تحليلگر سياسي سي ان ان، گفت: دوران برتري و نفوذ يکجانبه آمريکا به پايان رسيده است و اين کشور با جهان جديدي پر از قدرت هاي نوظهور روبرو است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛  "فريد زکريا" تحليلگر سياسي و مجري برنامه جي پي اس، گفت: من اين موضوع را که اوباما درباره جهان چگونه فکر مي کند به خود او واگذار مي کنم؛ اما به عنوان نويسنده کتاب "جهان پس از آمريکا" جمله اوليه اين کتاب را به صورت شفاف شرح مي دهم. اين کتاب درباره صعود ديگر کشورها است.در اين کتاب مي گويم دوران برتري مجرد و يکجانبه گرايي آمريکا به پايان رسيده است. بعد از 25 سال از سقوط کمونيسم در اتحاد جماهير شوري سابق آمريکا به تنهايي در جهان نفوذ داشت. در اين زمان آمريکا هيچ رقيب سياسي و اقتصادي جدي نداشت.

اما در حال حاضر ما در جهان جديدي به سر مي بريم.در سال هاي 1990 چين تنها 1.74 درصد توليدات ناخالص داخلي در جهان را در اختيار داشت در سال 2011 اين شاخص به 8.2 درصد رسيده و همچنان در حال افزايش است و پيش بيني مي شود، بين سال هاي 2016 تا 2021  اقتصاد چين بزرگترين اقتصاد جهان شود. در سال 2025 مخارج نظامي چين از آمريکا فراتر مي رود. تنها چين در حال صعود نيست، قدرت هاي نوظهور در هر قاره اي بيش از پيش در حال فعال شدن هستند.


بيست سال پيش ترکيه داراي دمکراسي شکننده اي بود که زير نفوذ ارتش اداره مي شد و شديدا به کمک هاي اقتصادي غرب نياز داشت. امروز ترکيه اقتصادي تريليون دلاري است که سال گذشته 6.6 درصد بود و از آوريل سال 2009 ميلادي تاکنون سه ميليون و چهارصد هزار شغل ايجاد کرده است. اين ميزان فرصت شغلي ايجاد شده برابر با همه اروپا روسيه و آفريقاي جنوبي است.

در آمريکاي لاتين برزيل در سال هاي 1990 داراي ديکتاتوري کامل، تورم سه هزار درصدي بود. اما امروز برزيل داراي دمکراسي پايدار و رو به رشد با 350 ميليارد دلار ذخيره ارزي است.

ميت رامني با سه پيروزي پياپي به پيشتازي در انتخابات مقدماتي جمهوري خواهان بازگشته است و بار ديگر مبارزات انتخاباتي وي اوباما را در مرکز توجه خواهد داشت.احتمالا بار ديگر ميت رامني اظهارات خود را تکرار خواهد کرد که اوباما رئيس جمهوري است که به صورت بنيادي گمان مي کند قرن آتي دوران پس از آمريکا است.

فريد زکريا در پايان با انتقاد از سياست هاي اعلامي ميت رامني که بر اساس توسعه نظامي گري، اقدامات يکجانبه گرايانه و سخن گفتن بدون عذرخواهي است، گفت: اين سياست ها باعث تضمين ارزش ها، ايده آل ها و منافع آمريکا در جهاني با قدرت هاي جديد نخواهد بود./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار