✍ در خصوص عدم امکان عضویت در هئیت مدیره حداکثر پس از ۲ دوره متوالی که هئیت وزیران در اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی در تاریخ ۸۸/۲/۱۶ به صورت الحاق یک تبصره به ماده ۵۹ آیین نامه مورد فوق را تصویب کرده بودند و این مورد نیز بدین گونه بود که در قسمت انتهایی تبصره فوق الذکر قید شده بود "عضویت افراد در هئیت مدیره فقط در ۲ دوره متوالی امکان پذیر خواهد بود و عضویت مجدد صرفا پس از سپری شدن یک دوره امکان پذیر خواهد بود".
آیین نامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
مدتی است که شهرداری تهران پیرو آیین نامه ۳۳ جهت پروانه ساختمان از مالک ساختمان مجری درخواست میکند که متاسفانه عده ای از مهندسین بدون توجه به عواقب آن اقدام به ارائه برگه به اصطلاح صوری میکنند ! این اشخاص یا واقعا خبر ندارند که همه مسئولیت های ساخت و ساز به عهده شان است یا نیازمند وجه ناچیزی هستند که دریافت مینمایند . در همین رابطه اعلام میکنیم : در صورت پیش آمدن اتفاقی ناگوار (خدای ناکرده) مسئول ۱۰۰% این واقعه مهندس مجری است . قانون گذار و مراجع ذی ربط هیچ عذر و بهانه ای را در این زمینه نمیپذیرد
ابطال پروانه اشتغال مهندسان بازنشسته و دادن فرصت کار به جوانان
ناشناس
۰۷:۴۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایجاد ردیف حقوقی برای مهندسان ناظر توسط سازمان برنامه و بودجه
ناشناس
۰۷:۴۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
ورود افراد غیرمتخصص و پزشکان سهمیه ای به کمسیون عمران مجلس ممنوع شود
ناشناس
۰۸:۱۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا مهندسان از بیمه بیکاری محروم هستند ؟
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک اتفاق بسیار عجیب و بی سابقه در شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور!!
برغم اینکه طبق بند ( ظ) ماده۱۱۴ آئین نامه اجرائی تعیین امضاهای مجاز برای امضای اوراق و اسناد مالی و تعهد آور و قراردادهای سازمان نظام مهندسی ساختمان( کشور) بر عهده شورای مرکزی و تصویب نظامنامه های اداری و مالی بر عهده هیات عمومی است، خبر می رسد:
که احمد خرم با برداشتی نادرست و تفسیر به نفع بدون رعایت نظامنامه مالی مصوب و طرح موضوع در شورا و اخذ مصوبه، شخصا به این امور می پردازد و استدلال ایشان این است که چون طبق ماده ۵ قانون، رئیس سازمان یک رکن مستقل است پس می تواند شخصا تصمیم بگیرد و اقدام کند. حتی درباره حساب های بانکی سازمان و برای تثبیت این تفسیر غیرقانونی ظاهرا باستناد ماده ۱۲۳ استعلامی از وزیر راه و شهرسازی به عمل آورده تا با تائید ایشان به این کار ادامه دهد. غافل از اینکه اولا با توجه به ماده ۱۱۲ و بندظ ماده۱۱۴ و بند ب ماده۱۱۶ هیچگونه ابهام و سکوتی در این باره نیست و به فرض محال صدور چنین مجوزی توسط هر فردی خلاف قانون است، لذا بسیار بعید به نظر می رسد وزیر محترم راه و شهرسازی با اصرار ایشان و حتی سفارش بزرگترها چنین مجوزی بدهد.
ثانیا طبق ماده۱۱۵ آئین نامه، رئیس سازمان همان رئیس شورای مرکزی است و وظائف و اختیاراتش محدود به موارد منصوص در ماده ۱۱۶ است و لاغیر و در بند (ب) ماده ۱۱۶ تاکید شده که مسئول اجرای مصوبات شورای مرکزی ( ازجمله بندظ ماده۱۱۴) می باشد.
جالب آنکه در همه دوره های گذشته شورای مرکزی دارای خزانه دار به انتخاب اعضای شورا بوده است. (باستناد نظامنامه مالی موضوع ماده ۱۱۲ آئین نامه اجرائی که در سنوات گذشته به تصویب هیات عمومی رسیده) و امضاهای حساب و اسناد مالی و قراردادها براساس همان نظامنامه با دو امضای مشترک رئیس و خزانه دار و البته با تصمیم شورای مرکزی تصویب و انجام می شده است.
با توجه به سابقه فاجعه بار ایشان در امضای چک ها در سازمان استان تهران که منجر به خروج غیر قانونی بالغ بر یکصد و پنجاه میلیارد ریال از حساب سازمان طی ۲۴ فقره چک با امضای ایشان، البته توام با امضای خزانه دار- این نحوه عملکرد ایشان در شورای مرکزی علاوه براینکه میتواند تخلف انتظامی محسوب شود، برای شورای مرکزی هشتم بسیار نگران کننده است.
پرداخت ها، اسناد مالی، قراردادها و استخدام های شورای مرکزی در دوره حاضر بدون تصویب شورا در حالی زیر سوال است که انتظار میرود اعضای شورای مرکزی از کیان جامعه مهندسی ساختمان دفاع کنند و اجازه ندهند اعمال غیر قانونی توسط هر فردی صورت و نهادینه شود.
قانون منع تعارض منافع = هر وقت اركان سازمان نظام مهندسی ساختمان از ارجاع كار به همه كاركنان خود، اعضاي هيات مديره، بازرسين سازمان و مشاوران خويش جلوگيري كردند آنگاه ميتوان اندكي از ايشان تقدير بعمل آورد
در گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران چه میگذرد؟
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
✅تهيه نسخه الکترونیکی اسناد سازمان
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد اسناد کاغذی موجود در سازمان را الکترونیکی می کند.
✅در بازدید رئیس سازمان از مراحل اسکن اسناد اعلام شد ، این پروژه كه از خردادماه سال گذشته به صورت پیمانکاری در حال انجام است ، هم اکنون مراحل پایانی کار را سپري مي كند.
به گزارش روابط عمومی ، مسئول انفورماتيك سازمان در اين بازديد ، هدف از انجام این پروژه را حذف نسخه های کاغذی اسناد، دسترسی سریع و مطمئن به اسناد برای کارکنان، مهندسان و مالکین از طریق سامانه های نرم افزاری وکاهش هزینههای نگهداری نسخه های فیزیکی اسناد دانست.
وی اظهار داشت: سازمان در تلاش است با همکاری شهرداری ها و شرکت گاز استان، اسناد فنی در بخش خدمات مهندسی و نظارت گاز سازمان را به صورت الکترونیکی به مخاطبان ارائه دهد.
لازم به ذكر است در اين پروژه ، نسخه الكترونيكي اسناد مالي ،پرونده هاي خدمات مهندسي،پرونده هاي عضويت وپروانه اشتغال بكار اعضاء و پرونده هاي نظارت گاز سازمان در حال تهيه مي باشد.
سلام ؛ اقای خط قرمزی ، لطفا علت همه این فساد ها را از مدیران و معاونان وزارت راه و شهرسازی سوال بفرمایید ، ریشه تمام این فساد ها و حامی همه این فاسدان و رانتخواران دستگاه نظارت عالیه است !!!! اگر انهابجای دستور العمل های فساد زا ، بخشنامه های درست صادر میکردند ، اگر عوامل وزارتخانه پیوسته در اطاقهای سازمان مشغول تعامل با هیاتمدیره و رتق و فتق امور سازمان و دخالت در امور داخلی سازمان نبودند ، اگر دستگاه نظارت عالیه مانند کوه پشت سر متخلفان و رانتخوران سازمان نمی ایستاد و از انها در مجامع فرمایشی حمایت نمیکرد ، اگر اجازه میداد اعضای سازمان خودشان با مدیران فاسد سازمان در مجامع عمومی برخورد مقتضی کنند و مصوبات ضد فساد مجامع واقعی مانند ( مجمع مرداد ۹۵) را ابطال نمیکرد ، اگر مصوبات غیر قانونی مجامع فرمایشی اخر سال ( اسفند ۹۷ ) و ( ۳۰ دیماه ۹۸) را که با هیچ معیار قانونی مطابقت نداشت را ابطال میکرد اگر صلاحیت بعضا متخلفان کاندیدا توری هیاتمدیره ها را تایید نمیکرد و ...... ما امروز در این شرایط نبودیم که بیماری رانت و فساد همانند ویروس کرونا ، سرتاپای سازمان را فرا گیرد و تا این حد ابعاد فساد در ان گسترده شود !!!! ، پس باید بپذیریم که اب از سرچشمه گل الود است و غفرانی ها قربانخانی ها و طاهری ها و سعیدیان ها و.... همه محصول این فساد ساختاری هستند و تا شرایط تغییر نکند ، اوضاع سازمان سال به سال از این هم بدتر خواهد شد . اگاه باشیم .
سلام ؛ اقای خط قرمزی ، لطفا علت همه این فساد ها را از مدیران و معاونان وزارت راه و شهرسازی سوال بفرمایید ، ریشه تمام این فساد ها و حامی همه این فاسدان و رانتخواران دستگاه نظارت عالیه است !!!! اگر انهابجای دستور العمل های فساد زا ، بخشنامه های درست صادر میکردند ، اگر عوامل وزارتخانه پیوسته در اطاقهای سازمان مشغول تعامل با هیاتمدیره و رتق و فتق امور سازمان و دخالت در امور داخلی سازمان نبودند ، اگر دستگاه نظارت عالیه مانند کوه پشت سر متخلفان و رانتخوران سازمان نمی ایستاد و از انها در مجامع فرمایشی حمایت نمیکرد ، اگر اجازه میداد اعضای سازمان خودشان با مدیران فاسد سازمان در مجامع عمومی برخورد مقتضی کنند و مصوبات ضد فساد مجامع واقعی مانند ( مجمع مرداد ۹۵) را ابطال نمیکرد ، اگر مصوبات غیر قانونی مجامع فرمایشی اخر سال ( اسفند ۹۷ ) و ( ۳۰ دیماه ۹۸) را که با هیچ معیار قانونی مطابقت نداشت را ابطال میکرد اگر صلاحیت بعضا متخلفان کاندیدا توری هیاتمدیره ها را تایید نمیکرد و ...... ما امروز در این شرایط نبودیم که بیماری رانت و فساد همانند ویروس کرونا ، سرتاپای سازمان را فرا گیرد و تا این حد ابعاد فساد در ان گسترده شود !!!! ، پس باید بپذیریم که اب از سرچشمه گل الود است و غفرانی ها قربانخانی ها و طاهری ها و سعیدیان ها و.... همه محصول این فساد ساختاری هستند و تا شرایط تغییر نکند ، اوضاع سازمان سال به سال از این هم بدتر خواهد شد . اگاه باشیم .
در سال های اخیر به سبب حجم بالای فارغ التحصیلانی که به جامعه مهندسی ساختمان پیوسته اند، تلاش شده است تا مشکل اشتغال مهندسان از طریق محدود کردن ظرفیت اشتغال در استان ها جبران شود.
باسمه تعالي
همكاران شريف سازمان نظام مهندسي ساختمان استان همدان
با سلام
متاسفانه هيات مديره سازمان در جلسه اي در پايان سال گذشته اقدام به تصويب مصوبه اي فراقانوني در خصوص شرايط افراد متقاضي عضويت در شوراي انتظامي سازمان بعنوان نهادي بسيار اثرگذار در جلوگيري از وقوع تخلفات اركان و اعضاي سازمان نمود.
در اين مصوبه، يكي از شروط عضويت در شوراي انتظامي را محروم ماندن از استفاده از پروانه اشتغال بكار بر شمرده اند. اما اين شرط، كاملا با قوانين حاكم در نظام مهندسي (بخشنامه تعارض منافع) در تقابل است.
اندكي تعقل و تامل به متن صريح اين بخشنامه، دانايان را به فهم صحيح از آن خواهد رساند. اما جاي تعجب است كه اين هيات مديره و در راس آن مقام رياست بعنوان منتخبان (هر چند حداقلي) اعضاي شريف سازمان نظام مهندسي ساختمان استان همدان در پي دست يابي به برداشت صحيح از اين بخشنامه فسادستيز نميباشند.
لذا اينجانب تصميم گرفتم با بيانی ساده به تشريح بخشي از اين بخشنامه پرداخته، شايد نظر رحمت الهي در اين ماه مبارك، منجر به افزايش بصيرت اين همكاران شده و به راه قانون در اين خصوص و همه زمينه ها هدايت شوند ان شالله.
جدول موجود در اين بخشنامه داراي سه ستون است.
ستون اول : رديف
ستون دوم : دستگاه هاي مشمول
ستون سوم : زير مجموعه هاي هر يك از دستگاه هاي مشمول
بطور مثال
در خصوص سازمان نظام مهندسی دستگاه های مشمول به شرح زیر است :
۱ سازمان نظام مهندسی ساختمان (شورای مرکزی)
۲ سازمان نظام کاردانی ساختمان (شورای مرکزی)
۳ سازمان نظام مهندسی استان ها
۴ سازمان نظام کاردانی استان ها
حال با عنایت به ردیف مرتبط با سازمان نظام مهندسی، بطور خاص سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان را در نظر بگیرید.
زیر مجموعه های این سازمان به قرار زیر است :
۱ اعضای هیات مدیره، بازرسین مشاورین و کارکنان دفتر مرکزی مرکز استان
تذکر مهم : در این قسمت بخشنامه واژه دفتر مرکزی قید شده نه شورای مرکزی
۲ روسا، هیات رییسه و کارکنان دفاتر نمایندگی
تذکر مهم : قطعا بخش دوم مرتبط با دفاتر نمایندگی شهرستان های همدان است.
همانطور که ذکر شد نام شورای انتظامی در بین مشمولان تعارض منافع نیست و مشمولان بوضوح ذکر شده است.
واقعا با چه توجیهی حضرات هیات مدیره دارای چنین برداشت اشتباهی از این قانون واضح بوده و براستی هدف ایشان در پافشاری بر این قرائت غلط چیست؟؟
ممکن است بگویند این شرط ارتباطی با بخشنامه مذکور نداشته و صرفا یک شرط داخلی است اما باید بدانند ایشان نمیتوانند فراقانونی شرط گذارند.
لازم است به بند سوم بخشنامه مذکور اشاره ای گذرا نمایم.
این بند بیان میکند که افرادی که مشمول تعارض منافعند حق کاندیداتوری جهت عضویت در هیات مدیره،بازرسان، شورای انتظامی و هیات رییسه گروه های تخصصی را ندارند. از انجاکه این بخشنامه در تاریخی مصوب شد که برخی مشمولان تعارض منافع به سمتهای فوق اشتغال داشتند لذا کاملا بدیهی است که در بند سوم قید شده است که افراد شامل تعارض منافع صرفا تا پایان دوره جاری میتوانند در سمت های فوق اشتغال داشته باشند و در دوره های آتی حق کاندیداتوری، مادامی که مشمول تعارض منافعند، ندارند.
در خاتمه به هیات مدیره و ریاست سازمان در قالب نصیحتی مشفقانه از سوی برادری کوچکتر بیان میکنم در مقابل متن صریح قانون تمکین نمایید و بلاشک در این صورت دعای خیر اعضای شریف سازمان پشتیبان شما خواهد بود، هرچند تخلفاتی که از ابتدای اردیبهشت ۹۷ تاکنون رخ داده است و منجر به تضییع حقوق بخش اعظمی از اعضای سازمان شده است قابل چشم پوشی نیست و پیگیری ما تا احقاق حقوقمان ادامه دارد.
نامه لغو الزام امضا و تایید نقشه های چون ساخت توسط طراح توسط عضو هیات مدیره نظام مهندسی خراسان رضوی
نقشه های چون ساخت یا از بیلت طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان باید توسط ناظر امضا شود
ما ،اکثریت مهندس ها نه حقوق بگیر وزارت راه و ترابری، نه شهرداری و نه نظام مهندسی و نه مسکن و شهرسازی و ادارات مختلف نوسازی ارگان های مختلف هستیم و تنها میماند حق الزحمه خدمات مهندسی که آب باریکه ای بیش نیست آب باریکه ای که میتوانست نان و آب و آینده مهندس ها باشد که بنا به دلایل زیاد، از جمله نخواستن و یا ضعیف بودن نهادهای تصمیم گیر و یا تصمیم ساز در این حوزه ،و نیز بدلیل نبود جدیت ، همیت و اتحاد میان مهندس ها هست
ما کاری به جوامع پیشرفته و دیگر نداریم در همین جامعه ی خودمان آیا کسی میتواند بدون پروانه وکالت ،وکالت کند ،آیا کسی میتواند بدون پروانه پزشکی ، طبابت کند و چطور است که کسان زیادی بدون داشتن مدرک و پروانه میتوانند ساختمان بسازند ،پیمانکار راه و ساختمان باشند ،تولید کننده و فروشنده مصالح ساختمانی باشند و مهندس هایی که شاید اغراق نباشد بگوییم جزو قشر ضعیف جامعه از لحاظ مالی هستند
مهندس هایی که مسئولیت خطیر ساختمان ها بر دوش آنهاست اما توانایی خرید مسکن را ندارند چطور میشود حق الزحمه این مسئولیت خطیر هیچ تناسبی با قیمت زمین و آپارتمان و قیمت خدمات در شهرهای مختلف نداشته باشد
تا زمانی که سازندگان ساختمان مهندسان نباشند و حق الزحمه ها با قیمت زمین و آپارتمان و خدمات و هزینه های مختلف زندگی در آن شهر تناسب نداشته باشد وضع ما مهندس ها همین هست که همین هست
حال چه مساله مهم تر از حق الزحمه جامعه مهندسی و نظام مهندسی ساختمان میتواند داشته باشد
آیا نهاد های نظارتی و بازرسان این نحوه ارجاع کار را تایید میکنند ؟
آقای محبت خواه حداقل کاری که باید بکنید بررسی ظرفیت این شرکت هاست ؟
چرا امکان فعالیت شرکت ها در سطح استان بر مبنای رانت میباشد ؟؟؟
بازرسان سازمان که وظیفه دارید یکسان بودن حقوق اعضا را کنترل کنید خوابید یا بیدار ؟؟
آقای سعیدیان رئیس سازمان شما چطور خوابید یا بیدار ؟
چه کسی مسئول این حجم از بی عدالتی است
چرا باید یک شرکت فقط در اسلامشهر ۳۵۰۰۰۰ متر مربع کار نظارتی با متری ۴۰۰۰۰ تومان انجام دهد ؟
و شرکت های دیگر در حال تعطیلی؟؟
ناشناس
۰۱:۱۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
ضمن عرض سلام و احترام خدمت اعضای محترم جامعه مهندسی استان تهران
با توجه به انتشار میزان کار نظارت متعلق به افراد حقوقی و حقیقی از طرف شهرداری اسلام شهر که عمدتاً خارج از عرف و دستوالعمل و ناشی از روابط خاص بوده است و به لحاظ اینکه رییس ادواری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و رییس کمیسیون نمایندگی ها و معاونت امور هماهنگی دفاتر نمایندگی و رییس دفتر نمایندگی اسلام شهر ، طبق وظایف ذاتی خویش موظف به کنترل و جلوگیری از تخلفات مذکور بوده اند و این وظیفه مهم را تعمداً و یا به دلیل قصور انجام نداده اند، ، بدین لحاظ از رییس فعلی سازمان در خواست داریم تا در اولین جلسه هیات مدیره به موضوع رسیدگی و پرونده تخلفات افراد نامبرده را به شورای انتظامی ارسال و از فعالیت و حضور افراد فوق در سازمان جلوگیری نمایند.
در ضمن در خواست موکد داریم که ضمن دریافت وانتشار جداول مشابه از دیگر شهرداری های استان و رسیدگی به آنها تاکید موکد نمایند تا معاونت فعلی و ریاست کمیسون نمایندگی روزانه گزارش های کار های دریافتی را در سایت سازمان قرار دهند
درود وهزاران درود بر شما دوستان مهندس، حضرات مهندس در شیوه نامه جدید آورده اند که حداکثر کار یه مهندس ده کار است در تهران شاید قابل توجیح باشه ولی در شهر ایرانشهر که همه کارها حداکثر 150مترمربع بوده ودوستان زحمت کشیده حداکثر 400مترمربع است که این تعداد کار حداکثر 4000مترمربع می باشد که با این قیمت نظام مهندسي میشه در سال سی میلیون تومان، در حالی که بایستی نظام مهندسی اعلام کنه هر مهندسی با هر پایه ای بایستی ظرفیتی که بهش تعلق گرفته رو تمام کنه الباقی مسائل جز دردسر چیزی نیست و مستمسکی است در دست هیات مدیره که اعضای سازمان رو اذیت و آزار بده والسلام
ناشناس
۰۸:۳۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
به تمام شاغلان تمام وقت سرساختمان باید حقوق ماهانه پرداخت کرد
ناشناس
۱۴:۴۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
الزام به استفاده از موسسات رسمی حسابرسی در سازمانهای نظام مهندسی
با استعلام از اداره ثبت شرکت ها میتوان شرکت های صوری متعلق به اعضای هیات مدیره و کارکنان نظام مهندسی را شناسایی و منحل کرد
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
پرداخت هزینه ناهار و چلوکباب و شیشلیک و چنجه در جلسات هیات مدیره از بودجه سازمان ممنوع شود .
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ظاهراً نظام مهندسی تصمیم دارد این شیوه نامه کاهش ظرفیت اشتغال مهندسان و شرکت ها را جایگزین شیوه نامه قبلی کند. لطفاً آن را مطالعه کنید و نظرات خود را به نظام مهندسی انتقال دهید. به نظر من این شیوه نامه دارای ابهاماتی در در مورد حق الزحمه مهندسین برای کارهایی که بیش از یک سال طول می کشد و همچنین جلوگیری از تعارض منافع با کارمندان .وجلوگیری از مهر فروشی در اشخاص حقوقی می باشد... شما هم نظر خود را اعلام کنید
نظام مهندسی اراک از شرکت های مجری حقوقی به ازای هرمترمربع قرارداد مجری ، مبلغ ۲۰۰۰ تومان دریافت میکند و این خلاف قانونه . مثلا برای کار ۱۰۰۰ متری باید ۲ میلیون تومن به نظام مهندسی بدیم
ناشناس
۱۰:۰۲ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
پس از ۴ ماه تعطیلی مجلس میتوان پس از بهبودی جناب لاریجانی ، جلسات علنی مجلس را هر روز برگزار کرد
✍ واقعیت آن است که مهندسان ناظر سازمان ، پر چالشترین قشر نظام مهندسی هستند و متاسفانه سازمان از آنان بعنوان اهرم فشار و یا به زبان سادهتر بعنوان سربازان خط شکن در تعارضات اداری استفاده مینماید . داستان از این قرار است که :
✍ تفاهم نامه #برق_اماکن در تاریخ ۱ / ۵ / ۸۴ بین وزارت نیرو ، وزارت مسکن و سازمان نظام مهندسی منعقد گردید .
✳️ پروانه اشتغال... ظرفیت اشتغال... تعداد کار... سراب اشتغال!!! ✳️
✅ به مناسبت انتشار پیش نویس شیوه نامه تعیین ظرفیت اشتغال...
✔️ امروز بعد از قریب به ۸ سال عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان به خوبی دریافته ام پروانه اشتغال به کار ابزاری برای اشتغال نیست!!! صرفا سرابی است که تصور کنیم شاغل هستیم!!!
کار داریم...
و به واسطه این کار درآمد...
✔️ شروع کار...
بعد از موفقیت در آزمون ورود به حرفه... نائل به دریافت پروانه اشتغال به کار شدم... اعلام شد می توانم سالی هشت هزار... بله درست شنیدید... هشت هزار متر... کار انجام دهم...
با کلی شوق و ذوق!!! ماشین حساب را برداشتم... هشت هزار ضرب در ...........
ووو... یوهو...
✔️سراب اشتغال...
ثانیه ها و ساعت ها... روزها و شب ها... هفته ها و ماه ها... از پس هم بیرون آمدند... سال ها گذشت... تا متوجه شدم... از ۸۰۰۰ متر کار سالانه خبری نیست که نیست... حق الزحمه ای هم که می توان دریافت کرد... هر گز معادل حجم وسیع مسئولیت های یک مهندس ساختماننیست!!! به زعماینجانب پروانه اشتغال جز سرابی برای اشتغال نبوده و نیست...
جالب است ارزش این پروانه اشتغال از پروانه کسب یک دکه آب آلبالو یا آب انار فروشی در کنار یک جاده فرعی کمتر است... این یعنی صاحب دکه آب آلبالو فروشی می تواند با پروانه کسب اش وام بگیرد... ضامن شود تا یک نفر وام بگیرد... یا اینکه کفیل یکنفر شود تا بازداشت نشود...
اما پروانه اشتغال به کار مهندسی که داشته باشی... نه ضمانتی می شود برای خودت و نه برای دیگری... که وام بگیری... و نه حتی به واسطه آن کفیل!!!
ظرفیت شرکتهای حقوقی رو باید کم کنن، که هر چی نقشه هست، با 20 درصد تعرفه مهر میکنند. امضا فروشی توی حقوقی ها خیلی بیشتر از حقیقی هاست.
یه پایه ارشد میگیرند با 50 تا پایه 3 ، 100 هزار متر مهر میزنند. او مهندس حقیقی چه گناهی کرده که رفته دفتر تاسیس کرده، باید 3000 متر توی یه سال طراحی کنه؟ توی دو تا طراحی 1500 متری، تموم میشه باید بره پیش همون حقوقی گدایی برای مهر نقشه!!!
طرفیتها که باید کم شود چون الان کار کم است ولی مهندس زیاد وبی با کمک و نظرات جمعی انجمنها و سازمان و مطابق امارها و عرضه و تقاضا بخصوص برای افراد شاغل و چند شعله واقعا نطارت پاره وقت مگر وجود دارد وقتی مالکی بتن ریزی دارد یا گود برداری و کار در مرحله حساسی می باشد مگر میشود گفت سره کارم نمی توانم بی ایم و ...
#مقررات_ملی
بزرگترین وظیفه سازمان و هییت مدیره اجرای قوانین و مقررات ملی ساختمان می باشد چرا هنوز بخش مهمی از ان که استفاده از ناظرین کلیه رشته ها بخصوص برق و مکانیک و نقشه برداری در تمامی پروژه های ساختمانی می بلشد را انجام نمی دهید و هر بار شهر داری و ارگانهای دیگر را به عنوان موانع عدم اجرا مطرح میکنند و به دنبال تفاهم نامه های موقتی هستید مگر تفاهم مجریان نبود چه شد یک طرفه اجرایش نکردند تفاهم با اداره برق و اب نیز همینگونه یکطرفه فسخ شد باید کار را اساسی انجام داد اجرای قانون و مقررات ملی تفاهم نامه نیاز ندارد
برای استفاده از سازنده دارای صلاحیت چه موانعی است چگونه برای کار های بالای ۲۰۰۰ متر به راحتی پول کنترل نقشه و شناسنامه فنی را نقدا از مالک دریافت می کنید ولی برای ثبت قرارداد مجری قبل از معرفی ناظر کاری انجام نمیشود استفاده از کلیه ناطرین و مجریان در ساختمانها به ضرر چه افرادی می باشد که در این راه اقدام موثری انجام نمی دهند
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
بنظرم بایستی سازمان نظام مهندسی ساختمان در استانها کلا جمع شود الان اعضای هیات مدیره استان ها هر عضو آن در سال از یک میلیارد تومان بیشتر درآمد داره، اگه واقعا قوه قضائیه دنبال عدالت هست بیاید کارکرد اعضای هیات مدیره رو نه در سایت نظام مهندسی بلکه در شهرداری کنترل بکنه
وزیر قبلی راه و شهرسازی رو که بهترین شیوه نامه رو داده بود و درصدد تخصصی کردن حوزه نظام مهندسی و مهندسین تمام وقت بود اما حرص و طمع شاغلین تمام شدنی نیست و بخاطر خواب بودن مهندسین با قدرت متصل به خودشون نذاشتن درست و کامل اجرایی بشه و موجبات دلالی و رانت شد که با همون بهانه تیشه زدن به ریشه اش!!!
کشش cpu یک پیمانکار با پنج کلاس سواد در حد کار اجرایی خودش هست نه اینکه بخاطر اجرای ناقص قوانین موجبات درگیری فیزیکی و لفظی بین مهندس ناظر رو فراهم کنه و در برابر یادگیری و اجرای اصولی کارها از خودش مقاومت نشون بده!!!
چطور در حوزه طراحی و چک و کنترل نقشه ها و سلسله مراتب به صورت دقیق و مطابق قانون اجرایی شده و نتیجه اش کاملا عیان هست اما در حوزه های دیگر قوانین نظام مهندسی به صورت سلیقه ای رفتار میکنن؟؟
بخاطر نقص در اجرای قوانین و برخورد سلیقه ای موجب شده تا فرسوده سازیها زیاد بشه!!! و ساختمانهاییکه فقط محصور و همانند قوطی کبریت هستن ....
دوستان تغییر قانون فرآیند پیچیدهای است که به عمر ما جواب نمیده مخصوصاً تو مملکتی که قانون گذار اول به خودش و دارودستش فکر میکنه.بنظر من درخواست ما اجرای صحیح همین قانون فعلی باشه پنجاه درصد راهو رفتیم.چرا که تعداد کار شرکتها از بیست به ازای هر نفر به چهار کار کاهش پیدا میکنه.یعنی یک پنجم شرایط فعلی از طرفی تعداد کار شاغلین حرفه ای دوازده کار میشود.
مطلب بعد در مورد اصل مقررات می باشد که دولت با تغییراتی می تواند مشکلات و بیکاری مهندسین را به حداقل برساند به این صورت که دولت کارمندان و بازنشستگان را کلا از نظام مهندسی حذف کند و پس از آن مهندسین را به 3 گروه تقسیم کند طراحان - سازندگان و ناظرین و برای هر شخص فقط یک پروانه کار صادر گردد تا تکلیف گروهها به درستی مشخص گردد به قول معروف هرکسی به یه کار نه به همه کار
تا بحال شنیدین که کارگرا اختلاس کرده باشن یا ساز و کار رانت داشته باشن؟؟
کارگری که در ساختمان A داره کار میکنه فقط از مالک ساختمان A دسمتزد دریافت میکنه و از صبح ساعت 8 تا ساعت 5 بعد از ظهر بایستی اونجا حضور فیزیکی داشته باشه و نمیتونه همزمان از مالک ساختمان B هم ادعای گرفتن دستمزد بکنه!!!
چرا هر چقدر به سمت تحصیلکرده ها پیش میریم و به مقاطع تحصیلکرده ها ورود پیدا میکنیم میزان بیکاریشون زیاد هست؟؟
خب کاملاً واضح و روشن هست که راههای دور زدن قوانین رو خوب بلدن و به راحتی میتونن از چندین محل درآمدزایی کنن و ادعای برحق بودن هم میکنن مثلا در قانون نظام مهندسی هم در شرکت کار کنن و بدون حضور فیزیکی از نظام مهندسی هم درآمدزایی کنن؟؟؟
به قول همکارمون شما اگه یکبار با ماشین شخصیت بری تو صف راننده تاکسیا وایسی بنظرت بهتون اجازه میدن؟؟
ناشناس
۱۷:۳۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۹
بر اساس مبحث دوم
یا طراحی + نظارت
یا
طراحی + اجرا ( طرح و ساخت)
چرا راه و شهرسازی مجوز طرح و ساخت به دفاتر و مهندس حقیقی نمیده؟؟؟
چطور میتونه با ساز و کار 15 سال پیش که برای دهه هشتاد که تعداد مهندسین کم بودن و ظرفیت هاشون پر میشد و حالا در دهه نود هم بگه با همون ساز و کار پیش برین؟؟؟
در حال حاضر مهندس مجری بر اساس استعلام با کد بیمه خویش فرما مشخص میشه که در شغل شرکت و اداره نیست
ناشناس
۲۲:۵۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
در حال حاضر مجری ذیصلاح یک شوخی بیش نیست چون اوستا تقی بنا از یک مهندس پایه یک بیشتر کار کاره و برشش نسبت به ناظر پروژه نزد صاحب کار بشتره
سلام دوستان درصد حق نظارت الان نظام مهندسی شهر ما ۷ درصد میگیره این کار قانونی هستش؟
ناشناس
۰۹:۱۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
تا زمانیکه در اینگونه مسائل اهرم های فشار و تنبیهی سختگیرانه وجود نداشته باشه باعث میشه یک عده قلیل مهندس نما، با آبروی اکثریت مهندسین که خواهان عدالت و مساوات و کار حرفه ای هستن بازی کنن و موجبات تضعیف جامعه مهندسی بشه.
در حوزه پزشکی شما یک لباس پرستاری بگیرین و یک مغازه اجاره کنین برای امر تزریقاتی که به صورت تجربی بلد شدین به خدا قسم به آخر شب نرسیده هم پلمپ میکنن و هم ارجاع میدن قوه قضاییه! !!
خب دلیلش کاملاً واضح هست سازمان قوی ای دارن کارهاشون حساب شده و کارشناسی شده هست و تبعات سهل انگاریهارو پیش بینی میکنن.
مجری در اصل باید صفر تا صد ساختمان رو خودش اجرا بکنه ولی اگه برین سر چند تا پروژه که مجری دارن میبینین که اینجور نیست البته اگه اتفاقی بیفته مسیولیتشون هم خیلی زیاده
هر گونه فعالیت عمرانی در صنعت ساختمان یا باید ذیل نظام فنی و اجرائی طرح های عمرانی باشد یا ذیل قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ، عمل انبوه سازان استقلال طلبی نیست تجزیه طلبی است!!!
تعلل بیش از اندازه مدیران در تحقق حداقل ۴ ناظره شدن عموم پروژهها و ثبت اسامی کلیه ناظران در پروانههای ساختمانی، همانند آنچه در اغلب استانها محقق شده، اقدام غیراصولی سنوات قبل برق اماکن و آبفا را با چالش جدی مواجه نموده است...
#تحقق_نظارت_هفت_رشته
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
حدود 500/000 نفر جامعه مهندسی کشور هست در رشته های هفتگانه
حداقل 50 درصد دارای پروانه مهندسی هستن حدود 250/000 نفر
و حداقل 50 درصدشون شاغلین و بازنشستگان و مهندسین پیشکسوت و بازنشسته تشکیل میدن
اگر این بزرگواران به دست مبارک قانون کنار گذاشته بشن یقین بدونین تا 1415 مهندسی کشش لازم رو خواهد داشت و ابدا مازادی وجود نداره.
افرادی را میشناسم کارمندیا بازنشسته هستند مشاور و یا عضو شرکت هستند کارشناس دادگستری هستند بساز بفروش هستند عضو نظام هم هستند من برام یه سوال اینا توی 24 ساعت چطور به تمام این کارها میرسند و یه جوون 25 ساله با مدرک عالی راننده اسنپ شده خدایی این ظلمه جناب خان یه حرفی زد واقعا درست بود گفت درود به شرف پشه رامبد بهش گفت چرا گفت چون به اندازه نیازش از خون مردم میخوره والا ما یه گروههایی داریم که ....
بزرگواران شاغل و بازنشسته هیچگاه کلاه خودشونو قاضی نکردن که مهندسین در دوره رکود از کجا درآمد دارن و چطور امرار معاش میکنن؟ فقط و فقط نیمه خالی لیوان رو میبینن که ساخت و ساز هست و به همه کار میرسه قانون اجازه داده پس منم بعد ساعت اداری میرم یکمی هم از نظام مهندسی ارتزاق میکنم!!
من سال 85 وارد حرفه شدم زمانی که اصلا این مباحث نبود کار زیاد بود تعداد مهندسین کم بعد از 10 سال شرایط بد شد قول میدم 5 سال دیگه این حرفه فقط بدرد خرید تنقلات شب عید درامد برای هر مهندس داره با این شرایط
سلام. باید بیمه مجری در زمان عقد قرارداد ارائه شود.ودیگر اقدامی که باید انجام شود سختگیری ناظران هست که گاهی به عنوان همکار بودن اسم مجریانی که در محل کار خود حاضر نمی شوند را گزارش نمی کنند. اگه این یه فرهنگ بشه خیلی از مشکلات حل میشه.
باید مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت ها از طریق خود شرکت بیمه شوند تا فرق بین مدیرعاملی که شاغل تمام وقت تو شرکت آزمایشگاهی هست و اون مدیرعامل که در بخش دولتی و خصوصی شاغل هست، مشخص شود .
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
شما تو خود تهران ببینین طرف پروانه رو به عنوان مجری امضا زده حتی. ادرس محل پروژه هم بلد نیست تو نظام مهندسی خیلی اتفاق ها میفته که فقط قانونش هست ولی در اجرا ...
و در این بین برخی از ناظرین ممکن هست که سهل انگاری کنن و با مالک کنار بیان تا مثلاً بجای میلگرد نمره 16 از نمره 14 استفاده کنن!!
و عملاً اهرم های فشار به مهندس ناظر متخلف وجود نداره !
#شناسنامه_فنی
کسی میداند پولی که بابت شناسنانه فنی در ابتدا کار سازمان برای کار های بالای ۲۰۰۰ متر نقدا از مالک می گیرد برای چیست
شناسنامه ای که برای بیش از ۵۰۰۰ هزار پروژه پول گرفتند ولی در کل برای ۶۰۰عدد هم صادر نشده ان هم یک دفترچه دادند که تمام مدارکش را مجری تهیه کرد و مسولیتش هم با ناظر و مجری است
چگونه سازمان می تواند این پول را که خدماتی بابت ان نمی دهد به راحتی از مالکها دریافت کند ولی نمی تواند اجبار به داشتن مجری که مطابق قانون می باشد را انجام دهد و قبل از ارجاع کار نظارت ار مالک مجری ثبت شده بخواهد و گرفتن ان را بر گردن ناظران قرار می دهد حکم این پولی که بدون خدمات از مالکها گرفته می شود چیست
طرف چون شاغل هست و از یه جایی درآمد ثابت داره و به درآمد حاصل از دفتر فنی و نظارت هم به چشم پول مازاد و بادآورده نگاه میکنه و تخفیفات زیادی به مالک میده و موجبات تضرر مهندسین شاغل تمام وقت میشه که تنها درآمدشون از دفترفنی هست با بحث های اجاره ماهیانه یک میلیون و مالیات سرسال و بیمه خویش فرمایی ماهانه 500 تومان و ...
متأسفانه در استانی که من هستم به تعداد انگشتان یک دست به صورت تمام وقت در خدمت همشهریان خود هستیم وبقیه دوستان شاغل در بخش دولتی یا خصوصی هستند وهمیشه گفتند یک دست صدا نداره بایستی برای گرفتن حق همه همصدا بشیم تا بتونیم حق خود رو بگیریم
بنده مهندسینی رامیشناسم که بسازوبفروشندووضع مالی عالی دارند وازصف ارجاع کارنظارت هم بهره میبرندلذاصف ارجاع کارنظارت برای مهندسینی بایستی تعریف شود که شغل ثابت ودرامد هنگفتی ندارند.
من سال 85 وارد حرفه شدم زمانی که اصلا این مباحث نبود کار زیاد بود تعداد مهندسین کم بعد از 10 سال شرایط بد شد قول میدم 5 سال دیگه این حرفه فقط بدرد خرید تنقلات شب عید درامد برای هر مهندس داره با این شرایط
والا از من گفتن بود باید کارمندان بازنشستگان و افرادی که منابع دیگری درامد دارند از سازکار نظام خارج بشند تنها راه موفقیت همینه و با بیمه خویش فرمایی مابقی مهندسین متمایز بشن و از تک تک مهندسین تعهد بگیرن چنانچه محرز بشه که در اداره و ... شاغل هستین پروانه مهندسیتون برای همیشه باطل خواهد شد .
حداکثر جابجایی بین شغل مهندسی با کار دولتی و شرکتی هم یکی دوبار کنن تا در موقع رونق ساخت و ساز مهندسین شرکتی به نظام مهندسی ها هجوم نیارن و بالعکس
والا بخدا قانون منع تعارض منافع و عدم بکار گیری بازنشسته ها وجود داره فقط در مملکت ما یه گروه باید بخواهند تا قانون اجرا بشه نمونه بارز اون برای بازنشسته های فدراسیون فوتبال
. در صورت حذف شاغلین و کارمندان دولتی از نظام مهندسی اتفاقی که خواهد افتاد این است که تقاضا در تمام زمینه ها کاهش پیدا میکند.در نتیجه من و شما مجبور نخواهیم شد با حداقل حقوق در واقع بیگاری کنیم.
این رو هم بگم مطمئنا این تقاضا با پاسخ منفی وزارتخانه و مجلس مواجه خواهد شد . شک نکنید.
چه بسا اگر شاغلین به اتفاقی که می افتد واقف باشند خود پیگیر این قضیه میشوند چرا که حتما شأن واقعی مهندسی به مهندسان باز خواهد گشت.
همکاران محترم پیشنهاد خود اظهاری از حیث درآمد سالیانه و شاغل بودن و ... رو هم دادن و چنانچه خلافش توسط بازرسین به اثبات برسه قاطعانه تا سرحد ابطال پروانه مهندسی و اخذ جریمه نقدی پیش بروند و عبرتی برای بقیه بشود!!
هستند مهندسین باسوادی که بخاطر نداشتن بند پ با وجود داشتن پروانه مهندسی دارن توی کارخونه ها کارگری میکنن و چندین بار به بنده گفتن نظام مهندسی مافیایی شده و مختص چند شغله هاست و نه من و تو که به جایی وصل نیستیم...( اونهمه عمرشون برای درس و تحصیل گذشت و الان با این ساز و کار اشتباه پشیمان هستند )
مگر قدرت نظام مهندسی از اتحادیه کارگری نوپا کم هست!!!
در عجبم وقتی مالک ساختمان موقع فروش ملکش بدون چون و چرا 2% حق کمیسیون برای بنگاه دار میده اما موقع ساختن ساختمان زورشون میاد 1.5% درصد بابت طراحی و نظارت پرداخت کنن.
این نشون میده در ممالک در حال توسعه با حداقل سواد میتونی درآمد کلان از شغل های دلالی بدست بیاری...
نامه شماره 5442 انجمن شرکت های راه سازی ایران
به جناب آقای دکتر خادمی معاون محترم وزیر راه و شهر سازی
و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور جناب آقای دکتر رسولی معاون محترم وزیر راه و شهر سازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران جناب آقای مهندس حسن نیا معاون محترم وزیر راه و شهر سازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل و جاده ای کشور
موضوع : محاسبه حفظ قدرت خرید اسناد خزانه اسلامی در مورد مالیات بر ارزش افزوده سال 98
من به شخصه نه مشکل خصومتی با بازنشستگان و نه شاغلین ولی اوضاع و شرایطی جوری هست که هر گروهی باید از یه منبع درامد داشته باشند و متاسفانه دوستانی که شغلهای دیگه دارند مبادرت به دادن تخفیف و در بعضی موارد مهر فروشی میکنند دولت و مجلس هم در سالهای پیش به این نتیجه رسیدند که بازنشستگان در بدنه دولت حق کار به جز موارد خاص را ندارند و با این قانون فضا برای جوانان و اشتغال جوانان بیشتر شد
ما میگیم بایستی شاغلین از حوزه نظام مهندسی حذف بشن تا همکارانی که بنابه دلایل نبود بند پ و عدم علاقه به کارهای دولتی و استخدامی بیان تو حوزه مهندسی به صورت مستقل مشغول به فعالیت تمام وقت بشن و از حداقل درآمد تو این مملکت برخوردار بشن و نظام مهندسی ها ساز و کار لازم برای ممانعت از ورود شاغلین به این حرفه رو فراهم کنن.
چطور در حوزه کارگری طرف اگه بازاری باشه و بفهمن رفته تو بازار بوتیک زده بلافاصله بازرسین اتحادیه کارگری بیمه اون شخص رو قطع میکنن؟؟؟ خب میگن موجب تضییع حق کارگرای دیگه میشه
کارگر جماعت از یک عده به اصطلاح باسواد از بابت ارتزاق و درآمد از یک شغل زیاد حالیشون هست...
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
چرا اقایون هیئت مدیره که میرند پرونده اشتغال خودشونو تحویل میدند تا پایان دورشون برسه نمیگند در امدشون و حقوقشون چقدره ایا واقعا همین 2_3تومنه یا 20_30 تومن که بفکر اعضا نیستند
در نظر داشته باشید حذف بازنشستگان از مشاغل قبلا کلید خورده و قانون شده فقط ارتباط اون با نظام مهندسی مهمه چون در حال حاضر بازنشستگان حق کار در ngo ندارند همونجوری که در فدراسیون فوتبال حق کار ندارند
واقعیت چیست ایا سعیدیان با عدم تشکیل جلسات هیات مدیره به دنبال خریدن زمان و ارتباط گرفتن با مدیر کل جدید راه و شهرسازی برای لاپوشانی تخلفاتش می باشد مگر می شود یک شخص همزمان بالای سر کار های اجرایش باشد و در همان زمان در سازمان ریاست کند پولهایی که در این روز ها بعد از نامه اداره کل از حسابهای سازمان با امضا ایشان و خزانه دار سازمان خارج شده چه حکمی دارد.
تعداد شرکت های مجری حقوقی ۱۴۰ تا ولی تعداد کارها ۱۰۰ تا
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
آینده کاری و معیشت ۶۰۰ هزار مهندس و حدود ۳ میلیون خانواده آنها به یک پزشک سهمیه ای به نام رضایی رییس کمیسیون عمران مجلس وابسته است که کوچکترین تعهد کاری و مسئولیت پذیری نسبت به جامعه مهندسان ندارد .
استنباط من اینه که الان ظرفیت اشتغال شرکت ها بسیار بالاتر از کارهای موجوده برای همین هم بازار سیاه و مفت کاری به وجود اومده. بهتر اینه که ظرفیتها کاهش پیدا کنه مطابق با کارهای موجود . این به عدالت کاری نزدیک تره
الان مغازه موبایل فروشی وقتی جواز میگیرد اگه ۲ روز تعطیل باشد ، از اداره اماکن عمومی ناجا و اتحادیه موبایل فروشان میان سراغش و جوازش رو باطل میکنند ، اون وقت شرکت حقوقی نظام مهندسی یا آزمایشگاه خاک و بتن که وظیفه کنترل کیفیت ساخت و ساز را برعهده دارد ، همیشه تعطیل است و مدیرعامل شرکت اصلا در محل کارش حضور ندارد
✍ در خصوص عدم امکان عضویت در هئیت مدیره حداکثر پس از ۲ دوره متوالی که هئیت وزیران در اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی در تاریخ ۸۸/۲/۱۶ به صورت الحاق یک تبصره به ماده ۵۹ آیین نامه مورد فوق را تصویب کرده بودند و این مورد نیز بدین گونه بود که در قسمت انتهایی تبصره فوق الذکر قید شده بود "عضویت افراد در هئیت مدیره فقط در ۲ دوره متوالی امکان پذیر خواهد بود و عضویت مجدد صرفا پس از سپری شدن یک دوره امکان پذیر خواهد بود".
آیین نامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان
مدتی است که شهرداری تهران پیرو آیین نامه ۳۳ جهت پروانه ساختمان از مالک ساختمان مجری درخواست میکند که متاسفانه عده ای از مهندسین بدون توجه به عواقب آن اقدام به ارائه برگه به اصطلاح صوری میکنند ! این اشخاص یا واقعا خبر ندارند که همه مسئولیت های ساخت و ساز به عهده شان است یا نیازمند وجه ناچیزی هستند که دریافت مینمایند . در همین رابطه اعلام میکنیم : در صورت پیش آمدن اتفاقی ناگوار (خدای ناکرده) مسئول ۱۰۰% این واقعه مهندس مجری است . قانون گذار و مراجع ذی ربط هیچ عذر و بهانه ای را در این زمینه نمیپذیرد
برغم اینکه طبق بند ( ظ) ماده۱۱۴ آئین نامه اجرائی تعیین امضاهای مجاز برای امضای اوراق و اسناد مالی و تعهد آور و قراردادهای سازمان نظام مهندسی ساختمان( کشور) بر عهده شورای مرکزی و تصویب نظامنامه های اداری و مالی بر عهده هیات عمومی است، خبر می رسد:
که احمد خرم با برداشتی نادرست و تفسیر به نفع بدون رعایت نظامنامه مالی مصوب و طرح موضوع در شورا و اخذ مصوبه، شخصا به این امور می پردازد و استدلال ایشان این است که چون طبق ماده ۵ قانون، رئیس سازمان یک رکن مستقل است پس می تواند شخصا تصمیم بگیرد و اقدام کند. حتی درباره حساب های بانکی سازمان و برای تثبیت این تفسیر غیرقانونی ظاهرا باستناد ماده ۱۲۳ استعلامی از وزیر راه و شهرسازی به عمل آورده تا با تائید ایشان به این کار ادامه دهد. غافل از اینکه اولا با توجه به ماده ۱۱۲ و بندظ ماده۱۱۴ و بند ب ماده۱۱۶ هیچگونه ابهام و سکوتی در این باره نیست و به فرض محال صدور چنین مجوزی توسط هر فردی خلاف قانون است، لذا بسیار بعید به نظر می رسد وزیر محترم راه و شهرسازی با اصرار ایشان و حتی سفارش بزرگترها چنین مجوزی بدهد.
ثانیا طبق ماده۱۱۵ آئین نامه، رئیس سازمان همان رئیس شورای مرکزی است و وظائف و اختیاراتش محدود به موارد منصوص در ماده ۱۱۶ است و لاغیر و در بند (ب) ماده ۱۱۶ تاکید شده که مسئول اجرای مصوبات شورای مرکزی ( ازجمله بندظ ماده۱۱۴) می باشد.
جالب آنکه در همه دوره های گذشته شورای مرکزی دارای خزانه دار به انتخاب اعضای شورا بوده است. (باستناد نظامنامه مالی موضوع ماده ۱۱۲ آئین نامه اجرائی که در سنوات گذشته به تصویب هیات عمومی رسیده) و امضاهای حساب و اسناد مالی و قراردادها براساس همان نظامنامه با دو امضای مشترک رئیس و خزانه دار و البته با تصمیم شورای مرکزی تصویب و انجام می شده است.
با توجه به سابقه فاجعه بار ایشان در امضای چک ها در سازمان استان تهران که منجر به خروج غیر قانونی بالغ بر یکصد و پنجاه میلیارد ریال از حساب سازمان طی ۲۴ فقره چک با امضای ایشان، البته توام با امضای خزانه دار- این نحوه عملکرد ایشان در شورای مرکزی علاوه براینکه میتواند تخلف انتظامی محسوب شود، برای شورای مرکزی هشتم بسیار نگران کننده است.
پرداخت ها، اسناد مالی، قراردادها و استخدام های شورای مرکزی در دوره حاضر بدون تصویب شورا در حالی زیر سوال است که انتظار میرود اعضای شورای مرکزی از کیان جامعه مهندسی ساختمان دفاع کنند و اجازه ندهند اعمال غیر قانونی توسط هر فردی صورت و نهادینه شود.
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد اسناد کاغذی موجود در سازمان را الکترونیکی می کند.
✅در بازدید رئیس سازمان از مراحل اسکن اسناد اعلام شد ، این پروژه كه از خردادماه سال گذشته به صورت پیمانکاری در حال انجام است ، هم اکنون مراحل پایانی کار را سپري مي كند.
به گزارش روابط عمومی ، مسئول انفورماتيك سازمان در اين بازديد ، هدف از انجام این پروژه را حذف نسخه های کاغذی اسناد، دسترسی سریع و مطمئن به اسناد برای کارکنان، مهندسان و مالکین از طریق سامانه های نرم افزاری وکاهش هزینههای نگهداری نسخه های فیزیکی اسناد دانست.
وی اظهار داشت: سازمان در تلاش است با همکاری شهرداری ها و شرکت گاز استان، اسناد فنی در بخش خدمات مهندسی و نظارت گاز سازمان را به صورت الکترونیکی به مخاطبان ارائه دهد.
لازم به ذكر است در اين پروژه ، نسخه الكترونيكي اسناد مالي ،پرونده هاي خدمات مهندسي،پرونده هاي عضويت وپروانه اشتغال بكار اعضاء و پرونده هاي نظارت گاز سازمان در حال تهيه مي باشد.
افزایش تعرفه خدمات مهندسی متناسب با تورم
اجرای تعارض منافع (به مهندسین فاقد شغل کار بیشتری برسد)
✍ #تذکر مجدد #بازرسان به هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران طی نامه مورخه ۳۰ / ۱ / ۹۹ جهت پیگیری تکالیف مجمع عمومی ۳۰ / ۱۰ / ۹۸
همكاران شريف سازمان نظام مهندسي ساختمان استان همدان
با سلام
متاسفانه هيات مديره سازمان در جلسه اي در پايان سال گذشته اقدام به تصويب مصوبه اي فراقانوني در خصوص شرايط افراد متقاضي عضويت در شوراي انتظامي سازمان بعنوان نهادي بسيار اثرگذار در جلوگيري از وقوع تخلفات اركان و اعضاي سازمان نمود.
در اين مصوبه، يكي از شروط عضويت در شوراي انتظامي را محروم ماندن از استفاده از پروانه اشتغال بكار بر شمرده اند. اما اين شرط، كاملا با قوانين حاكم در نظام مهندسي (بخشنامه تعارض منافع) در تقابل است.
اندكي تعقل و تامل به متن صريح اين بخشنامه، دانايان را به فهم صحيح از آن خواهد رساند. اما جاي تعجب است كه اين هيات مديره و در راس آن مقام رياست بعنوان منتخبان (هر چند حداقلي) اعضاي شريف سازمان نظام مهندسي ساختمان استان همدان در پي دست يابي به برداشت صحيح از اين بخشنامه فسادستيز نميباشند.
لذا اينجانب تصميم گرفتم با بيانی ساده به تشريح بخشي از اين بخشنامه پرداخته، شايد نظر رحمت الهي در اين ماه مبارك، منجر به افزايش بصيرت اين همكاران شده و به راه قانون در اين خصوص و همه زمينه ها هدايت شوند ان شالله.
جدول موجود در اين بخشنامه داراي سه ستون است.
ستون اول : رديف
ستون دوم : دستگاه هاي مشمول
ستون سوم : زير مجموعه هاي هر يك از دستگاه هاي مشمول
بطور مثال
در خصوص سازمان نظام مهندسی دستگاه های مشمول به شرح زیر است :
۱ سازمان نظام مهندسی ساختمان (شورای مرکزی)
۲ سازمان نظام کاردانی ساختمان (شورای مرکزی)
۳ سازمان نظام مهندسی استان ها
۴ سازمان نظام کاردانی استان ها
حال با عنایت به ردیف مرتبط با سازمان نظام مهندسی، بطور خاص سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان را در نظر بگیرید.
زیر مجموعه های این سازمان به قرار زیر است :
۱ اعضای هیات مدیره، بازرسین مشاورین و کارکنان دفتر مرکزی مرکز استان
تذکر مهم : در این قسمت بخشنامه واژه دفتر مرکزی قید شده نه شورای مرکزی
۲ روسا، هیات رییسه و کارکنان دفاتر نمایندگی
تذکر مهم : قطعا بخش دوم مرتبط با دفاتر نمایندگی شهرستان های همدان است.
همانطور که ذکر شد نام شورای انتظامی در بین مشمولان تعارض منافع نیست و مشمولان بوضوح ذکر شده است.
واقعا با چه توجیهی حضرات هیات مدیره دارای چنین برداشت اشتباهی از این قانون واضح بوده و براستی هدف ایشان در پافشاری بر این قرائت غلط چیست؟؟
ممکن است بگویند این شرط ارتباطی با بخشنامه مذکور نداشته و صرفا یک شرط داخلی است اما باید بدانند ایشان نمیتوانند فراقانونی شرط گذارند.
لازم است به بند سوم بخشنامه مذکور اشاره ای گذرا نمایم.
این بند بیان میکند که افرادی که مشمول تعارض منافعند حق کاندیداتوری جهت عضویت در هیات مدیره،بازرسان، شورای انتظامی و هیات رییسه گروه های تخصصی را ندارند. از انجاکه این بخشنامه در تاریخی مصوب شد که برخی مشمولان تعارض منافع به سمتهای فوق اشتغال داشتند لذا کاملا بدیهی است که در بند سوم قید شده است که افراد شامل تعارض منافع صرفا تا پایان دوره جاری میتوانند در سمت های فوق اشتغال داشته باشند و در دوره های آتی حق کاندیداتوری، مادامی که مشمول تعارض منافعند، ندارند.
در خاتمه به هیات مدیره و ریاست سازمان در قالب نصیحتی مشفقانه از سوی برادری کوچکتر بیان میکنم در مقابل متن صریح قانون تمکین نمایید و بلاشک در این صورت دعای خیر اعضای شریف سازمان پشتیبان شما خواهد بود، هرچند تخلفاتی که از ابتدای اردیبهشت ۹۷ تاکنون رخ داده است و منجر به تضییع حقوق بخش اعظمی از اعضای سازمان شده است قابل چشم پوشی نیست و پیگیری ما تا احقاق حقوقمان ادامه دارد.
نقشه های چون ساخت یا از بیلت طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان باید توسط ناظر امضا شود
ما کاری به جوامع پیشرفته و دیگر نداریم در همین جامعه ی خودمان آیا کسی میتواند بدون پروانه وکالت ،وکالت کند ،آیا کسی میتواند بدون پروانه پزشکی ، طبابت کند و چطور است که کسان زیادی بدون داشتن مدرک و پروانه میتوانند ساختمان بسازند ،پیمانکار راه و ساختمان باشند ،تولید کننده و فروشنده مصالح ساختمانی باشند و مهندس هایی که شاید اغراق نباشد بگوییم جزو قشر ضعیف جامعه از لحاظ مالی هستند
مهندس هایی که مسئولیت خطیر ساختمان ها بر دوش آنهاست اما توانایی خرید مسکن را ندارند چطور میشود حق الزحمه این مسئولیت خطیر هیچ تناسبی با قیمت زمین و آپارتمان و قیمت خدمات در شهرهای مختلف نداشته باشد
تا زمانی که سازندگان ساختمان مهندسان نباشند و حق الزحمه ها با قیمت زمین و آپارتمان و خدمات و هزینه های مختلف زندگی در آن شهر تناسب نداشته باشد وضع ما مهندس ها همین هست که همین هست
حال چه مساله مهم تر از حق الزحمه جامعه مهندسی و نظام مهندسی ساختمان میتواند داشته باشد
آقای محبت خواه حداقل کاری که باید بکنید بررسی ظرفیت این شرکت هاست ؟
چرا امکان فعالیت شرکت ها در سطح استان بر مبنای رانت میباشد ؟؟؟
بازرسان سازمان که وظیفه دارید یکسان بودن حقوق اعضا را کنترل کنید خوابید یا بیدار ؟؟
آقای سعیدیان رئیس سازمان شما چطور خوابید یا بیدار ؟
چه کسی مسئول این حجم از بی عدالتی است
چرا باید یک شرکت فقط در اسلامشهر ۳۵۰۰۰۰ متر مربع کار نظارتی با متری ۴۰۰۰۰ تومان انجام دهد ؟
و شرکت های دیگر در حال تعطیلی؟؟
با توجه به انتشار میزان کار نظارت متعلق به افراد حقوقی و حقیقی از طرف شهرداری اسلام شهر که عمدتاً خارج از عرف و دستوالعمل و ناشی از روابط خاص بوده است و به لحاظ اینکه رییس ادواری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و رییس کمیسیون نمایندگی ها و معاونت امور هماهنگی دفاتر نمایندگی و رییس دفتر نمایندگی اسلام شهر ، طبق وظایف ذاتی خویش موظف به کنترل و جلوگیری از تخلفات مذکور بوده اند و این وظیفه مهم را تعمداً و یا به دلیل قصور انجام نداده اند، ، بدین لحاظ از رییس فعلی سازمان در خواست داریم تا در اولین جلسه هیات مدیره به موضوع رسیدگی و پرونده تخلفات افراد نامبرده را به شورای انتظامی ارسال و از فعالیت و حضور افراد فوق در سازمان جلوگیری نمایند.
در ضمن در خواست موکد داریم که ضمن دریافت وانتشار جداول مشابه از دیگر شهرداری های استان و رسیدگی به آنها تاکید موکد نمایند تا معاونت فعلی و ریاست کمیسون نمایندگی روزانه گزارش های کار های دریافتی را در سایت سازمان قرار دهند
کدام شرکت ها خارج از ظرفیت پشت پروانه کار ها رو اخذ کردند.
کدام شرکت ها ظرفیت ها را با گزارش زودهنگام در شهر تهران خالی کردند.
البته این فقط کارکرد نورچشمی ها در یک شهر از ۳۲ شهر استان هست
کدام شرکت ها خارج از ظرفیت پشت پروانه کار ها رو اخذ کردند.
کدام شرکت ها ظرفیت ها را با گزارش زودهنگام در شهر تهران خالی کردند.
البته این فقط کارکرد نورچشمی ها در یک شهر از ۳۲ شهر استان هست
نامه اداره كل راه و شهرسازى استان تهران
لازم الاجرا در تمامی کارگاههای ساختمانی
ماهانه ۵۳۰ هزار تومن حق بیمه
مهندس با درآمد سالانه ۱۰ ملیون تومن
ماهانه ۵۳۰ هزار تومن حق بیمه تامین اجتماعی
بعد با چه تبلیغاتی هم فرمودن در گام اول فلان کردم بسان کردم
✍ واقعیت آن است که مهندسان ناظر سازمان ، پر چالشترین قشر نظام مهندسی هستند و متاسفانه سازمان از آنان بعنوان اهرم فشار و یا به زبان سادهتر بعنوان سربازان خط شکن در تعارضات اداری استفاده مینماید . داستان از این قرار است که :
✍ تفاهم نامه #برق_اماکن در تاریخ ۱ / ۵ / ۸۴ بین وزارت نیرو ، وزارت مسکن و سازمان نظام مهندسی منعقد گردید .
✅ به مناسبت انتشار پیش نویس شیوه نامه تعیین ظرفیت اشتغال...
✔️ امروز بعد از قریب به ۸ سال عضویت در سازمان نظام مهندسی ساختمان به خوبی دریافته ام پروانه اشتغال به کار ابزاری برای اشتغال نیست!!! صرفا سرابی است که تصور کنیم شاغل هستیم!!!
کار داریم...
و به واسطه این کار درآمد...
✔️ شروع کار...
بعد از موفقیت در آزمون ورود به حرفه... نائل به دریافت پروانه اشتغال به کار شدم... اعلام شد می توانم سالی هشت هزار... بله درست شنیدید... هشت هزار متر... کار انجام دهم...
با کلی شوق و ذوق!!! ماشین حساب را برداشتم... هشت هزار ضرب در ...........
ووو... یوهو...
✔️سراب اشتغال...
ثانیه ها و ساعت ها... روزها و شب ها... هفته ها و ماه ها... از پس هم بیرون آمدند... سال ها گذشت... تا متوجه شدم... از ۸۰۰۰ متر کار سالانه خبری نیست که نیست... حق الزحمه ای هم که می توان دریافت کرد... هر گز معادل حجم وسیع مسئولیت های یک مهندس ساختماننیست!!! به زعماینجانب پروانه اشتغال جز سرابی برای اشتغال نبوده و نیست...
جالب است ارزش این پروانه اشتغال از پروانه کسب یک دکه آب آلبالو یا آب انار فروشی در کنار یک جاده فرعی کمتر است... این یعنی صاحب دکه آب آلبالو فروشی می تواند با پروانه کسب اش وام بگیرد... ضامن شود تا یک نفر وام بگیرد... یا اینکه کفیل یکنفر شود تا بازداشت نشود...
اما پروانه اشتغال به کار مهندسی که داشته باشی... نه ضمانتی می شود برای خودت و نه برای دیگری... که وام بگیری... و نه حتی به واسطه آن کفیل!!!
یه پایه ارشد میگیرند با 50 تا پایه 3 ، 100 هزار متر مهر میزنند. او مهندس حقیقی چه گناهی کرده که رفته دفتر تاسیس کرده، باید 3000 متر توی یه سال طراحی کنه؟ توی دو تا طراحی 1500 متری، تموم میشه باید بره پیش همون حقوقی گدایی برای مهر نقشه!!!
بزرگترین وظیفه سازمان و هییت مدیره اجرای قوانین و مقررات ملی ساختمان می باشد چرا هنوز بخش مهمی از ان که استفاده از ناظرین کلیه رشته ها بخصوص برق و مکانیک و نقشه برداری در تمامی پروژه های ساختمانی می بلشد را انجام نمی دهید و هر بار شهر داری و ارگانهای دیگر را به عنوان موانع عدم اجرا مطرح میکنند و به دنبال تفاهم نامه های موقتی هستید مگر تفاهم مجریان نبود چه شد یک طرفه اجرایش نکردند تفاهم با اداره برق و اب نیز همینگونه یکطرفه فسخ شد باید کار را اساسی انجام داد اجرای قانون و مقررات ملی تفاهم نامه نیاز ندارد
برای استفاده از سازنده دارای صلاحیت چه موانعی است چگونه برای کار های بالای ۲۰۰۰ متر به راحتی پول کنترل نقشه و شناسنامه فنی را نقدا از مالک دریافت می کنید ولی برای ثبت قرارداد مجری قبل از معرفی ناظر کاری انجام نمیشود استفاده از کلیه ناطرین و مجریان در ساختمانها به ضرر چه افرادی می باشد که در این راه اقدام موثری انجام نمی دهند
اما نظارت و اجرا محدود به شهر و یا چندین منطقه ؟؟
چطور در حوزه طراحی و چک و کنترل نقشه ها و سلسله مراتب به صورت دقیق و مطابق قانون اجرایی شده و نتیجه اش کاملا عیان هست اما در حوزه های دیگر قوانین نظام مهندسی به صورت سلیقه ای رفتار میکنن؟؟
بخاطر نقص در اجرای قوانین و برخورد سلیقه ای موجب شده تا فرسوده سازیها زیاد بشه!!! و ساختمانهاییکه فقط محصور و همانند قوطی کبریت هستن ....
بر مجاز دانستن تاخيرات حادث شده
از اسفند ماه ٩٨ بدليل بحران كرونا
در قراردادهای صنفی و حرفهای
تا بحال شنیدین که کارگرا اختلاس کرده باشن یا ساز و کار رانت داشته باشن؟؟
کارگری که در ساختمان A داره کار میکنه فقط از مالک ساختمان A دسمتزد دریافت میکنه و از صبح ساعت 8 تا ساعت 5 بعد از ظهر بایستی اونجا حضور فیزیکی داشته باشه و نمیتونه همزمان از مالک ساختمان B هم ادعای گرفتن دستمزد بکنه!!!
چرا هر چقدر به سمت تحصیلکرده ها پیش میریم و به مقاطع تحصیلکرده ها ورود پیدا میکنیم میزان بیکاریشون زیاد هست؟؟
خب کاملاً واضح و روشن هست که راههای دور زدن قوانین رو خوب بلدن و به راحتی میتونن از چندین محل درآمدزایی کنن و ادعای برحق بودن هم میکنن مثلا در قانون نظام مهندسی هم در شرکت کار کنن و بدون حضور فیزیکی از نظام مهندسی هم درآمدزایی کنن؟؟؟
به قول همکارمون شما اگه یکبار با ماشین شخصیت بری تو صف راننده تاکسیا وایسی بنظرت بهتون اجازه میدن؟؟
یا طراحی + نظارت
یا
طراحی + اجرا ( طرح و ساخت)
چرا راه و شهرسازی مجوز طرح و ساخت به دفاتر و مهندس حقیقی نمیده؟؟؟
چطور میتونه با ساز و کار 15 سال پیش که برای دهه هشتاد که تعداد مهندسین کم بودن و ظرفیت هاشون پر میشد و حالا در دهه نود هم بگه با همون ساز و کار پیش برین؟؟؟
در حال حاضر مهندس مجری بر اساس استعلام با کد بیمه خویش فرما مشخص میشه که در شغل شرکت و اداره نیست
در حوزه پزشکی شما یک لباس پرستاری بگیرین و یک مغازه اجاره کنین برای امر تزریقاتی که به صورت تجربی بلد شدین به خدا قسم به آخر شب نرسیده هم پلمپ میکنن و هم ارجاع میدن قوه قضاییه! !!
خب دلیلش کاملاً واضح هست سازمان قوی ای دارن کارهاشون حساب شده و کارشناسی شده هست و تبعات سهل انگاریهارو پیش بینی میکنن.
وقت بخیر
هنوز جواب موثقی ندادن.
متاسفانه وزارت راه و شهرسازی بحث سامانه واحد کشوری و شفاف سازی و عدالت در ارجاع پرونده های نظارتی رو امروز فردا میکنه ...
#لغو_تفاهمنامه #برق_اماکن #آبفا
تعلل بیش از اندازه مدیران در تحقق حداقل ۴ ناظره شدن عموم پروژهها و ثبت اسامی کلیه ناظران در پروانههای ساختمانی، همانند آنچه در اغلب استانها محقق شده، اقدام غیراصولی سنوات قبل برق اماکن و آبفا را با چالش جدی مواجه نموده است...
#تحقق_نظارت_هفت_رشته
حداقل 50 درصد دارای پروانه مهندسی هستن حدود 250/000 نفر
و حداقل 50 درصدشون شاغلین و بازنشستگان و مهندسین پیشکسوت و بازنشسته تشکیل میدن
اگر این بزرگواران به دست مبارک قانون کنار گذاشته بشن یقین بدونین تا 1415 مهندسی کشش لازم رو خواهد داشت و ابدا مازادی وجود نداره.
برا اردبیل 4 طبقه به بالا اجباری هس
برای تبریز 6 طبقه به بالا
و
مهندسین ولنجک نشین یا مهندسین پایین شهر نشین؟؟
باکدوم سامانه شفاف؟؟
تابحال لیست پرونده ها و کارهای نظارتی کدوم استان به صورت شفاف منتشر کردن تا مهندسین حقیقی و شرکت های حقوقی ببینن؟؟؟
و در این بین برخی از ناظرین ممکن هست که سهل انگاری کنن و با مالک کنار بیان تا مثلاً بجای میلگرد نمره 16 از نمره 14 استفاده کنن!!
و عملاً اهرم های فشار به مهندس ناظر متخلف وجود نداره !
کسی میداند پولی که بابت شناسنانه فنی در ابتدا کار سازمان برای کار های بالای ۲۰۰۰ متر نقدا از مالک می گیرد برای چیست
شناسنامه ای که برای بیش از ۵۰۰۰ هزار پروژه پول گرفتند ولی در کل برای ۶۰۰عدد هم صادر نشده ان هم یک دفترچه دادند که تمام مدارکش را مجری تهیه کرد و مسولیتش هم با ناظر و مجری است
چگونه سازمان می تواند این پول را که خدماتی بابت ان نمی دهد به راحتی از مالکها دریافت کند ولی نمی تواند اجبار به داشتن مجری که مطابق قانون می باشد را انجام دهد و قبل از ارجاع کار نظارت ار مالک مجری ثبت شده بخواهد و گرفتن ان را بر گردن ناظران قرار می دهد حکم این پولی که بدون خدمات از مالکها گرفته می شود چیست
حداکثر جابجایی بین شغل مهندسی با کار دولتی و شرکتی هم یکی دوبار کنن تا در موقع رونق ساخت و ساز مهندسین شرکتی به نظام مهندسی ها هجوم نیارن و بالعکس
این رو هم بگم مطمئنا این تقاضا با پاسخ منفی وزارتخانه و مجلس مواجه خواهد شد . شک نکنید.
چه بسا اگر شاغلین به اتفاقی که می افتد واقف باشند خود پیگیر این قضیه میشوند چرا که حتما شأن واقعی مهندسی به مهندسان باز خواهد گشت.
هستند مهندسین باسوادی که بخاطر نداشتن بند پ با وجود داشتن پروانه مهندسی دارن توی کارخونه ها کارگری میکنن و چندین بار به بنده گفتن نظام مهندسی مافیایی شده و مختص چند شغله هاست و نه من و تو که به جایی وصل نیستیم...( اونهمه عمرشون برای درس و تحصیل گذشت و الان با این ساز و کار اشتباه پشیمان هستند )
مگر قدرت نظام مهندسی از اتحادیه کارگری نوپا کم هست!!!
این نشون میده در ممالک در حال توسعه با حداقل سواد میتونی درآمد کلان از شغل های دلالی بدست بیاری...
به جناب آقای دکتر خادمی معاون محترم وزیر راه و شهر سازی
و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور جناب آقای دکتر رسولی معاون محترم وزیر راه و شهر سازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران جناب آقای مهندس حسن نیا معاون محترم وزیر راه و شهر سازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل و جاده ای کشور
موضوع : محاسبه حفظ قدرت خرید اسناد خزانه اسلامی در مورد مالیات بر ارزش افزوده سال 98
اون از اون حوزه ارتزاق کنه والسلام
ما میگیم بایستی شاغلین از حوزه نظام مهندسی حذف بشن تا همکارانی که بنابه دلایل نبود بند پ و عدم علاقه به کارهای دولتی و استخدامی بیان تو حوزه مهندسی به صورت مستقل مشغول به فعالیت تمام وقت بشن و از حداقل درآمد تو این مملکت برخوردار بشن و نظام مهندسی ها ساز و کار لازم برای ممانعت از ورود شاغلین به این حرفه رو فراهم کنن.
چطور در حوزه کارگری طرف اگه بازاری باشه و بفهمن رفته تو بازار بوتیک زده بلافاصله بازرسین اتحادیه کارگری بیمه اون شخص رو قطع میکنن؟؟؟ خب میگن موجب تضییع حق کارگرای دیگه میشه
کارگر جماعت از یک عده به اصطلاح باسواد از بابت ارتزاق و درآمد از یک شغل زیاد حالیشون هست...