امام حسن عسگری (ع) در سال 260 هجری در سن 28 سالگی به دست معتمد عباسی به شهادت رسید. قول دیگر 13 محرم است.

به گزارش وب گردی باشگاه خبرنگاران، معتمد به عباسین سفارش می کرد که بر آن حضرت تنگ بگیرند. او و معتز و مهتدی چندین مرتبه امام عسکری (ع) را حبس کردند.

آن حضرت 22 ساله بودند که امام هادی (ع) به شهادت رسیدند، و مدت امامت آن حضرت شش سال بود. در شبی که فردای آن روز به شهادت رسیدند نامه های زیادی به مردم مدینه نوشته بودند.

هنگام نماز صبح، بعد از آنکه امام عصر(عج) آن حضرت را وضو دادند و جوشانده ای به حضرتش دادند، به شهادت رسیدند.

وقتی مردم سامرا باخبر شدند، همه بازارها بسته شد و مردم کنار منزل آن حضرت جمع شدند. وزراء و اتباع خلیفه و بنی هاشم و علویات داخل منزل بودند. در سامرا صدای شیون و گریه از هر سو به گوش می رسید و قیامتی بر پا شده بود.

امام زمان (عج) آن حضرت را غسل داده بعد از کفن آن حضرت بدن مطهر را جهت نماز آوردند. جعفر برادر حضرت جلو آمد که بر بدن مبارک نماز بخواند. همین که خواست تکبیر بگوید امام زمان (عج) در حالی که طفلی گندمگون، پیچیده موی، گشاده دندان مانند پاره ماه بود از حجره بیرون آمد و ردای جعفر را کشید و او را از آن مکان دور کرد و بر پدر بزرگوارش نماز خواند، و آن حضرت را نزد قبر پدر بزرگوارش حضرت هادی (ع) دفن نمودند.

جعفر این واقعه را برای معتمد نقل کرد. همه جا را در جستجوی حضرت گشتند، ولی اثری از آن حضرت ندیدند.

در سال شهادت امام عسکری (ع) – سال 260 هجری محدث جلیل جناب فضل بن شاذان نیشابوری از دنیا رحلت فرمود. او صاحب 180 تألیف است و امام عسگری (ع) سه بار بر او رحمت فرستاده اند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.