منوچهر اكبرلو، منتقد، در خصوص استقبال مخاطبان از مجموعه هاي تلويزيوني مناسبتي سيما به خبرنگار بخش سينما باشگاه خبرنگاران گفت: به طور كل درباره همه اين مجموعه ها نمي توان يك ارزيابي واحد داشت. تفاوت استقبال يا عدم استقبال تنها در ميزان تناسب قصه گويي با سليقه مخاطب تلويزيوني است.
وي ادامه داد: ملاك اصلي، قدرت همسويي فيلم نامه سريال با علايق شخصي تماشاگر تلويزيون است.
اكبرلو با اشاره به اين مطلب كه تاكيد، برروي سليقه كساني است كه اوقات فراغت خود را با تماشاي تلويزيون ميگذرانند، تصريح كرد: طبيعي است كه بود و نبود اين مجموعه ها براي افرادي كه به سينما يا تماشاي فيلم هاي شبكه هاي غيررسمي (ماهواره) علاقه دارند، تفاوت چنداني نميكند.
وي درخصوص مناسبتي بودن اين مجموعه ها افزود: تقريبا ميتوان تمامي سريال هاي مناسبتي را در هر زمان ديگر نيز پخش كرد، يك مناسبت خاص تنها بهانه اي براي پخش مجموعه است.
وي در ادامه افزود: به كار بردن چند ديالوگ يا نشان دادن يك هيات مذهبي الزاما سريال را عاشورايي نميكند و براي رسيدن به اين مطلب، نياز به برنامه ريزي بلند مدت احساس ميشود.
اكبرلو در خصوص ميزان مقبوليت اين نوع مجموعه ها در ميان مردم افزود: اسقبال بيشتر از سوي كساني صورت ميگيرد كه به شدت به تماشاي تلويزيون وابسته و به كيفيت برنامه ها توجه چنداني ندارند.
وي در ادامه با اشاره به برخي مجموعه هايي كه با استقبال قابل توجهي روبرو شدند، افزود: زماني كه اين مجموعه ها به بازار عرضه ميشوند، جايي كه براي خريد آن ها بايد پول پرداخته شود، ديگر اثري از آن استقبال اوليه ديده نميشود.
اكبرلو در پاسخ به سوالي درخصوص آسيب شناسي اين مجموعه ها اظهار داشت: با توجه به خلا سياست گذاري و برنامه ريزي مشخص در زمينه ساخت اينگونه مجموعه ها، متاسفانه برخي از فيلم نامه نويسان با اعمال سلايق شخصي و بدون تحقيق صرفا به اتمام فيلم نامه اكتفا كرده و ادامه كار را به كارگردان محول ميكنند.
وي در ادامه با بيان اين مطلب كه مسائل مهمي مانند پژوهش و بررسي بازخوردهاي مثبت و منفي توليدات قبلي در ساخت چنين مجموعه هايي ناديده گرفته مي شود، تصريح نمود: فيلم نامه نويسان بدون در نظر گرفتن اين نوع مسائل، تنها دغدغه فكري خود را "زمان" قرار ميدهند و اين مساله خود ميتواند موجب بروز واكنش هاي منفي از سوي برخي مخاطبان شود.
اكبرلو در پايان درخصوص راه حلي براي جلوگيري از بروز آسيب هاي احتمالي افزود: يكي از راه هاي جلوگيري از بروز اين مشكلات برنامه ريزي بلندمدت مديران براي تمامي طول سال است كه متاسفانه در بسياري از موارد اين امر مشهود نميباشد، و ديگر اينكه فيلم نامه نويسان و كارگردانان الزاما سهميه اي براي توليد به هر قيمتي نداشته باشند./ي2