌ها و هم برای رسانه. صد البته که مجموعه‌ای به این حجم وسیع و گستردگی داستان‌ها و قسمت‌ها نمی‌شود گفت که نقاط ضعف ندارد. ما سعی کردیم از ظرفیت‌های این مجموعه و رسانه به لحاظ ساختاری و محتوایی استفاده کنیم اما باید بگویم که بضاعت و سرمایه امروز ما جوابگوی گستردگی این دست سریال‌ها نیست. مطمئن هستم که اگر سرمایه و زمان بیشتری داشتیم می‌توانستیم نقاط ضعف و اشتباهاتی که به صورت سوتفاهم رخ داده است را نادیده بگیریم.

وی در خصوص انتقاد‌هایی که به این مجموعه‌ شده است، بیان کرد: شما باید در نظر داشته باشید که این مجموعه در سال 91 و با سرمایه و مبالغ همان سال تولید شده است و دیگر فعالیت‌هایش تا سال جاری ادامه پیدا کرده است . ما باید یک سری از ایده‌آل‌ها و ارزش‌ها را مدنظر داشته باشیم تا بتوانیم کار را به سرانجام برسانیم. خوشبختانه تا آنجایی که ممکن بود خط قرمز‌های ساختاری و امکانات را رد نکرده‌ایم و از استاندارد‌ها فاصله نداشتیم.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «مادرانه» ادامه داد: از همان ابتدای کار از بسیاری از اطرافیان شنیدیم که دوست نداشتند «کیمیا» به اوج خود برسد و گاهی این شنیده‌ها به طور دائم بر روی تصویر‌برداری و پروژه 110 قسمتی این مجموعه سایه می‌انداخت و برای گروه کارگردانی خسته‌کننده بود. تمام تلاشم را کردم که با هر توانی که دارم در طول ساخت مجموعه «کیمیا» این ترکش‌ها را خنثی کنم و این گله، و حب و بغض‌هایی که مثل یک تیر به سمت گروه ما می‌آمد با کمک آقای شفیعی صبر و مدیریت از بین ببریم.

افشار در خصوص دیده شدن سریال «کیمیا» بیان کرد: همچنان صحنه و سکانس‌هایی که گرفته شده است را من به چشم یک کارگردان ندیده‌ام و گاهی حتی بر سر میز تدوین هم نرفته‌ام و ترجیح دادم در بسیاری از مواقع مجموعه را به عنوان یک مخاطب از قاب تلویزیون شاهد باشم، مخاطب ما ظرفیت و امکانات یک گروه کارگردانی را نمی‌شناسد و برای ما که با قاب و ساخت یک مجموعه آشنا هستیم قضاوت‌ها و نقد‌های غیر‌منصفانه برایمان خسته‌کننده است.

ترجیح دادم به عنوان یک مخاطب «کیمیا» را نگاه کنم

*فیلمنامه‌های کامل جزو ایده‌آل‌های رسانه است
در ادامه این نشست محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده مجموعه «کیمیا» در پاسخ به این سؤال که چرا سریال «کیمیا» جزو مجموعه‌های چند قسمتی و دنباله‌دار رسانه نشده است، بیان کرد: ساختار سریال‌سازی دنیا با ایران متفاوت است. سریال‌های چند اپیزودی و یا دنباله‌دار در بخش خصوصی ساخته می‌شوند آن ساختار‌ها اکثراً در زیر‌مجموعه ساختار‌های تولیدی و سفارشی قرار می‌گیرند و ما در این مجموعه به هیچ وجه اینگونه میزانسنی نداریم.

وی ادامه داد: مجموعه‌های اپیزودی اکثراً مد نظر دوره مدیریت آقای ضرغامی بود و مخصوص مجموعه‌هایی است که اکثراً به زمان پخش نزدیک می‌شوند و ضبط 90 قسمتی دارد اما برای مجموعه سریال «کیمیا» نمی‌توانیم بیان کنیم که این اتفاق افتاده است.

شفیعی از  ایده‌آل‌های دیگر این مجموعه نام برد و گفت: یکی از ایده‌آل‌هایی که نباید در رسانه ما فراموش شود فیلم‌نامه کامل است. ما در رسانه خود فیلم‌نامه‌های کامل نداریم و تمام کارگردان‌ها به اتفاق به دنبال فیلم‌نامه‌هایی هستند که تا قسمت‌های آخر آن کامل شده باشد.

افشار درباره انتقاد‌های مخاطبان و گاهی منتقدان عنوان کرد: گاهی اشتباهات رخ داده است که به عنوان یک سوءتفاهم تلقی می‌شود. آدم‌ها بر اساس آگاهی و دانش خودشان نظر می‌دهند. شهری مثل آبادان و خرمشهر که جزو پیشرفته‌ترین شهر‌های آن دوران بوده است تفاوت‌های بسیاری با دیگر شهر‌های ایران دارد. بنابراین نمی‌توان به سرعت قضاوت کنیم و حکم صادر کنیم موارد کوچکی که در طراحی صحنه رخ داده است عادی و یک سوء‌تفاهم می‌توان نام برد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به و مؤلفه‌ها و استاندارد‌های سریال‌سازی اشاره کرد و گفت: امکانات و داشتن بضاعت کامل و مناسب پرداختن به باید‌ها و نباید‌ها از جمله مؤلفه‌هایی است که باید رعایت شود ما در هیچ جایی شهرکی برای ساختن مجموعه‌هایی که در تاریخ معاصر و یا دهه 50 یا 60 را نشان دهد نداریم. ایده‌آل‌ها از نظر من و بازیگران که کاری را بدون استرس و دغدغه به تصویر در بیاورد پروژه‌ای است که زمان بیشتری و امکانات مناسبی را در اختیار گروه کارگردانی قرار دهد.

ترجیح دادم به عنوان یک مخاطب «کیمیا» را نگاه کنم

حسن پورشیرازی در خصوص حضورش در این مجموعه بیان کرد: آنچه که من در خصوص سریال «کیمیا» باید بگویم این است که من 22 سالم بود که انقلاب شد و گاهی این مشکل را با بچه‌ها در سر صحنه داشتم که می‌گفتند چنین واژه‌ای در آن برهه زمانی نبوده و به کار نمی‌رفته است. ما هر کداممان در دوران انقلاب در منطقه و یا شهر‌های متفاوت ایران بوده‌ایم و هر کدام فضا و خاطره‌های متفاوتی را از آن زمان داریم به همین علت است که بر اساس دانش و اطلاعات خود از آن برهه تاریخی کیمیا را نقد می‌کنیم.

*مهری به آن معنی که همه دیده‌اند سیاسی نبود
در ادامه این نشست مسعود بهبهانی نیا در خصوص شخصیت پردازی کاراکتر مهری عنوان کرد: شخصیت مهری از جایی که دخترش کیمیا در موقعیت‌های انقلابی و اعتراض‌های مردمی قرار گرفت دغدغه های مردم و فضای آن زمان را برای کیمیا توصیف کرد و ما از میانه فیلم می‌بینیم که مهری به همراه برادرش فرخ را تحت فشار می‌گذارند تا از نظام فاصله بگیرد، همه این اتفاقات را شخصیت‌ مهری با درک، شعور بالا و همچنین وفاداری به فرخ و خانواده اش به تصویر در می‌آورد.

وی ادامه داد: مهری به آن معنی که همه دیده‌اند سیاسی نبود که بخواهد در ادامه این مجموعه دست به کار‌های انقلابی و یا سیاسی خاص آن زمان بزند، مهری علاوه بر درک و شعور بالایش غریزه مادری هم نیز به کمکش می‌آید و دختر و خانواده‌اش را از لغزش‌های آن دوره دور می‌کند.

بهبهانی نیا توضیح داد: آمار‌ها نشان داده است که 72 درصد از جمعیت امروز ایران جوانان زیر 40 سال هستند و این یعنی نسل جدید‌مان را باید با دوران انقلاب 8 سال دفاع مقدس و دهه‌های 50 و 60 آشنا کنیم. ما در این سریال می‌بینیم که کانال‌هایی چون فرخ پارسا که فردی نظامند و خانواده دوست است و یا شهرام کامفر کاراکتری خاکستری و ساواکی است که با تمام احساسات پدرانه‌اش و محبت آمیز درون یک انسان زندگی می‌کند را نشان داده ایم تا مخاطب جوان با آن ارتباط برقرار کند  و آن را ملموس‌تر درک کند.

رضا توکلی یکی دیگر از بازیگران مجموعه «کیمیا» از شخصیت تورج گفت: تورج ساواکی از ابتدا تورج نبود ابتدا آقای شفیعی و آقای افشار نقش دیگری را به من پیشنهاد کردند که خودم ترجیح دادم با توجه به کاراکتری که تورج دارد آن را ایفا کنم در واقع باید بگویم که تورج شخصیتی بودکه در 3 بخش قانون‌مدار و وفادار به نظام، فرصت‌طلب و تیز‌بین و همچنین فردی ساده‌لوح را به تصویر در می‌آورد.

*افشار یک خانواده واقعی را ترسیم کرد
مهراوه شریفی‌نیا بازیگر نقش «کیمیا» در خصوص صحنه اعدام مادرش (آزیتا حاجیان) بیان کرد: سکانس مادرم و صحنه‌هایی که از قتل شهرام کامفر شروع می‌شود صحنه‌هایی سنگین بود که فیلم‌نامه بسیار خوب و راهنمایی و امکانات جواد افشار توانست آن را به خوبی به تصویر در بیاورد.

وی ادامه داد: آقای افشار شرایط مناسبی را در اختیار ما قرار داد تا بتوانیم تعامل بسیار خوبی را با هم داشته باشیم و به معنی واقعی یک خانواده را نشان دهیم.

ترجیح دادم به عنوان یک مخاطب «کیمیا» را نگاه کنم

شریفی‌نیا بازیگر مجموعه تلویزیونی «روز حسرت» توضیح داد: لحظه اعدام هم برای من و هم برای علی شادمان بسیار سخت است در آن 2 تا 3 شب که در شهرک دفاع مقدس بودیم شرایط روانی سختی را تجربه کردیم، دیدن و حتی حرف زدن از چوبه اعدام بسیار سنگین است و بار منفی و روانی بدی را القا می‌کند.

بهبهانی نیا در پاسخ به این سوال که تا به امروز چند درصد از فیلم‌نامه سانسور شده است عنوان کرد: تجربه دو ساله من و شناخت سلیقه مدیران این را یاد داده است که کدام موضوع را با چه شمایلی به آن بپردازم و تا به امروز بدون اینکه خودمان را سانسور کنیم همه حرف‌ها و استاندارد‌ها را در سریال «کیمیا» رعایت کرده‌ایم. شاید درصحنه و یا پاراگرافی کلماتی که شبه انگیز باشد حذف کرده‌ باشیم اما هیچ وقت دیالوگ و اصل حرف و متنی را از بین نبرده و یا جایگزین نکرده‌ایم.

*هرکسی جز من هم می‌توانست آرش را بازی کند

پوریا پورسرخ از کاراکتر آرش گفت: آرش شخصیت منفی و خاکستری نیست در واقع آرش فردی است با تفکر‌های متفاوت اجتماعی که از دل همین جامعه رشد کرده است و سعی خود را می‌کند که زندگی شخصی و اجتماعی‌اش را با هم دخیل نکند.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم اگر شخصی جز من نقش آرش را بازی می‌کرد می‌توانست از پس نقش به خوبی بر بیاید. فیلم‌نامه خوب، حضور در کنار بازیگران عالی سینما و تلویزیون، کارگردانی جواد  افشار، راهنمایی‌های آقای شفیعی می‌تواند به هر بازیگری کمک کند تا آرش را به خوبی ایفا کند.

بازیگر سریال «وفا» در این نشست خواسته خود را اینگونه بیان کرد و گفت: این روز‌ها متأسفانه اوضاع کاری یک سری از دوستان بازیگر مساعد نیست این موضوع برای رسانه ما وجه خوبی ندارد که گروهی همیشه کار کند و گروهی دیگر در قاب تصویر دیده نشوند. ای کاش کسی باشد تا مثل دیگر مسائل  فرهنگی و دولتی که رسیدگی می‌کنند را این موضوع را پیگیری کنند.

خشایار موحدیان تدوین‌گر مجموعه «کیمیا» عنوان کرد: درباره کیمیا باید بگویم که هم آقای افشار و هم تمام گروه بازیگری و کارگردانی آدم‌های بسیار سخت‌گیری هستند و حتی به خودشان هم سخت می‌گیرند ما برای هر قسمتی به صورت جداگانه آنوس‌های متفاوت طراحی کرده‌ایم و هر قسمتی را با وسواس خاص و چشمگیری آماده پخش می‌کنیم، سریال «کیمیا» نسبت به حجم گسترده‌ای که دارد توانسته به خوبی دیده شود.

ترجیح دادم به عنوان یک مخاطب «کیمیا» را نگاه کنم

وی ادامه داد: تا به امروز هیچ سانسوری نداشته است و اگر هم بوده به کلیت اثر لطمه‌ای وارد نکرده.

حسن پورشیرازی با تأکید بر صحبت‌های پوریا پورسرخ بیان کرد: خیلی از دوستان ما این روز‌ها بی‌کار هستند باید فکر ی اساسی برای امنیت شغلی بازیگران وجود داشته باشد ما در رسانه خودمان ظرفیت‌های بسیاری داریم تا نگاه‌های مخاطبان خود را از آن سوی مرز‌ها به این سمت از آب‌ها بکشانیم.

وی در خصوص سریال «کیمیا» گفت: کیمیا در نیمه راه است  و مانند نهالی است که هنوز به بار ننشسته این کار باید بیشتر  از این ‌ روز‌ها دیده شود و من از شما خبرنگاران اهالی مطبوعات می‌خواهم که کار را ببینید و ما را از نگاه فنی و درام‌شناسی نقد کنید.

*هزینه‌های «کیمیا» کمتر از یک سریال مناسبتی برایمان تمام شد
شفیعی حسن ختام نشست خبری مجموعه تلویزیونی کیمیا» بیان کرد: نظرسنجی رسانه جزو دقیق‌ترین نظرسنجی‌های کشور است و حتی این موضوع را در زمان انتخابات نشان داده است که حتی از نظرسنجی و نمودار دولت هم دقیق‌تر عمل می‌کند. سریال کیمیا تا به امروز بالای 65 درصد مخاطب را توانسته به خود جذب کند و این چیزی نزدیک به 40 میلیون جمعیت کشور را در بر دارد.

وی در ادامه گفت: دو تشکر از مدیران و مسئولین رسانه داشته باشم ابتدا از آقای دارابی که بدون هیچ چشم‌داشتی نگاه ویژه‌ای به سریال کیمیا داشت و تا به امروز پشت و همراه ما بود و تشکر دوم را باید از جناب آقای سرافراز داشته باشند که تا به امروز به حمایت از سریال کیمیا ایستاده است و نگذاشت حتی یک دقیقه از صحنه‌های این مجموعه کسر شود.

شفیعی در پایان در خصوص برآورد هزینه‌های سریال «کیمیا» بیان کرد: مجموعه تلویزیونی «کیمیا» به لحاظ دقیقه‌ای از دیگر سریال‌های مناسبتی و رمضانی کمتر هزینه شده است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار