ارتش اوکراین یک کارمند در بخش امنیت نیروگاه اتمی زاپوریژیا را جنایتکار جنگی نامیده و با استفاده از خودروی بمب‌گذاری شده به قتل رساند.

کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که یک کارمند نیروگاه «زاپوریژیا» در جنوب اوکراین به نام «آندری کوروتکی» پس از انفجار بمبی که زیر خودروی او کار گذاشته شده بود، جان باخت.

به گزارش رویترز، این کارمند در بخش امنیتی نیروگاه کار می‌کرد و اکنون روسیه در رابطه با مرگ او پرونده جنایی تشکیل داده است.  

ارتش اوکراین این فرد را یک «جنایتکار جنگی» خوانده و مدعی شده است که اوکراینی‌ها را سرکوب می‌کرد و فهرستی از کارمندان نیروگاه را به روسیه داده بود.

یوری چرنیچوک، مدیر نیروگاه زاپوریژیا که از ابتدای جنگ اوکراین تحت کنترل روسیه قرار گرفته، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقداماتی از این دست «وحشتناک و غیرانسانی» است. وی افزود: «حمله به کارکنانی که ایمنی تأسیسات هسته‌ای را تضمین می‌کنند، اقدامی بی‌پروا و ظالمانه است».

گفتنی است؛ نیرو‌های روسیه بلافاصله پس از آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را در دست گرفتند. این نیروگاه که بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا است در حال حاضر کار نمی‌کند، اما ایمنی آن همواره مورد توجه آژانس انرژی اتمی بوده است.

اوکراین پیش از این بار‌ها حملات پهپادی را در نزدیکی نیروگاه زاپوریژیا انجام داده و نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته است.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار