رسايي گفت: هيچ نظامي در دنيا رقابت انتخاباتي را بين گروه هايي كه اصل نظام را قبول ندارند، برگزار نمي كند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ در مناظره اي كه بين صادق زيباكلام تحليلگر مسائل سياسي و حميد رسايي نماينده مجلس پيرامون شاخصه هاي مجلس اسلامي در دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب برگزار شد، حميد رسايي در ارتباط با اولين روز كاري رئيس جديد دانشگاه آزاد، اظهار داشت: با توجه به ممنوعيت ورود من به دانشگاه آزاد، به دليل مخالفت ها و انتقاداتم بالاخره بعد از 30 سال دانشگاه آزاد را خدا آزاد كرد.


رسايي با توجه به اينكه انتخابات اين دوره مهمترين انتخابات است، گفت: مبناي اين مسئله با توجه به تاثيرگذاري انقلاب اسلامي در منطقه و جهان كه با توجه به مرور زمان بر اهميت آن افزوده است، ذات انقلاب اسلامي تاثيرگذار تر خواهد بود.


حجت الاسلام رسايي با بيان اينكه ما در مدت 33 سال به همه قدرتهاي بزرگ "نه" گفته ايم، خاطرنشان كرد: با وجود همه تحريم ها و بايكوت رسانه اي كه نسبت به كشور ما روا داشتند ما به تاثيرگذاري خود ادامه داديم و پيشرفت هاي زيادي رسيديم.


در ادامه، صادق زيباكلام تحليلگر سياسي اظهار داشت: با توجه به موضوع برنامه به اين فكر افتادم كه صحبت هاي رسايي چه ربطي به موضوع برنامه داشت؟


وي گفت: موضوع انتخابات در هر جامعه اي با توجه به فلسفه انتخاباتي از مردم رضايت از عملكرد مسئولين را سوال مي كند.


زيباكلام افزود: روز 12 اسفند اتفاق خاصي نمي افتد، افراد رفتارها، سياست ها، تقابل با ساير قوا، همه بر سر جاي خود هستند.


پژوهشگر سياسي گفت: در نتيجه انتخابات پيش رو نتيجه واقعي به وجود نخواهد آمد، موضوع اساسي انتخابات در ايران، موضوع تغيير و تحول نيست بيشتر يك نمايش سياسي و يك مانور سياسي براي حفظ قدرت و محبوبيت از سوي مسئولين است.


وي گفت: مسائلي از قبيل مشكلات اقتصادي و عملكرد مسئولين مدنظر مسئولين ايران نيست.


رسايي در ادامه افزود: هيچ نظامي در دنيا رقابت انتخاباتي را بين گروه هايي كه اصل نظام را قبول ندارند، برگزار نمي كند.


رسايي ادامه داد: انتقادي كه به اصولگرايان دارم اين است كه با توجه به اسم اصولگرايي رفتار اصولگرايي را ندارند هركس كه غير اين را رفتار كند، غلط است.


وي تصريح كرد: اصلاح طلبان در مدت 8 سال چه كردند؟ گنجي، سروش، كديور وقت و سرمايه اي كه خاتمي بر روي آنها گذاشت، بي فايده بود.


رسايي گفت: رقابت انتخاباتي بين معتقدين به نظام است كساني كه در لباس اصولگرايي با پيوندي كه با اصلاح طلبان داشتند در اين بين هم شركت كردند، بعضي از آقايان اصلاح طلب و اصولگرا در مجلس خواهان لغو حقوق مادام العمر بودند كه در اين زمينه مجلس راي را نداد.


حجت الاسلام رسايي، خطاب به زيباكلام گفت: اگر پايبند به وصيت نامه امام هستيم، آزادي در همين است.


وي ادامه داد: شما هر مسلكي كه هستيد باشيد ايران جايگاه شهداي انقلاب است.


صادق زيباكلام در ادامه به اينكه انتخابات هيچ تغييري را بوجود نخواهد آورد، گفت: به انتخابات سال 86 بر مي گرديم كه برحسب آمار ميزان راي رسايي بين 3 الي 5 درصد بود.


زيباكلام گفت: رسايي و همفكرانش در انتخابات روز جمعه هم همين آرا را كسب مي كنند.


وي با اشاره به وضعيت دلار، ضعف مالي در كشور به رسايي گفت: حاضر نشديد از گل نازك تر به احمدي نژاد بگوييد. رقابت شما با اصولگرايان بر سر كسب قدرت و مقام است.


اين تحليلگر سياسي ادامه داد: در اين مدت روزنامه هاي زيادي بسته شدند، محروميت دانشجويان به دلايل سياسي از تحصيل، شما در اين مدت چه كرديد؟


رسايي با توجه به اشارات زيباكلام مبني بر ضعف مجلس هشتم، گفت: زيباكلام ژست روشنفكري مي گيرد و عنوان مبارز به خود مي دهد. مجلس هشتم به مجلس ششم با وجود انتقاداتي كه به آن دارم، شرف دارد.


وي گفت: انسانهايي كه صادق باشند شفافند. با فكر مردم بازي نكنيد. رسايي و امثال من در مجلس خدمات زيادي داشته اند. خاتمي با وجود راي زيادي كه كسب كرده بود و دم از آزادي مي زد، در حاليكه ايران آزاد است و شما از رضاشاه و اپوزيسيون خارج از كشور دفاع كرديد. خاتمي كجاست؟


وي گفت: 250 ميليارد تومان دانشگاه آزاد كه از اموال دانشجويان بود قابل قياس با 3 هزار ميليارد تومان نيست. جاسبي را بعد از 30 سال حكومت در دانشگاه، رسايي و امثال ما برداشت. ما در بازي شما وارد نمي شويم و وقت انتقاد را بخوبي مي دانيم.


وي افزود: شما بايد مسئولين را طبق وصيتنامه امام، راهنمايي كنيد و تذكر دهيد.


صادق زيبا كلام با توجه به بيانات رسايي، گفت: در اين چهار سال با ورود به حوزه هاي گوناگون، علاوه بر قدرت كمي كه داشتند، كمكهاي زيادي كردند.

 

وي در ارتباط با داستان دانشگاه آزاد، افزود: اگر شما خيلي متعهد به اصول و قانون بوديد، شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد دانشگاه و تصميم گيري هاي اجرايي نمي تواند تصميم گيري كند وظيفه شورا براي رهبري به عنوان يك مشاور است.


تحليلگر سياسي بيان داشت: تكليف دانشگاه آزاد در سال 84 با ورود آقايان بر سر قدرت مشخص شد، با توجه به‌آماري كه اصولگرايان ارائه دادند، ميزان مشاركت در مجلس ششم 67 درصد، مجلس هفتم و هشتم 51 درصد. شما بجاي عوام فريبي بهتر است كه جواب ميزان مشاركت را بدهيد. تمام اصلاح طلبان را بعد 22 خرداد قلع و قمع كرديد.بهتر است كه شما تكليف خودتان را با خودتان مشخص كنيد.


وي گفت: علت اينكه موضع خود را نسبت به اصلاح طلبان عضو كرديد، كسب قدرت و استفاده ابزاري از مردم در رسيدن به مقام قدرت هستيد.


رسايي گفت: علت راي 67 درصد مردم ميزان رضايت از مجلس پنجم بود. اگر مجلس هفتم راي پايين آورد، يعني كه مردم از مجلس ششم نااميد بودند.


رسايي شاخصه هاي مجلس را اينگونه بيان كرد: به كانون هاي قدرت متكي نباشند، مطابق حقوق مردم عمل كنند، شجاع، بصير و دشمن ستيز باشند.

 

زيباكلام به هزينه نمايندگان در زمان انتخابات اشاره داشت كه اين پولها براي نمايندگان از كجا مي آيد؟ در حاليكه در شهرستانها كه نقش موثري هم در انتخابات دارند، با مواد غذايي به مردم به دنبال اخذ راي هستند. شما چقدر به وصيتنامه امام عمل كرديد؟


زيباكلام نظر خود را در مورد موسوي اينگونه بيان كرد: نظر من هيچ تفاوتي نكرده، وي انسان متدين، با تقوا، متعهد به مملكت و انقلاب است. وي بايد در صورت زندان رفتن در دادگاه محاكمه شود، حبس خانگي در هيچ جا از دنيا جايگاهي ندارد و موسوي با توجه به زمانه موجود در هر دوره رفتار مي كرد.


زيباكلام در ادامه افزود: هيچ وقت از امام هزينه نمي كنم به اين دليل كه اگر شما مي خواهيد پيرو خط امام باشيد، امام با احترام به راي مردم شناخته شد. هزينه كردن از امام كار اخلاقي درستي نيست.


وي گفت: بيشترين حمايت از انقلاب در دوران شاه را راديوهاي بيگانه انجام دادند. اگر به اين مسئله اعتراض داريد، رهبران انقلابي را زير سوال برده ايد. شما كه حامي حماس هستيد، حماس به سوريه پشت كرد.


رسايي گفت: موسوي 60 با موسوي 88 متفاوت است. اپوزيسيون در آن زمان مخالف وي بود.


زيباكلام با اشاره به وقايع عاشورا، اظهار داشت: كف و سوت زدن در عاشورا خيلي زشت است ولي آدم كشتن زشت تر از آن.
رسايي در واكنش به زيباكلام گفت: امام حسين (ع) هم در روز عاشورا آدم كشت.


در ادامه، رسايي خواستار پرسش و پاسخ در ارتباط با ولايت فقيه با زيباكلام شد.


زيباكلام گفت: رسايي كوچكتر از آن است كه از من بازجويي كند، آنقدر شهامت داشته باش كه اگر قدرت دست من بود، تو هم به صحبت كردن بپردازيد.


در خصوص انتقاد به ولايت فقيه، به لحاظ فقهي در جايگاهي نيستم كه بخواهم در خصوص بود و نبود آن نظر بدهم، هيچ كدام از فقهاي گذشته نگفته اند كه ولي فقيه بايد حكومت كند، ولايت فقيه هيچ وقت به عنوان يك اصل سياسي مطرح نشده مردم ايران سال 58 در رفراندوم نظام جمهوري اسلام را قبول كردند تا زماني كه اين پديده بخشي از قانون اساسي است، خود را به آن وفادار مي داند.


به لحاظ تاريخي علماي گذشته و هم عصر ما رهبري ولي فقيه را مطرح نكردند.


رسايي گفت: شما هر حرفي را كه خواستيد، زديد. ضد انقلاب هم اينگونه حرف نمي زند.


وي در ارتباط با ولايت فقيه، گفت: ولايت فقيه يك آدم غير معصوم كه به تبعيت از اهل بيت به حكومت مي پردازد. دموكراسي حاكميت اقليت بر اكثريت از راه عقلي است.


رسايي در پايان، گفت: در نظام هاي تك حزبي پادشاه حاكم بر احكام خودش است، ولي فقيه محكوم بر احكام خودش است، چون فرد حكم نمي دهد./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار