بسياري از تحقيقات روانشناسي تاثير رنگ ها بر روحيه و احساسات افراد را تائيد مي كند. اما آيا مي دانيد چه رنگي چه احساسي را در شما تقويت مي كند؟

به گزارش خبرنگار گروه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دنياي رنگ ها و ارتباط آنها با روحيه افراد دنياي پيچيده اي است اما در زير چند توصيه براي چند رنگ پرطرفدار ذكر شده كه شايد دانستن آنها خالي از لطف نباشد.

قرمز
رنگ قرمز گرم و هيجان‌انگيز است و باعث مي شود تا تحریکات و احساسات فیزیکی فرد بیدار شود. بنابراين هرگاه احساس كم‌خوني يا بي‌حالي داريد، سرد و رنگ پريده هستند و يا احساس لرز مي‌كنيد از رنگ قرمز استفاده كنيد.

سبز
سبز نشانه آباداني، قدرت اراده، اعتماد به نفس، اميدواري و جواني است. رنگ سبز توان آرامش بخشي فراواني دارد. وقتي سبز متمايل به زرد مي شود(سبز زرد)، احساس آمدن بهار و نيروي جواني را القا مي کند. در صورتي که رنگ سبز به آبي متمايل شود بر جنبه و احساس روحانيت آن افزوده مي شود.

نارنجي
از رنگ نارنجي براي درمان افراد كم تحرك و چاق استفاده مي‌شود زيرا اين رنگ ميزان ترشح تيروئيد را افزايش داده و پاراتروئيد را كاهش مي‌دهد.
نارنجي باعث ايجاد حالت خواب‌ آلودگي نيز مي‌شود، در نتيجه براي افرادي كه دچار بي‌خوابي هستند مفيد است.

ارغواني
ارغواني رنگي است كه رگ‌هاي خوني را منبسط مي‌كند. فشار خون و سرعت تپش قلب را كاهش داده و ناحيه اطراف آن را گرم مي‌كند. همچنين درجه حرارت بدن را پايين مي‌آورد، بنابراين در هنگام تب شديد از اين رنگ‌ استفاده كنيد .

آبي
رنگي آرام و درونگرا است که بيننده را به سمت خود مي کشاند و به او آرامش مي بخشد. انسان هايي که رنگ آبي را انتخاب مي کنند بطور کلي آرامش دوست، صميمي و معنوي هستند آبي را همچنين مي توان رنگ نظم و ترتيب دانست. اشياء و فضا هاي آبي رنگ، مشخص و منظم تر به نظر مي رسند.
در رنگ آميزي بناها، اتاق هاي کوچک و باريک را به رنگ آبي در مي آورند تا بزرگتر و بازتر جلوه کند.

زرد
رنگ زرد نماد خورشيد است. رنگ زرد در انسان، احساس سبکي و راضي بودن بوجود مي آورد. در رنگ درماني، بيماران درونگرا، گوشه گير و بي حال را با تاثير مداوم رنگ زرد فعال مي کنند. رنگ زرد از آنجايي که جزو رنگ هاي گرم است، بسياري از خصوصيات رنگ قرمز را هم داراست.
زرد باعث تحريک قواي فکري مي شود به همين جهت در فضاهايي که مربوط به بحث و تبادل نظر است بيشتر از رنگ زرد استفاده مي کنند.

بنفش:
رنگ بنفش از ترکيب دو رنگ آبي و قرمز، يعني سردترين و گرم ترين رنگها بوجود آمده است. پس طبيعت بنفش، هم سرد و هم گرم است. اين ويژگي به بنفش حالتي اسرارآميز مي دهد. بنفش را اگر در سطوح وسيع به کار گيريم حالت ترس را القا مي کند، خصوصا اگر بنفش متمايل به ارغواني باشد.

رنگ سفید:

اعتقاد بسیاری از متخصصین امر بر این هست که معمولا افرادی که رنگ سفید را به عنوان رنگ اصلی لباسها و وسایل خود انتخاب می كنند به ذاته افرادی هستند فعال و انرژیک که به بهداشت و پاکی و نظافت خود اهمیت بسیاری می دهند.

رنگ سیاه:
این رنگ در زمانی که فرد دچار مشکلات روحی شده و بسیار آشفته حال است؛ می تواند حالت آرام بخش و حفاظت کننده را ایفا كند.رنگ سیاه باعث می شود که احساسات زنانه در افراد به حرکت بیفتد.
رنگ سیاه از جمله رنگ های موثری است که باید توجه شود که به اندازه مورد استفاده قرار گیرد. زیرا اگر رنگ سیاه در لباس های مورد استفاده به وفور مورد استعمال قرار گیرد . باعث مي شود که فرد دچار افسردگی و آشفتگی روحی شود.

رنگ صورتی :
رنگ صورتی مطمئن ترین و مناسب ترین رنگی است که می تواند با انرژی خود، احساسات مربوط به مهربانی، شفقت، یکرنگی، صراحت، عشق و اعتماد را به آنچه لازم است تقویت بخشد .
رنگ صورتی به واسطه داشتن نیروی خاص؛ انسان را دارای روحیه بخشندگی و با عاطفه می سازد.

رنگ نقره ای:
رنگ نقره ای اگر با رنگ های دیگر مورد استفاده قرار گیرد. تاثیرات انرژی بیشتری بر بدن گذاشته و نتایج مفیدی دارد. انرژی این رنگ قدرت نبوغ و خلاقیت و تفکر را در انسان افزایش می دهد.

رنگ قهوه ای:
این رنگ به واسطه داشتن انرژی خاص خود باعث می شود که انسان تحت تاثیر آن قرار گرفته و فردی اجتماعی شود. بینش و رفتار فرد را در قبال ناملایمات افزایش می دهد. به عبارتی باعث می شود انسان گام هایی استوار و مستحکم تر برداشته و اراده را قوي مي كند./ط2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار