بازار ناصرخسرو، بازار 4 یا 5 سال گذشته نیست و تمام داروهای موجود در بازار رسمی دارو در آنجا وجود دارد ولی در حال حاضر داروهایی همچون سقط جنین برای سقط غیر قانونی در این بازار به وفور به فروش می رسد.

دکتر محمدرضا شاخه ساز، مدیر کل نظارت بر امور دارویی و مواد مخدر وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در یکی دو سال گذشته ریسک قاچاق دارو بالا رفته که یکی از عوامل مؤثر در این امر نصب برچسب اصالت روی داروها است، همچنین خود مردم با عنوان بازرسین وزارت بهداشت محسوب می شوند چراکه اگر کسی در زمینه قاچاق دارو کار کند با این تمهیدات سریعتر شناخته می شود.

وی در خصوص بازار ناصرخسرو گفت: بازار ناصرخسرو امروز، بازار ناصرخسرو چند سال پیش نیست داروهایی که در این بازار ارائه می شود اقلامی نیست که در بازار رسمی می توان آنها را پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه 4 تا 5 سال پیش داروهایی که دچار کمبود در بازار رسمی بودند با چند برابر قیمت در بازار ناصرخسرو به فروش می رسیدند اظهار داشت: اگر کسی دارویی مازاد مصرف یا دارویی برای مصرف غیر قانونی بخواهد به بازار ناصرخسرو می رود به عنوان مثال یکی از داروهای پرفروش بازار ناصرخسرو داروی سقط جنین است که کسانی که دنبال سقط جنین به صورت غیر قانونی هستند رهگذر اين بازار مي شوند ولي باید توجه داشته باشند که خیلی از داروهای سقط جنین تاریخ گذشته است.

وی در پاسخ به این سوال که پرمصرف ترین داروهای سال 90 چه داروهایی بوده اند پاسخ داد؛ از نظر تجویز دکتر دگزامتازون، اداللت کلد، آموکسی سیلین و استامینوفن کدئین پرمصرف ترین داروها بوده اند که جای تأسف دارد چراکه باید پرمصرف ترین داروها مربوط به داروهای قلبی، اعصاب و دیابتیک باشد.

شانه ساز در مورد پرمصرف ترین آنتی بیوتیک افزود: سفکسیم، آموکسی سیلین و سفتریاکسون به ترتیب پرمصرف ترین آنتی بیوتیک ها هستند، سفکسیم 500 میلیارد تومان، آموکسی سیلین 50 میلیارد تومان و دگزامتازون 28 میلیارد تومان در سال مصرف می شوند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار