يك جراح و دندانپزشک گفت:نقش والدین در کنترل وپیشگیری از پوسیدگی دندانهای کودکان بسیار مهم بوده و زود از دست دادن دندانهای شیری سبب عوارضی مانند نهفتگی دندانهای دایمی می شود.

دکتر رامین فرزاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: یکی از عواملی که در گسترش پوسیدگی دندانهای کودکان موثر است باورهای غلط والدین نسبت به دندانهای شیری و غفلت آنها از رویش دندانهای دایمی است.

اين جراح و دندانپزشک ادامه داد: با افزایش اطلاعات دندانپزشکی والدین در مورد دندانهای شیری و دایمی از نظر تعداد، نحوه تشکیل،‌زمان تشکیل،‌زمان ظاهر شدن در دهان، اثرات و اهمیت دندانهای شیری بر روی دندانهای دایمی از نظر پوسیدگی کمک زیادی در حفظ سلامت دندانها می تواند داشته باشد.

فرزاد اظهارداشت: بسیاری از کودکانی که به مطب مراجعه می کنند چندین دندان شیری پوسیده در دهان آنها موجود است که والدین نسبت به درمان آنها اقدام نمی کنند و گمان آنها این است که دندانهای شیری دندانهای موقت هستند و می پندارند برای دندانهایی که بعد می افتد هزینه ترمیم، عصب کشی و روکش بیهوده است.

این دندانپزشک خاطر نشان کرد:‌اما اگر برای والدین اهمیت دندانهای شیری و عوارض زود از دست دادن دندانهای شیری توضیح داده شود و بدانند که 70 درصد ناهنجاریهای اکتسابی که نیاز به درمان ارتودنسی دارد ناشی از زود از دست دادن دندانهای شیری است به طور مسلم در حفظ و نگهداری دندانهای شیری تلاش بیشتری می کنند.

وی گفت:‌یکی از عوارض زود از دست دادن دندانهای شیری از دست رفتن فضای لازم براي رویش دندانهای دائمی زیرین و نهفته شدن دندان دائمی است.

فرزاد تاکید کرد:‌اطلاع والدین از عوارض عدم رعایت بهداشت و رعایت نکردن ترمیم دندانها، عامل بسیار مهمی در تشویق آنها به استفاده از روشهای پیشگیری و ترمیم دندانهای شیری و دائمی پوسیده کودکان است که این امر می تواند کمک زیادی در سلامت عمومی جامعه داشته باشد.

این دندانپزشک افزود: دندانهای شیری پوسیده سبب سرایت پوسیدگی به دندانهای شیری و دائمی داخل دهان مي شوند و از طرفی اگر عفونت دندان شیری به ناحیه ریشه و استخوان بین ریشه های دندانهای شیری برسد سبب پوسیدگی دندانهای دائمی زیر نیش خواهد شد.

وی به نقش والدین در کنترل و پیشگیری از پوسیدگی دندانهای کودکان اشاره وخاطرنشان كرد: باید والدین به دندانهای فرزندشان ، و نسبت به کنترل و پیشگیری از پوسیدگی و خرابیهای دندانهای کودک اهمیت بیشتری بدهند./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار