باراک اوباما رئيس جمهور آمریکا سرانجام اتهام استفاده غیر قانونی ارتش کشورش از هواپیما های بدون سرنشین برای بمباران پاکستان را پذیرفت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، رئیس جمهور آمریکا که در سایت های گوگل پلاس و یوتیوپ در خصوص نحوه بمباران مناطق قبیله نشین پاکستان مورد سوال قرار گرفته بود، سرانجام اعتراف کرد بسیاری از این حملات هوایی توسط هواپیماهای بدون سرنشین ارتش آمریکا صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، حملات موشکی هواپیما های بدون سرنشین آمریکا به پاکستان تاکنون هزاران قربانی در میان شهروندان غیر نظامی بر جای گذاشته است اما اوباما مدعی شد، در اکثر موارد، فرماندهان نیروی هوایی آمریکا با دقت بسیار بالا و خاصی عملیات بمباران را هدایت می کردند و در خصوص مناطق مورد هدف قرار گرفته کاملا با احتیاط وارد عمل می شدند.

شاید رئیس جمهور آمریکا حادثه تلخ سه ماه پیش را فراموش کرده است که طی یک حمله هوایی اشتباه از سوی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در نوامبر به 2 ایستگاه پلیس مرزی پاکستان 24 سرباز این کشور کشته شدند، اما به طور قطع شهروندان پاکستانی هرگز جنایات صورت گرفته از طرف واشنگتن را از یاد نخواهند برد.

اعترافات اخیر اوباما نخستین پذیرش جملات غیر قانونی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به پاکستان توسط واشنگتن محسوب می شود .

آمریکایی ها تاکنون مدعی بودند با حملات هوایی اهداف مشخص شده شبه نظامیان القاعده و طالبان را مورد تهاجم قرار داده اند و باز طی روزهای گذشته این دسته از حملات را در پاکستان از سر گرفتند.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در خاک کشوری دیگر امری بسیار بحث انگیز و از نظر قوانین بین المللی، امری غیر قانونی به شمار می آید. آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین برای عملیات جاسوسی و ترور در سراسر دنیا استفاده می کند.

استفاده از این هواپیماها برای حمله در داخل خاک پاکستان باعث افزایش احساسات ضد آمریکایی در کشورهایی مانند پاکستان، عراق و افغانستان شده است.

کارشناسان می گویند استفاده بیش از اندازه از این حملات پیامدهایی ناخوشایند و طولانی مدت برای آمریکا خواهد داشت./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار