شرکت انی ایتا پس از بریتیش پترولیوم و استات اویل سومین شرکت اروپایی استکه پس از تحریم نفتی ایران خود را از این اقدام کنار کشید.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، "لئوناردو بلودی" معاون شرکت انی ایتالیا تاکید کرد: این شرکت به واردات نفت خام از ایران ادامه خواهد داد. بنابر این شرکت انی از تحریمهای اروپا بر ضد ایران معاف و مستثنی خواهد شد.

"بلودی" تصریح کرد: این شرکت بیش از 1.4 تا 1.5 میلیارد دلار از ایران طلب دارد و قرار است، باقی مانده طلب خود از ایران را به صورت واردات نفت دریافت کند.

وی افزود: طلب شرکت انی از ایران مربوط به قرارداد سالهای 2000 و 2001 است و این قراردادها شامل تحریمهای اروپا نخواهد شد. ما در این خصوص تایید های لازم از اتحادیه اروپا و آمریکا را دریافت کرده‌ایم.
بر اساس این گزارش، شرکت نفتي استات‌اويل نروژ نیز پیشتر اعلام کرده بود با وجود تحريم‌هاي نفتي اتحاديه اروپا عليه ايران، این شرکت از تحریمهای مذکور معاف است.

سخنگوي اين شرکت گفت: بر اساس اين تحريم‌ها استثنايي براي پرداخت بدهي‌هاي مربوط به قراردادهاي گذشته تهران به این شرکت وجود دارد و اين بدهي‌ها همچنان مي‌توانند پرداخت شوند.وي گفت: ايران به خاطر مشارکت در توسعه پروژه پارس جنوبي و ديگر فعاليت‌هاي اکتشافي در اين کشور به این شرکت بدهکار است.

سخنگوي اين شرکت نفتي نروژي يادآور شد: بازپرداخت به صورت ال‌پي‌جي یک راه جايگزين است که در قرارداد اصلي به آن اشاره شده است و ما مي‌توانيم در ازاي بدهي‌هاي خود گاز مايع (ال‌پي‌جي) دريافت کنيم.

شرکت نفت انگليس، بي‌پي، نيز نمايندگان امريکا را متقاعد کرده است تا پروژه اين شرکت موسوم به "شاه دنیز" را از تحريم‌هاي جديد واشنگتن عليه ايران معاف کنند. اين پروژه با سرمايه‌گذاري ۲۰ ميليارد دلاري در ميدان نفتي شاه‌زند جمهوري آذربايجان در درياي خزر در حال انجام است و شرکت نفتيران، يکي از شرکت‌هاي اقماري شرکت ملي نفت ايران، نيز ۱۰ درصد در آن سهم دارد.
گفتنی است، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود در بروکسل طرح تحریم نفت ایران از ابتدای جولای را تصویب کرده اند. اما در این راه هیچ کشور و شرکتی این اتحادیه را همراهی نمی کند./ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار