مدير عامل شرکت ملي نفت ايران گفت: تحقق برنامه پنجم توسعه کشور در بخش نفت و گاز به 156 ميليارد دلار جذب سرمايه نياز دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ احمد قلعه باني، در آيين افتتاحيه نهمين نمايشگاه بين المللي صنعت حفاري در اهواز گفت:‌ براساس برنامه 60 ماهه اکنون در سال جاري به 36 ميليارد دلار سرمايه نياز است که در بودجه سال جاري بيش از 15 ميليارد دلار سرمايه در نظر گرفته شده است. اين ميزان نسبت به احتياج واقعي بخش نفت و گاز براي دستيابي به اهداف 5 ساله بسيار محدود است.

وي افزود: اگر مقداري از بودجه از طريق انتشار اوراق مشارکت تامين شود با احتساب سود 17 درصدي امکان پذير نيست و نياز است که براي جذب سرمايه‌هاي مردمي سود بيشتري تقريبا در حدود 25 تا 30 درصد در نظر گرفته شود.

اين مقام مسئول، خاطرنشان کرد: در سال 89، 27 هزار بشکه افزايش توليد نفت داشتيم که متاسفانه در سال 90، 20 هزار بشکه کاهش رخ داد. براي اينکه افزايش توليد براساس اهداف افق چشم انداز اتفاق بيافتد، نيازمند جذب اعتبارات کافي هستيم.

قلعه باني، از مجلس شوراي اسلامي حمايت از تصويب بودجه وزارت نفت را خواستار شد و گفت: متاسفانه‌ بودجه جاري وزارت نفت در سال 90 کاهش يافت که اگر حداقل معيار تورم ملاک بود، بايد 20 درصد افزايش مي يافت که اين اتفاق نيفتاد.

* حفاران زحمت کش ترين مردان نفت هستند

مدير عامل شرکت ملي نفت ايران، کارکنان شرکت حفاري را از زحمتکش ترين مردان نفت کشور دانست و گفت: مسئوليت عظيم نگه داشت توليد برعهده کارکنان زحمتکش شرکت ملي حفاري است و اميدواريم بتوانيم به نحو موثري از آنها قدرداني کنيم.

وي با تاکيد بر سهامي عام شدن شرکت ملي حفاري خاطرنشان کرد: اگر شرکت ملي حفاري در رده سهامي عام قرار بگيرد مي تواند در بورس عرضه شود و در آن صورت همه فعاليت هاي اين شرکت بر عهده هيئت مديره آن خواهد بود.

قلعه باني با تاکيد بر فعال تر شدن حفاري در ميادين خليج فارس تصريح کرد:‌ اکنون بيش از 2 هزار و 500 چاه در حال توليد در کشور وجود دارد که قطعا نيازمند تامين تجهيزات و دستگاه هاي حفاري است.

وي، استفاده از تکنولوژي هاي جديد را ضروري دانست و گفت: براي سرعت بخشيدن به پروژه ها و کاهش هزينه آنها استفاده از تکنولوژي هاي جديد و فناوري روز دنيا از اهميت ويژه اي برخوردار است.

قلعه باني، خواستار تهيه شاخص هاي مقايسه اي در حفاري کشور شد و بيان داشت: اين شاخص ها بايد توسط شرکت ملي حفاري تهيه شود تا برآورد هزينه ها در داخل و خارج کشور متناسب با واقعيات تنظيم شود.

وي واگذاري تمام حفاري ها را مذاکره اي دانست و گفت:‌ مناقصه اي در حفاري کشور در حال حاضر وجود ندارد و اکنون براساس هزينه هاي توليد و حفاري پيمانکاران مشخص مي شوند، براي سرعت بخشيدن در پروژه ها، شرکت‌هاي حفاري بايد سعي کنند هزينه هاي خود را کاهش دهند./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار