معاون اول قوه قضاييه در همايش «تجليل از واقفين، متوليان و فعالان عرصه وقف» از آمادگي قوه قضاييه براي حفظ و صيانت از حقوق موقافات و جلوگيري از تعدي به آن ها خبر داد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي اداره اوقاف،حجت‌الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رييسي در همايش "تجليل از واقفين، متوليان و فعالان عرصه وقف" با اشاره به اين‌كه «وقف و كارهاي خير از ديرباز در زندگي بشر وجود داشته، اما تفاوت اساسي در احكام و تعاليم ديني ما در ارتباط با وقف وجود دارد» اظهار كرد: اين تفاوت در دگرخواهي ما در پرتو‌ خداخواهي است كه زندگي ائمه (ع) تابلويي براي اين موضوع است.

وي تصريح كرد: خداوند در سوره "هل اتي" دو نكته اصلي را براي نگاه به ديگران مطرح كرده است، اول اين‌كه وقف انفاقي است كه با ساير كارهاي خير تفاوت دارد و دوم اين‌كه اين كار براي همه‌ انسان‌ها است. البته در ساير كشور‌ها موسسات خيريه فراواني وجود دارد، اما در دين ما تمام اين اقدامات براي خدا مي‌باشد.

معاون اول قوه قضاييه با بيان اين‌كه «توجه به فقرزدايي، محروميت‌زدايي و جهل‌زدايي از جامعه در راستاي خداخواهي است كه به آن جاودانگي مي‌بخشد» افزود: وقف، يك تصدق بدون منت و وام بدون اضطرار بازپرداخت براي گره‌گشايي از زندگي مردم با حفظ مناعت طبع و كرامت انساني و بدون تحقير است.

وي با اشاره به اين‌كه «وقف پيشينه‌اي در تاريخ اسلام دارد كه به وجود مبارك پيامبر اكرم (ص) و حضرت علي (ع) بر مي‌گردد» يادآور شد: در تاريخ اسلام حضرت علي (ع) به عنوان بزرگ‌ترين واقف و به عنوان بزرگ‌ترين توليد‌كننده و كمترين مصرف‌كننده ياد شده است. 

معاون اول قوه قضاييه با تقدير از اقدامات سازمان اوقاف و امور خيريه در راستاي شفاف‌سازي عملكرد موقوفات گفت: حركتي كه در اوقاف براي احياء موقوفات و صيانت از حقوق آن آغاز شده، حركت مباركي است.

حجت الاسلام رييسي در ادامه كاركرد‌هاي مختلف وقف و موقوفات را مورد اشاره قرار داد و گفت: يكي از كاركرد‌هاي اقتصادي وقف، رفع فقر، محروميت، تعالي اجتماعي، عدالت اجتماعي، رفع فاصله‌ها و گره‌گشايي از زندگي فقرا و محرومين است و نقش مهمي در ارتباط با مسائل اقتصادي جامعه ايفا مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: كاركرد‌هاي موقوفات نيز بسيار ارزشمند است كه يكي از جلوه‌هاي آن عزاداري امام حسين (ع) مي‌باشد كه موقوفات نقش بسيار مهمي در نشر معارف ديني و فرهنگ اهل بيت (ع) دارد.

معاون اول قوه قضاييه با بيان اين‌كه «وقف كاركرد‌هاي علمي بسياري دارد و بسياري از علما و دانشمندان در مدارس موقوفي تحصيل كرده‌اند» تصريح كرد: امروز امامزادگان و بقاع متبركه به عنوان قطب‌هاي فرهنگي در جامعه ما مطرح هستند كه نقش بسيار مهمي در نشر معارف ديني و آشنا‌كردن مردم با معارف ديني و قرآني دارند.

حجت الاسلام رييسي با بيان اين‌كه «موقوفات عنصر تمدن‌ساز و همراه با تاريخ مدنيت است» افزود: ماندگار‌ترين ساختمان‌ها و مراكز در دنيا موقوفاتي هستند كه در گذشته افراد خيري آن‌ها را با نيت‌هاي گوناگون وقف كرده‌اند و قديمي‌ترين مراكز مربوط به موقوفاتمي باشد كه سال‌ها پيش تاسيس شده است.

رييسي يادآور شد: وقف نقش ارزشمندي در ارتباط با تعظيم شعائر ديني و اسلامي دارد و بهترين ابزار براي تعديل ثروت با رضا و رغبت افراد است.

معاون اول قوه قضاييه با اشاره به اين‌كه «رمز جاودانگي انسان در وقف و انجام كارهاي نيك است» افزود: نگاه اسلام به مرگ اين است كه انسان نمي‌پوسد، بلكه پوسته مي‌اندازد و نفس انسان باقي‌ است، لذا ملك انسان و دانش او مي‌تواند با وقف جاودانه شود، همان‌گونه كه امام راحل جاودانه است، زيرا ميراث ايشان انقلاب و پيام و خط اوست.

حجت الاسلام رييسي با بيان اين‌كه «در زمان امام راحل و امروز مقام معظم رهبري در نظر و عمل بر حفظ موقوفات و عمل نيك واقفين و عدم تعرض نسبت به موقوفات و بررسي در موارد شبهه‌ناك تاكيد دارند» تصريح كرد: بايستي در تعيين متوليان و هيات امناي مساجد، تكايا، بقاع متبركه و موقوفات افراد صالح و پاك و شايسته تعيين شوند، زيرا اين افراد در ارتباط با جذب ديگران به وقف‌كردن نقش بسيار مهمي دارند.

وي خاطرنشان كرد: هم‌چنين بايستي قانون حاكم بر وقف موازين شرعي باشد، بنابراين متوليان وقف دقت كنند كه اين موضوع رعايت شود و مردم بدانند در موقوفات حكم الهي حاكم است نه نظر و سليقه‌ اشخاص.

معاون اول قوه قضاييه هم چنين با تاكيد بر عمل به نيات واقفين آن را عاملي در تشويق مردم به وقف‌هاي جديد دانست و افزود: اگر مردم ببينند به نيات و نظر وقف اجداد آن‌ها پس از گذشت سال‌هاي دور طبق موازين شرعي عمل مي‌شود، اين مشوق‌ آن‌ها خواهد شد.

حجت الاسلام رييسي با بيان اين‌كه «بايد با تمام وجود براي جلوگيري از حيف و ميل موقوفات تلاش كنيم» گفت: در اين جهت نيز متوليان، هيات امنا و سازمان اوقاف مسووليت دارند و در قوه قضاييه براي جلوگيري از موقوفه‌خواري و تعدي به موقوفات آماده هستيم و تاكنون با اهتمامي كه رياست قوه قضاييه دارند، احكام خوبي صادر شده است.

وي خاطرنشان كرد: كاري كه در سازمان اوقاف در جهت شفافيت عملكرد وقف و مكانيزه‌كردن عمليات وقف و هم‌چنين به روز‌شدن اجارات شروع شده اقدام مبارك و خوبي است، زيرا دانستن مردم در ارتباط با نوع تحولات مربوط به وقف و نوع مصرفي كه از وقف مي‌شود، بسيار موثر است و مي‌تواند مشوق مردم باشد.

وي هم‌چنين با تاكيد بر استنباط حقوق موقوفات ابراز اميدواري كرد: با اين اقدامات بهره‌برداري و بهره‌وري از موقوفات با حفظ موازين شرعي در جهت رفع فقر و جهل و گسترش معارف ديني و تشويق ديگران به وقف‌هاي جديد موثر باشند.

معاون اول قوه قضاييه از آمادگي و همكاري قوه قضاييه براي حفظ و صيانت از حقوق موقوفات و جلوگيري از تعدي به آن‌ها خبر داد و گفت: اگر مواردي در گذشته نسبت به موقوفات تعرض و تعدي صورت گرفته به سبب برخي سهل‌انگاري‌ها و گاها زد‌وبند‌هايي بوده كه اميدواريم بتوانيم با كمك هم حقوق موقوفات را استنباط كرده و جلوي هرگونه تعدي و تعرض به موقوفات را بگيريم.

لازم به ذكر است در اين همايش از تعدادي از واقفين، متوليان و فعالان عرصه وقف و امامزادگان تجليل شد./ص3

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار