دبير كميته بانوان جبهه متحد اصولگرايان، با بيان اينكه هدف اصولگرايان بايد پيروزي در كل انتخابات باشد، گفت:‌اعضاي جبهه پايداري معتقد به رقابت دروني هستند چراكه به زعم آنان رقيب قدري وجود ندارد اما اين درست نيست زيرا اصلاح‌طلبان و جريانات ديگر،‌ رقيب ما هستند و شكست آراي اصولگرايان به نفع هيچكس نيست.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران زهره الهيان در نشست خبري امروز(يكشنبه) خود در خصوص عملكرد زنان در مجلس هشتم و برنامه‌هاي مجلس نهم درباره خانواده، با اشاره به ضرورت برگزاري باشكوه انتخابات در شرايط كنوني منطقه گفت:‌ طرح تحريم نفت ايران در شرايط كنوني بحراني اروپا بمنظور نااميدكردن مردم ايران از انتخابات 12اسفند است اما آنچه مسلم است مردم با حضور خود در 22 بهمن نشان دادند اين تحريم‌ها از سوي ملت ايران جدي گرفته نشده است.

دبير كميته بانوان جبهه متحد اصولگرايان با بيان اينكه مجلس از منظر امام خميني (ره) در راس امور است و از نظر قانوني جايگاه والائي دارد، افزود: نمايندگاني با شايستگي زياد و بصيرت بالا نياز است تا با حضور در مجلس، گفتمان اصولگرايي را ادامه دهند و با توجه به موقعيت زماني كنوني و شرايط بين‌المللي،‌ نقش مجلس خصوصا از لحاظ شرايط كلان اقتصادي و مقابله با تحريم‌ها و تهديدهاي دشمن،‌ بسيار مهم و تعيين‌كننده است.

وي با بيان اينكه تاكيد جدي مقام معظم رهبري بر موضوع زنان و خانواده و قائل‌شدن اهميت فوق‌العاده براي مقام زن و خانواده، وظيفه‌اي سنگين را براي ما در حوزه قانون‌گذاري ايجاد كرده، افزود: براي اجراي احكام اسلام در حوزه زنان و خانواده، نياز به نوعي نگاه ناظر بر اهداف اسلامي و انقلاب و تصويب قوانيني بر اين پايه وجود دارد و در اين راستا بايد قوانيني تصويب كنيم كه ضامن پيشرفت زنان باشد.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي همچنين به تصويب قانون ارث در ارتباط با زنان، موضوع ديه زنان، بحث حضانت فرزندان زنان ايراني كه با مردان خارجي ازدواج كرده‌اند و همچنين بحث مشاغل خانگي اشاره كرد و اين موارد را از جمله فعاليت‌هاي مجلس هشتم در ارتباط با موضوع زنان برشمرد.

دبير كميته بانوان جبهه متحد اصولگرايان با اشاره به پيگيري‌هاي زنان نماينده مجلس در ارتباط با حمايت از زنان در عرصه سلامت و حضور زنان در عرصه‌هاي علمي و آموزشي اظهار كرد: ورزش زنان نيز داراي اهميت زيادي است و در واقع در ارتباط كامل با سلامت زنان و خانواده است و بر اساس آماري كه داريم، آقايان شش تا هفت برابر خانم‌ها ورزش مي‌كنند.

الهيان با تاكيد بر اينكه "بايد در ارتباط با ورزش بانوان و زمينه‌سازي براي تحقق اين موضوع برنامه‌ريزي كرد"، به رايزني‌ها با وزير ورزش و جوانان درباره اهميت ايجاد معاونت ورزش و بانوان در اين وزارتخانه اشاره كرد و گفت: ما در مجلس طي نامه‌اي به رييس‌جمهور خواستيم كه لايحه حمايت از كودكان هر چه زودتر به مجلس ارائه شود و يكي از اولويت‌هاي مجلس در آينده، در ارتباط با لايحه حمايت از كودكان خواهد بود.

وي همچنين با اشاره به پيگيري‌هاي وضعيت زنان سرپرست خانواده در مجلس تصريح كرد: ما در تلاش هستيم كه كميسيون زنان و خانواده در مجلس تشكيل شود و مقدمات اين موضوع را آماده كرده‌ايم. همچنين، با كمك مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي درصدديم كه موانع حضور زنان در جايگاه مديريتي را بررسي كنيم و با بررسي موانع و رصد آنها، براي رفع اين موانع برنامه‌ريزي لازم را انجام دهيم.

وي با اشاره به حوزه سلامت زنان و جلسات نمايندگان زن مجلس با وزير بهداشت تصريح كرد: در حوزه‌هاي تخصصي سلامت نيز با وزير بهداشت رايزني داشته‌ايم تا حق انتخاب پزشكان براي تكريم شأن زنان ايجاد شود و اين اقدام در برخي مراكزي كه سرويس‌دهي پزشكي مختص بانوان است، انجام مي‌شود.

عضو فراكسيون زنان و خانواده، با بيان اينكه در دانشگاه‌ها نيز برخي مراكز صرفا براي دختران تاسيس شده است كه تك جنسيتي هستند، افزود: البته اين به معناي محدود كردن نيست بلكه به معناي ايجاد فرصت‌ها و امتيازاتي براي دختران و خانواده‌هاست.

دبيرکميته بانوان جبهه متحد و اصولگرايان، درباره ارائه طرحي به هيئت رئيسه براي تشکيل کميسيوني جديد به نام زنان و خانواده، اظهار داشت: اين طرح را به هيئت رئيسه تحويل داديم تا طرح ها و لوايح مربوط به خانواده و زنان بهتر به سرانجام برسد و از طرف ديگر در مرکز پژوهش هاي مجلس نيز بررسي موانع پيشرفت امور زنان و خانواده، انجام مي شود که در مجلس آينده نيز دنبال خواهد شد.

عضو فراکسيون زنان و خانواده مجلس، درباره تعداد بانوان حاضر در ليست جبهه متحد اصولگرائي، گفت: درباره حضور زنان بيشتري در مجلس آينده تلاش زيادي داشتيم و در جلساتي با حضور بزرگان اصولگرا به دنبال خانم هاي توانمندتر از لحاظ کيفي و تعداد بيشتر آنها از لحاظ کمي، اين مطلب را مطرح نموديم که اکثر دوستان نيز موافقت داشتند و حتي جبهه متحد در نامه اي به استان ها اعلام کرد در صورت سراغ داشتن خانم هاي توانمند، آنها را معرفي كنند..

دبير كميته بانوان جبهه متحد اصولگرايان در ادامه، درباره بحث افزايش تعداد نمايندگان زن در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد:‌ ما در اين ارتباط كار كارشناسي انجام داده‌ايم و طرحي آماده شد و اين طرح درصد و سهمي براي خانم‌ها جهت حضور در مجلس قائل مي‌شد. اين موضوع با قانون اساسي تعارض داشت و نوعي سهميه‌بندي بود و در پي جلساتي كه با دوستان داشتيم تصميم بر اين گرفته شد كه اين موضوع را از طريق تصويب قانون پيش نبريم و با رايزني با احزاب و گروه‌ها در راستاي افزايش مشاركت زنان قدم برداريم.

الهيان با بيان اينكه "فعاليت‌هاي خوبي توسط نمايندگان زن در مجلس شوراي اسلامي صورت گرفته است"، از برخي رسانه‌ها كه كمتر به اين فعاليت‌ها پرداخته‌اند انتقاد كرد و افزود: كميته بانوان جبهه متحد اصولگرايان در هفته آينده نشستي را با پنج كانديداي زن خود خواهد داشت و در اين جلسه، گزارشي از فعاليت بانوان در مجلس هشتم و برنامه‌هاي مربوط به مجلس آينده خواهيم داد ولي متاسفانه همانطور كه گفتم پوشش رسانه‌اي فعاليت‌هاي صورت گرفته در مجلس در ارتباط با زنان مطلوب نبوده و بيشتر توجهات به حوزه سياست و مسائل سياسي بوده است. البته در كنار اين موضوع، نگاهي نيز بعضا وجود دارد مبني بر اينكه كه ضرورتي ندارد خانم‌ها در عرصه اجتماعي، مديريتي و تصميم‌گيري حضور داشته باشند.

وي در ادامه، با بيان اينكه "بايد اين باور را ايجاد كنيم كه زنان به توانمندي‌هاي خود اعتماد داشته باشند و در عرصه‌هاي اجتماعي حضور پيدا كنند"، در مورد تشكيل كميسيون زنان و خانواده نيز گفت: ما در مورد اين موضوع كار كرده‌ايم و اين طرح را به امضاي تعدادي از نمايندگان رسانده‌ايم و آنها موافق بودند. اين طرح بايد پس از تصويب كليات، در صحن علني مجلس به كميسيون‌هاي تخصصي برود و در مورد آن بحث شود.

دبير كميته بانوان جبهه متحد اصولگرايان با بيان اينكه "اعتقاد دارم هرچه مشتركات دو ليست جبهه پايداري و جبهه متحد اصولگرايان بيشتر باشد، موجب مي‌شود كه شاهد شكستن آرا بين اصولگرايان نباشيم"، تاكيد كرد: نبايد آرا بين اصولگرايان شكسته شود و با افزايش اشتراكات بين دو ليست، مانع اين امر مي‌شويم.

الهيان در مورد دلايل حضور نداشتن زنان نماينده مجلس هشتم در هيات رييسه مجلس، با بيان اينكه "اين موضوع را بايد از آقايان پرسيد كه چرا به خانم‌ها راي نمي‌دهند؟"، گفت: دو سال پيش خود من در راي‌گيري هيات رييسه شركت كردم و با تفاوت پنج راي نسبت به آقاي ناطق راي نياوردم؛ البته اين حضور من از باب وظيفه بود ولي اين مساله را كه چرا زنان در هيات رييسه حضور ندارند، بايد از نمايندگان آقا بپرسيد كه چرا به خانم‌ها راي ندادند؟

وي همچنين اظهار كرد: اين اعتقاد وجود دارد كه سرليست جبهه متحد اصولگرايان در ليست جبهه پايداري نباشد، چراكه سرليست، بيانگر هويت آن جبهه و ليست است.

دبير كميته بانوان جبهه متحد اصولگرايان با ابراز اميدواري از اينكه تعداد زنان نماينده مجلس نهم بيش از مجلس هشتم باشند، در برابر اين اظهار نظر كه "به نظر مي‌رسد خانم‌هاي نماينده مجلس در راستاي حل مشكلات بانوان از جمله بحث خشونت خانگي عليه زنان و همچنين بحث حمايت از كودكان اقدامي انجام نداده‌اند و اين موجب دلسردي بانوان از حضور نمايندگان زن در مجلس مي‌شود"، پاسخ داد: اولين انگيزه حضور من در عرصه انتخابات اين بود كه در راستاي دفاع از حقوق زنان فعاليت كنم. در مورد بحث خشونت عليه زنان يا در واقع، طرح امنيت زنان، مطالعاتي با مركز پژوهش‌هاي مجلس شروع كرديم و در تلاشيم كه براي امنيت زنان طراحي را ارائه دهيم كه متضمن امنيت بيشتر زنان در خانواده و جامعه باشد و ما اين موضوع را دنبال مي‌كنيم.

الهيان اضافه كرد: با همكاري مركز پژوهش‌هاي مجلس و امور زنان رياست‌جمهوري، لايحه‌اي در حال تنظيم است و در اين لايحه جنبه‌هاي مختلف اين موضوع مورد بررسي قرار گرفته است. در ضمن در ماده 227 برنامه پنجم، دولت مكلف شده كه سند امنيت زنان را تدوين كند و اين نشان‌دهنده دغدغه ما در مورد امنيت زنان است و ان‌شاءالله بايد با برنامه‌ريزي‌هاي لازم، يكي از اولويت‌هاي اصلي مجلس آينده، تصويب لايحه امنيت زنان باشد و همانطور كه گفتم، كارهاي اوليه انجام شده و پيش‌نويس لايحه در دولت آماده شده است/س2

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار