نتايج يك پژوهش دانشگاهي حاكيست: حدود 50 درصد از عدم تطابق‌ با استانداردها در نصب آسانسورها در كشور، ناشي از آشنايي نداشتن نصابان با استانداردها و نبود مطالعه و آموزش استاندارد در بين آنهاست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ پيمان تبريزي، دانشجوي كارشناسي ارشد واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي طي تحقيقي به بررسي رايج‌ترين اشتباهات نصابان آسانسور پرداخته است كه بر اساس يافته‌هاي وي با وجود آن‌كه حدود ده سال از اجباري شدن استاندارد آسانسور مي‌گذرد، 47 مورد عدم تطابق در بازرسي به كرات مشاهده مي‌شود كه متاسفانه حدود 50 درصد از عدم تطابق‌ها به علت آشنايي نداشتن نصابان به استاندارد آسانسور و عدم مطالعه و آموزش استاندارد و نبودن سيستم مديريت كيفي (Q.C) در شركتهاي نصب آسانسور است.

به نظر مي‌رسد بعضي از عدم تطابق‌هايي كه در اين پژوهش به آن‌ها اشاره شده، به علت اشتباهات نصابان در زمان نصب به ويژه در موتورخانه و فواصل آسانسور بوده است، لذا بر اساس نتايج اين پژوهش پيشنهاد مي‌شود تا بازرسي در حين نصب آسانسور در مراحل مختلف انجام شود، زيرا عوامل تاثيرگذار كيفيت طرح، كيفيت ساخت و عملكرد است و عملا بازرسي آسانسور در كشور در مرحله عملكرد انجام مي‌شود.

بر اساس اين پژوهش، حدود 30 درصد از عدم تطابق مشاهده شده رايج در بازرسي آسانسور در مرحله طراحي و ساخت به وجود آمده است. براي اخذ گواهي طراحي و مونتاژ، حضور مدير فني در شركتهاي نصب آسانسور ضروري است كه متاسفانه اكثر شركتهاي داراي طراحي و مونتاژ فاقد مدير فني آشنا با QC (سيستم مديريت كيفي) هستند و اين امر باعث ايجاد اشتباهات فراوان در عملكرد نصابان مي‌شود. همچنين اكثر مديران و مديران فني شركتهاي نصب آسانسور، توانايي انجام محاسبات و تهيه نقشه آسانسور آن هم با نرم‌افزاركامپيوتري را ندارند كه اين خود ضعف بزرگي است.

نتايج حاصل از اين پژوهش تاكيد مي‌كند كه اولين شرط براي بررسي توانايي اخذ طراحي و مونتاژ اين باشد كه شركت نصب آسانسور، مدير فني داشته باشد كه دوره‌هاي سيستم مديريت كيفي (QC) را گذرانده و يا به آن مسلط باشد، همچنين توانايي انجام محاسبات و تهيه نقشه آسانسور را داشته باشد.

نهايتا بررسي صلاحيت شركتهاي نصب آسانسور جهت اخذ گواهي طراحي و مونتاژ، توسط بازرسان سوم شخص انجام شود تا ضعف و توانايي نصابان را به خوبي درك كنند، همچنين اصل بي‌طرفي در قضاوت آنها رعايت شود تا با نحوه ارزيابي در اين زمينه اشتباهات رايج كاهش يابد./ح


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار