رييس اداره سرطان وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي گفت: نظام ثبت سرطان در كشور، ابزار اصلي مديريت و کنترل انواع سرطان‌ها است.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر رشيد رمضاني، رييس اداره سرطان وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي اظهار داشت: اطلاعات مربوط به سرطان در کشور و ثبت آن، زيربناي برنامه‌ريزي کنترل سرطان‌ها (پيشگيري، غربالگري، درمان به موقع و خدمات تسکيني) و تحليل اطلاعات موارد جديد سرطاني است.

وي افزود: تجزيه و تحليل اين داده‌ها و گزارش آنها به مسئولان و مجامع علمي و تحقيقاتي، روشنگر نحوه بروز و روند کلي بيماري و انواع خاص آن در سطح جامعه و يا مناطق خاص جغرافيايي مورد نظر است و نظام ثبت سرطان، ابزار اصلي مديريت و کنترل سرطان‌ها محسوب مي شود.

دكتر رمضاني ادامه داد: برنامه‌هاي غربالگري، برنامه‌هاي تحقيقاتي و پيشگيري با استفاده از داده‌هاي بانک اطلاعاتي ثبت سرطان مقدور خواهد بود.

دكتر رمضاني بيان كرد: براساس آخرين بررسي‌هاي آماري و اپيدميولوژيك در ايران، بعد از بيماري‌هاي قلبي عروقي و حوادث‌، سرطان سومين عامل مرگ و مير محسوب مي‌شود. در چنين شرايطي برنامه ريزي براي كنترل سرطان‌ها يكي از ضرورت‌هاي بهداشتي كشور است و اين برنامه‌ريزي جز با داشتن اطلاعات دقيق از وضعيت اين بيماري در سطح کشور امکانپذير نخواهد بود.

وي تصريح كرد: دستورالعمل ثبت سرطان كشور با توجه به اجراي ثبت سرطان جمعيتي در تمام دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور مورد بازبيني قرار گرفته و از نظرات انجمن آسيب‌شناسي نيز در اصلاح و بازبيني آن استفاده خواهيم کرد و اخيراً نيز با توجه به نياز كشور به مرحله پاتولوژيكي سرطان ها به طور رسمي از انجمن خواسته شده است تا گايد لاين مربوطه را تدوين و به اين مركز ارائه نمايند

رييس ادراه سرطان وزارت بهداشت گفت: آنچه امروزه ثبت دقيق سرطان و اجراي روش‌هاي مناسب پيشگيري و درمان بيماري‌هاي سرطاني را الزامي مي‌سازد، تغيير جايگاه بيماري‌هاست. /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار