پایگاه اطلاع رسانی فارین پالسی، با انتشار گزارشی فهرستی از بزرگترین دروغ های آمریکا در سال 2011 میلادی را فاش کرد.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فارین پالیسی؛ نویسنده این مقاله که خود فردی آمریکایی و ساکن واشنگتن، مقر دولت، است در ابتدای یادداشت، دروغ گویی را در واشنگتن یک هنر دانسته است.

دیوید روتکوپف می نویسد، من در واشنگتن زندگی می کنم جایی که دروغ گویی یک نوع هنر است، در واقع هنری است که نیت و مقصود هنرمند را نشان می دهد و اینجا در واشنگتن دروغ گویی مانند نفس کشیدن است.

وقتی شما در جایی مانند این زندگی می کنید، واقعا برای هر دروغ خوب تمجید می شوید.

بعضی از دروغ ها به دلیل مهارت و باریک بینی آنها مورد توجه قرار می گیرند و تقریبا احساس می شود که درست است مثلا – اوباما می خواهد منافع ویژه ای را از سیاست های آمریکا کسب کند برخی دیگر دروغ ها به دلیل جسارت و بی باکی مورد توجه قرار می گیرند مانند – نیوت کینگریچ کمونیسم را به زیر کشاند. بعضی دیگر از دروغ ها به دلیل توانایی گویندگان آنها در مطرح کردن این دروغ ها با چهره ای حق به جانب، توجه ما را به خود جلب می کند – میت رامنی ( نامزد ریاست جمهوری انتخابات 2012 ) می گوید، او جرایم سیاسی ار متوقف کرده است.

اما همه ساله دروغ هایی اینجا ( واشگتن) و در صحنه جهانی گفته می شود که بسیاری برجسته اند و به چشم می آیند.

نویسنده قبل از آن که به ارائه برخی از این دروغ های بزرگ بپردازد، در جملاتی طنز و کنایه دار گفته است، یک روز به زودی ما "موزه دروغ گویی" را احداث خواهیم کرد و بنای یاد بودی خواهیم ساخت که عصاره و چکیده این مرداب کثیف خواهد بود.
وی سپس بعضی از دروغ های بزرگ سال 2011 سیاست خارجه آمریکا را بیان کرده است:

1- جنگ عراق سرانجام پس از 9 سال به پایان رسید. جشن های بسیاری امروزه به همین دلیل برپا می شود، اما ما از اوایل سال 1990 به نوعی با عراق درگیر بوده ایم. این فقط پایان یکی از مجموعه جنگ ها در منطقه است، اما من مطمئنم آخرین نخواهد بود.

2- مأموریت آمریکا در عراق موفقیت آمیز بود.
این دروغ در شرایطی گفته می شود که عراق تجزیه شده، غیر دموکراتیک است، به شدت تحت نفوذ ایران قرار گرفته ، و تجاوز ما به عراق یک تریلیون دلار هزینه داشته است و هزاران آمریکایی و صدها هزار عراقی جان باخته اند و به بهای از بین رفتن اعتبار و آبروی ملی ما بوده است.

3- ما در حال پیروزی در افغانستان هستیم.
تازه ترین اظهارات از این دست توسط پانتا وزیر دفاع آمریکا بیان شده است. اگر معنی پیروزی، شکست دادن القاعده باشد، این ادعا می تواند درست باشد. اما اگر ما افغانستان را ترک کنیم و این کشور خطرناک تر از قبل باشد طالبان به قدرت باز گردد، ما همچنان شاهد فساد باشیم و افراطیون منطقه را تقویت کرده و تهدید بی ثباتی در پاکستان هسته ای بالاتر از قبل از ورود ما شده باشد، نمی توانیم آن را پیروزی بنامیم.

4- پاکستان هم پیمان آمریکا و افغانستان نیز شریک آمریکا است.
شما می توانید این گفته را دروغ بدانید، هیچ تعریف معتبر و موثقی وجود ندارد که بر اساس آن بتوانیم دولت پاکستان را یک هم پیمان برای آمریکا بنامیم، مگر آن که بخواهید رفتارها شبه خصمانه پاکستان را نادیده بگیرید.
همین موضوع در مورد حامد کرزای در کابل، نیز صدق می کند او فقط از آن جهت و به این معنی شریک تلقی می شود که دستش در جیب ما است.

5- رشد اقتصادی چین، تهدیدی برای آمریکا نیست.
آخرین فردی که چنین مطلبی را بیان کرد، هیلاری کلینتون وزیر خارجه، بود اما این موضوع صحت ندارد.

6- نه درصد ‌آمریکایی ها کنگره را قبول دارند و ‌آن را تایید می کنند .
این مطلب نیز نمی تواند درست باشد، تعداد کسانی که کنگره را تایید می کنند تا این میزان زیاد نیست.

7- عملیات نظامی در لیبی ظرف چند روز یا چند هفته به پایان می رسد.
عملیات لیبی موفقیت آمیز بود، اما این ادعا دروغ بود و ماه ها طول کشید.

8- من اسرائیل را دوست دارم.
همه سیاست مداران آمریکا این جمله را می گویند، اما منظور بیشتر کسانی که این جمله را می گویند، این است که من می خواهم یهودیان آمریکا فکر کنند من اسرائیل را به حدی دوست دارم که به من رای و پول بدهد. آنها اولین سفر خود را به اسرائیل انجام خواهند داد مقصود دیگر آنها از گفتن چنین جمله ای این است که آمریکا تحت هر شرایطی به اسرائیل وفادار خواهد ماند. حتی اگر اسرائیل با سیاست های شهرک سازی خود مسائل را پیچیده کند و بقیه کشورهای منطقه به سوی دموکراسی حرکت کند.

9- ما معتقدیم فشارهای دیپلماتیک ممکن است برنامه هسته ای ایران را متوقف کند.
اگر ما به چنین چیزی معتقد باشیم آیا جنگ سری علیه ایران به پا می کنیم؟ این موضوع دروغ دیگری را به دنبال دارد و آن این است که آمریکا هرگز به ایران حمله نخواهد کرد، این دروغ است زیرا ما در حال حاضر چنین کاری کرده ایم.( فرستادن پهپاد به ایران)

10- مشکل ( آمریکا) جمهوری خواهان و دموکرات ها هستند.
این بزرگترین دروغ سیاست های آمریکا است. این احزاب نیستند که مشکل هستند . حتی مشکل ما تاجران نفت و ثروتمندان بیکاری که طبقه رهبری سیاسی ما را تشکیل می دهند نیز نیستند. مشکل پول است. سیستم چنان فاسد است که رسوایی های اخیر منجر به تزریق بیشتر پول به سیستم شده است.

11- کاهش مالیات ثروتمندان به ایجاد شغل در آمریکا کمک می کند.
این ادعا بسیار بی باکانه و جسورانه بیان می شود. و بدون آن که کوچکترین ادله ای برای دفاع و حمایت از این ادعا وجود داشته باشد. دلیل آن که هیچ مدرک و ادله ای برای این ادعا وجود ندارد این است که این موضوع تفکری ابلهانه و غیر قابل دفاع است .

12- دولت اوباما برای انجام اصلاحات جدی خدمات مالی متعهد است.
این ادعا هم کاملا دروغ بوده است. در واقع تهدیدات جدی نظامی مالی که بحران سال 2008 را سبب شده همچنان باقی است. حتی اگر بانک های آمریکایی در بخش سرمایه داری پیشرفت اندکی داشته اند؛ اما ارتباط این بانک ها با بانک های بی ملاحظه منطقه یورو، این پیشرفت اندک را نیز خنثی می کند و امروز موسسات مالی بزرگ، بیشتری نسبت به قبل از آغاز دوران بحران ورشکسته خواهند شد.
فقط مشکل بزرگتر از قبل شده است، مقررات جهانی، هیچ پیشرفتی نکرده است.

13- نشست آینده سران اروپا تعیین کننده خواهد بود.
ما این جمله را چند ماه است که هر چند هفته یکبار می شنویم و هربار هم بازارهای مالی غیر طبیعی ما به آن واکنش نشان می دهند و دل خوش می کنند./ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار