تجهیز ۳۳ هزار هکتار از اراضی جنوب سیستان و بلوچستان به سیستم آبیاری تحت فشار

مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۳۳ هزار هکتار از اراضی جنوب استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است و اراضی زیادی در نوبت اجرای این طرح قرار دارند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، رضا نجفی مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در جمع مدیران ارشد استان در استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اکنون طرح انتقال آب به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان به عنوان بزگرترین طرح مداربسته آبیاری کشور ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نجفی افزود: سطح عملیات این طرح ۲۰۰ هزار هکتار است که ۴۶ هزار هکتار آن سطح مفید و موثر آن است که با بهره‌برداری از این طرح حجم زیادی از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود.

وی در ادامه به اجرای طرح‌های آبیاری سازگار با شرایط خشکسالی استان اشاره کرد و افزود: در راستای اصلاح الگوی آبیاری ۳۳ هزار هکتار از اراضی جنوب استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است و اراضی زیادی در نوبت اجرای این طرح قرار دارند.

نجفی با بیان اینکه کار طراحی و مطالعه ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان برای تجهیز به سیستم آبیاری تحت فشار انجام شده است، ادامه داد: طرح این اراضی اکنون در مرحله انعقاد قرارداد است. در مجموع هدفگذاری جهاد کشاورزی برای تجهیز ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم آبیاری تحت فشار است.

مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: با اجرای طرح‌های نوین آبیاری می‌توان کمک زیادی در استفاده بهینه از منابع آب استان کرد و بهره‌وری کشاورزی را افزایش داد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۹۲۸ قنات در جنوب استان وجود دارد، افزود: سیستان و بلوچستان به لحاظ تعداد قنات رتبه ششم کشور را دارد، ولی در بخش آبدهی قنات در رتبه هفتم کشور قرار دارد. از طرفی وابستگی کشاورزان استان به آب قنات زیاد است بطوریکه رتبه چهارم وابستگی به آب قنات کشور مربوط به استان است.

نجفی در بخش دیگری به اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در استان اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی استان در بحث طرح‌های اقتصاد مقاومتی عملکرد خوبی داشته و توانسته بیش از ۱۵۰ درصد تعهدات این بخش را عملی کند.

عضو شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان ادامه داد: ظرفیت تولید مرغ صنعتی در استان از ۲۲ هزار تن در سال ۹۲ با بهره‌برداری از طرح‌های امسال به ۴۶ هزار تن در سال ۹۷ می‌رسد. تولید تخم مرغ نیز از ۵۴۰۰ تن در سال ۹۲، به ۱۵ هزار و ۲۰۰ تن رسیده است.

وی در ادامه بر ضرورت ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی در استان اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت بسته‌بندی و صنایع تبدیلی استان برای نمونه خرما از ۴۶ هزار تن در سال ۹۲ به ۱۲۲ هزار تن رسیده است.

انتهای پیام/ع

سیستان و بلوچستان به لحاظ تعداد قنات رتبه ششم کشور را دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار