رئیس انجمن اپتیک و فوتونیک ایران از رشد نزدیک به 6 برابری میزان چاپ مقالات اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور در زمینه اپتیک در ژورنال‌های بین‌المللی طی سال‌های 2005 تا 2010 خبر داد.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، محمدآقا بلوری‌زاده که در هجدهمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران و چهارمین کنفرانس مهندسی فوتونیک ایران در دانشگاه تبریز سخن می‌گفت، اظهار کرد: تعداد مقالات چاپ شده توسط اپتیک پیشگان ایران در مجلات ISI از 30 مقاله در سال 2005 در سال 2010 به 178 عدد رسیده است که قطعا این رقم بعد از این زمان نیز افزایش داشته است.

وی تعداد مقالات چاپ شده در ژورنال‌های داخلی توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور در زمینه اپتیک در سال‌های84 و 89 را به ترتیب 75 و 460 مقاله ذکر کرد و با بیان اینکه جامعه اپتیک پیشگان ایران از بهترین و مهم‌ترین افراد در بین کل جامعه علمی هستند، یادآور شد: جامعه اپتیک ایران افتخار به وجود پیشکسوت‌های بسیاری را دارد و انجمن اپتیک و فوتونیک ایران که قبلا به‌عنوان شاخه اپتیک انجمن فیزیک ایران بود از سال 1382 آغاز به فعالیت کرده است که در حال حاضر تعداد 174 عضو پیوسته 47 عضو وابسته و 94 عضو دانشجویی دارد.

رئیس انجمن اپتیک و فوتونیک ایران با اشاره به سایر فعالیت‌های این انجمن گفت: این انجمن یک ژورنال به زبان انگلیسی به چاپ می‌رساند که هم اکنون به روز شده و در آینده‌ای نزدیک در زمره مجلات ISC قرار خواهد گرفت.

وی گفت: تلاش هیئت تحریریه مجله این بوده که مراحل داوری مقالات دریافت شده حداکثر در دو ماه انجام شود ضمناً مرکز نشردانشگاهی آن را به چاپ می‌رساند و در آینده نزدیک به صورت ONLIN در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

بلوری‌زاده همچنین از برنامه‌ریزی برای انتشار یک ژورنال دیگر در همین زمینه و به فارسی نیز از سوی این انجمن خبر داد و گفت: انجمن‌های علمی مجموعه مردم نهاد هستند و ارگان‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری باید به اعتلای این انجمن‌ها کمک کنند.

وی افزود: از هم اکنون از اپتیک پیشگان که عضو این انجمن نیستند دعوت می‌کنم که به عضویت این انجمن درآیند و ما را برای رسیدن به اهداف مورد نظر یاری کنند.

رئیس انجمن اپتیک و فوتونیک ایران با قدردانی از تلاش مسئولان دانشگاه تبریز در برپایی این دو کنفرانس گفت: به جرأت ادعا دارم که اپتیک و فوتونیک بخش قابل توجهی از فیزیک و حتی علوم طبیعی است بطوری که در قرن بیست و یکم اپتیک و فوتونیک به‌عنوان یکی از پنج تکنولوژی کلیدی برای شکوفایی آینده انسان شناخته شده است.

بلوری‌زاده با بیان اینکه آنچه امروزه در خصوص اپتیک و فوتونیک (نورشناخت) می‌دانیم از زمان ابن هیثم یک موضوع مورد بحث در جامعه علمی بوده و اروپای میانه کتاب‌های وی به ویژه «نورالمناظر» را ترجمه کرده و به کار می‌برده اند، افزود: نور از زمان‌های بسیار قدیم ابزار دست انسان بوده و نور شناخت یا اپتیک تاکنون در هیچ زمانی از رونق نیافتاده است، در صورتی که دیگر شاخه‌های علمی در فیزیک و در علوم طبیعی دوران تبلور و دوران افولی داشته‌اند.

وی با اشاره به کاربردهای امروزی علم نورشناخت (اپتیک و فوتونیک) در زمینه‌های مختلف تصریح کرد: آشکارساز و حسگر، نمایشگر، تصویربرداری ریز و درشت، منابع نور به ویژه LEDها، لیزر و ابزارهای لیزری، الکترواپتیک، مخابرات و ارتباطات، فیبر، نانوفوتونیک و بهداشت، فوتونیک سبز، مواد اپتیکی و پرنقش‌های اپتیکی، ابزارهای اندازه گیری و غیره جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی گفت: بازار جهانی محصولات اپتیکی و فوتونی بدون در نظر گرفتن بخش مخابرات در سال 2008 به 270 میلیارد دلار رسید که سالانه حدود 30درصد رشد داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه ملت ایران حدود یک درصد از جمعیت روی کره زمین را تشکیل می‌دهند و به این معنی که هم اکنون لازم است سهم ما از این بازار 5 میلیارد دلار در سال باشد، تصریح کرد: امیدواریم همه تلاش کنیم که به این هدف برسیم و اگر در گذشته تنها مسافران دریایی از نور برای ارسال اطلاعات استفاده می‌کردند، امروزه ابعاد مختلف ارتباطات که در شاخه فوتونیک و اپتیک می‌گنجد تک تک آحاد بشر را بهره‌مند سازد.

هجدهمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران و چهارمین کنفرانس مهندسی فوتونیک ایران در دانشگاه تبریز با شرکت بیش از 500 محقق از سراسرکشور به مدت سه روز با همکاری انجمن اپتیک و فوتونیک ایران و مشارکت 14 نهاد و سازمان مختلف به میزبانی دانشگاه تبریز تا 20 بهمن‌ماه برگزار می‌شود./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.