پژوهشگران دانشكده هاي هسته اي و فيزيك دانشگاه صنعتی امیر کبیر موفق به تهیه و ارائه نرم افزار جامع آنالیز و اندازه گیری تصاویر ردپای هسته ای شد.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ امید خیاط، پژوهشگر طرح که در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان « کمی سازی تعداد، سطح مقطع و زاویه برخورد ردپاهای ذرات باردار سنگین در آشکارسازهای خورشی حالت جامد با معرفی یک نرم افزار جدید» پرداخته است، درباره هدف از انجام این پژوهش اظهار کرد:تهیه و تنظیم روشی خودکار و دقیق جهت آنالیز و اندازه گیری ردپاهای سطح آشکارسازهای حالت جامد هستهای به منظور دزیمتری دقیق ذرات باردارسنگین مانند آلفا و نوترونهدف اصلی این پروژه تعریف می شود.
وی، همچنین تابش آشکارسازهای حالت جامد با آلفای محیطی و یا چشمه توترونی، جمع آوری آشکارسازها و فرایند خورش شیمیایی، تصویربرداری از سطح آشکارسازها، آنالیز تصاویر با الگوریتم پیاده سازی شده در نرم افزار متلب و تبدیل الگوریتم و کد به یک نرم افزار جامع و قابل استفاده برای کاربر تحت ویندوز را از مراحل اجرای این پژوهش عنوان کرد.
پژوهشگر این پروژه با اشاره به کارکردها، قابلیتها ومزایای پروژه اظهار داشت: ارایه روشی نوین، جامع و دقیق برای آنالیز تصویر ردپاهای هسته ای هر سیستم آشکارسازی، خودکار بودن روش و قابلیت بهبود تصاویر پیش از پردازش مهم ترین کارکرد این پژوه به شمار می رود.
خیاط با بیان این که ارایه نرم افزار جامع آنالیز و اندازه گیری تصاویر ردپای هسته ای را از نوآوري هاي این پروژه دانست و گفت: استفاده از فاز آماده سازی و پیش پردازش در تصاویر ردپای هسته ای با کیفیت و کنتراست پایین نیز از نوآوری های پروژه مذکور است.
وی با اشاره به این که با استفاده از نتایج این پروژه، پیشبرد بحث دزیمتری محیطی و فردی و همچنین شناسایی ذرات تابشی بصورت passive به عنوان یک مشکل از صنعت مرتفع شده، خاطرنشان کرد: صنعت هسته ای و بحث حفاظت و امنیت پرسنل و دزیمتری محیطی برای مطالعات زمین شناسی و ژئوفیزیک مهم ترین کاربرد نتایح این تحقیق در صنعت است.
به گفته این پژوهشگر تاکنون از نتایح این تحقیق، دو مقاله در کنفرانس هسته ای مکزیک (25th ICNTS) و یک مقاله علمی پژوهشی در مجله علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی و یک مقاله کنفرانس بین المللی پردازش تصویر IEEE، یک مقاله پذیرفته شده در کنفرانش بین المللی ICONE20 و یک مقاله ارسالی به IEEE Transaction in Nuclear Science و یک مقاله ارسالی به ژورنال Pattern Recognition Letter ارائه و منتشر شده است.
این پژوهش که در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی هسته ای کاربرد پرتوها انجام شده ، دکتر حسین آفریده و دکتر میترا قرقره چی راهنمایی آن را بر عهده داشته اند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار