مدیر جهاد كشاورزی شهرستان دماوند با تاكید بر بی نظیر بودن اسانس گل محمدی در دنیا، گفت: كشت گل محمدی در رودهن و تهیه اسانس آن برای كشور ارز آور است.

 'حمیدرضا خلیلی' در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: منطقه شرق استان تهران خصوصا دماوند و فیروزكوه از لحاظ آب و هوایی، برای پرورش گل محمدی بهترین منطقه در جهان معرفی شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح پایلوت كشت گل محمدی در حدود هفت هزار هكتار در چند نقطه مستعد برای كشت گل محمدی از سال گذشته خاطر نشان كرد: این اراضی در منطقه 'هویر'، 'گرمابسر' هر یك 2 هزار هكتار، یك هزار هكتار در منطقه 'تجرك' و 2 هزار هكتار دیگر بصورت پراكنده در سطح شهرستان در نظر گرفته شده است.

خلیلی افزود: كشت گل محمدی بصورت دیمی انجام می شود و بر اساس برآوردهای صورت گرفته در مناطقی با میزان 100 میلیمتر بارندگی و با استفاده از سوپرجاذب ها كه چندین برابر آب به خود جذب و به مرور به گیاه منتقل می كنند، شرایط مساعدی برای كشت گل محمدی است.

وی خاطر نشان كرد: شهرستان دماوند با میزان بارندگی 300 میلیمتری از این بابت در صورت وجود كم آبی مشكلی نخواهد داشت.

مدیر جهاد كشاورزی شهرستان دماوند، افزود: یكی از دلایل مخالفت مسوولان این شهرستان با تغییر كاربری منطقه و ممانعت جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز، شرایط آب و هوایی آن است كه حفظ اراضی و استفاده بهینه از آن سودآوری بیشتری برای كشور و منطقه دارد و در سالیان دراز با تولید اسانس از گل محمدی ارز آوری كلانی را برای كشور به ارمغان خواهد آورد.

وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای به عمل آمده در هر هكتار می توان سه تن برگ گل برداشت كرد و از هر سه تن برگ گل با استفاده از تكنولوژی و سیستم های پیشرفته یك و نیم كیلو اسانس گل بدست می آید كه در زمان حاضر هر گرم این اسانس از ارزشی معادل یك میلیون تومان برخوردار است.

مدیر جهاد كشاورزی شهرستان دماوند هدف از اجرای این طرح را استفاده بهینه و پایدار از اراضی مستعد كشت دیم در شهرستان دانست و تصریح كرد: اشتغالزایی افراد علاقه مند و فارغ التحصیلان بخش كشاورزی، ارتقاء و رشد اقتصاد بخش كشاورزی، افزایش توان كشور در صادرات محصولات غیرنفتی و تولید اسانس گل محمدی به عنوان ماده اولیه صنایع دارو سازی، از اهداف دیگر این طرح است./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.